دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 29 April 2024

با توجه بحرانی بودن وضعیت آب های زیرزمینی در شهرستان انار و گذراز خط قرمز های هشدار دهنده، تصمیم گرفتیم مصاحبه تفصیلی به شرح زیر   با قاضی زاده رئیس اداره منابع آب شهرستان انار انجام دهیم.   وضعیت آبهای زیرزمینی شهرستان چگونه است؟ قاضی زاده_منطقه انار به لحاظ مطالعاتی بخشی از محدوده مطالعاتی رفسنجان-انار می […]

IMG_2039 - Copy

با توجه بحرانی بودن وضعیت آب های زیرزمینی در شهرستان انار و گذراز خط قرمز های هشدار دهنده، تصمیم گرفتیم مصاحبه تفصیلی به شرح زیر   با قاضی زاده رئیس اداره منابع آب شهرستان انار انجام دهیم.

 

وضعیت آبهای زیرزمینی شهرستان چگونه است؟

قاضی زاده_منطقه انار به لحاظ مطالعاتی بخشی از محدوده مطالعاتی رفسنجان-انار می باشد که عمده تغذیه این دشت از طریق ارتفاعات مجاور دشت(کوه های داوران) سرچشمه و همچنین ارتفاعات غرب انار و شرق نوق میباشد که این محدوده قسمتی از حوزه آبریز اصلی فلات مرکزی ایران می باشد .باتوجه به عدم وجود آبهای  سطحی در این منطقه ، کل بردشت آب از طریق آبهای زیرزمینی در این منطقه صورت میگیرد که با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی های چندین ساله متاسفانه سطح آب های زیرزمینی در منطقه دچار افت گردیده به طوری که سالانه بطور متوسط یک متر افت سطح آب زیرزمینی در منطقه داریم.

 

آمار تعداد چاه های منطقه انار به چه صورت است و میزان برداشت از آن چقدر است؟

در حال حاضر تعداد 242 حلقه چاه پروانه دار در این منطقه داریم که متاسفانه به دلیل کاهش سطح آب های زیرزمینی ، اکثر چاه های این منطقه دچار کاهش آبدهی گردیده اند.بطوریکه میزان برداشت متوسط فعلی آنها نسبت به میزان مجاز پروانه بهره برداری حدود 50درصد کاهش یافته است که این موضوع مشکلات زیادی را برای بهره برداران، خصوصا کشاورزان منطقه بوجودآورده است و باعث خشک شدن بخشی از باغات پسته در سطح شهرستان گردیده است.البته تعداد اندکی از چاه ها بدلیل قرار گرفتن در وضعیت خاص هیدرولوژیکی دارای اضافه برداشت بیش از حد مجاز پروانه بهره برداری میباشند که این اداره ادامه برخورد قاطع با مالکین اینگونه چاه ها و جلوگیری از اضافه برداشت را بصورت جدی در دستور کار خود دارد که در این زمینه تابحال اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

 

کیفیت آبهای زیرزمینی در شهرستان انار چگونه است؟

همانطور که قبلا هم عرض کردم کاهش نزولات جوی و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی افت سطح آب را بدنبال داشته است که متاسفانه یکی از اثرات منفی کاهش سطح آب زیرزمینی ، پیش روی جبهه های آب شور  به سمت آب شیرین میباشد  که از چالش های جدی در بحث آب زیرزمینی منطقه انار شور و تلخ شدن آب چاه ها میباشد .در این منطقه بیش از 80درصد چاه ها دچار کاهش کیفیت شده اند که 20درصد آب این چاه ها قابلیت مصرف کشاورزی را ندارند.

البته در بحث اثرات منفی افت سطح آب از موضوع نشست زمین نیز نباید غافل بود .طبق محاسبات انجام شده به طور متوسط به ازای هر متر افت سطح آب زیززمینی بین 10تا15سانتی متر نشست زمین را داریم که باعث از بین رفتن ساختمان و بافت خاک و عدم نفوذ پذیری خاک در آینده میشود، همچنین باعث آسیب رساندن به ساختمان ها و تاسیسات روی سطح زمین و از بین رفتن اراضی کشاورزی میشود.

 

چه راهکار هایی برای حفظ منابع طبیعی شهرستان انار دارید؟آینده وضعیت منابع آبی انار را چگونه میبینید؟

در حال حاضر با توجه به اینکه یکی از مهم ترین مسائل در سطح کشور بحران آب و کم آبی میباشد لذا وظیفه تک تک ماست در حفظ و صیانت از این نعمت ارزشمند و کمیاب کوشش نماییم.

اداره منابع آب شهرستان انار هم حفظ و صیانت از منابع آبی موجود را از اولویت های اصلی کاری خود میداند که در این راستا دست یاری و کمک به سوی تمامی مردم و همشهریان گرامی ، خصوصا بهره برداران بخش کشاورزی (با توجه به اینکه بیش از 95درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی مصرف میشود) دراز می کند که مهم ترین کاری که در این حوضه میتوانیم انجام دهیم صرفه جویی و مصرف درست آب و جلوگیری از هدرفت آب است.اصلاح روش آبیاری باغات و اجرای سیستم های نوین آبیاری موضوعی است که بایستی کشاورزان به آن توجه جدی نمایند.

 

در خصوص احتمال نصب کنتور هوشمند برروی چاه های کشاورزی توضیح دهید؟

  بحث نصب کنتور های هوشمند آب و برق برروی چاه ها مطابق ماده12قانون توزیع عادلانه آب و همچنین بند3 ماده 140قانون برنامه پنج ساله توسعه دردستورکار  اداره منابع آب قرار گرفته که لازم است کلیه مالکین چاه ها در این خصوص اقدام لازم را انجام داده تا زمینه برنامه ریزی و مدیریت هرچه بهتر منابع آبی فراهم گردد.

بحث تقویت و توسعه بخش صنعت از مسائلی است که باید به آن توجه جدی نماییم و از منابع آبی محدود موجود حداکثر استفاده را در بخش نصعت بنماییم، چرا که در این حوضه ضمن بالا بردن بهره وری ، اشتغال زایی خیلی خوبی نیز داریم.

وضعیت موجود منابع آبی در سطح کشور و منطقه که شاهد آن هستیم و گذر از بحران آبی که با آن مواجه شده ایم جز با مدیریت صحیح و علمی با در اختیار داشتن امکانات و ابزار های لازم و صرفه جویی و استفاده اصولی از منابع آب با همکاری همه مردم و خصوصا بهره برداران بخش کشاورزی امکان پذیر نمیباشد و در این صورت است که میتوان به آینده منطقه امیدوار بود.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی