دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 29 April 2024

به گزارش انارما به نقل از بوتیا:مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در وین پایان یافت. قرار شده است مذاکرات به زودی آغاز و طی هفته های آینده برای دست یابی به توافق ادامه یابد. حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز امشب پس از خبر ۲۱ شبکه اول سیما در خصوص مذاکرات هسته ای در […]

مذاکرات وین

به گزارش انارما به نقل از بوتیا:مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در وین پایان یافت. قرار شده است مذاکرات به زودی آغاز و طی هفته های آینده برای دست یابی به توافق ادامه یابد.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز امشب پس از خبر ۲۱ شبکه اول سیما در خصوص مذاکرات هسته ای در تلویزیون با مردم سخن خواهد گفت.

گفته می شود توافق ژنو تا ۱۰ تیر ماه ( اول جولای ۲۰۱۵) تمدید خواهد شد. بر این اساس مذاکرات برای ٧ ماه دیگر(تا جولای ۲۰۱۵)تمدید شد.

در همین حال پرس تی‌وی به نقل از یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران گزارش داد مذاکرات به‌زودی آغاز می‌شود و در هفته‌های آینده با هدف دستیابی به توافق ادامه خواهد داشت.

 

در پیشنهادهای برخی طرفهای غربی، از مسقط پایتخت عمان به عنوان محل انجام مذاکرات بعدی ایران و ۱+۵ یاد شده است، اما منابع ایرانی هنوز این خبر را تأیید نکرده اند.

خبرگزاری مهر به نقل از فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز با اعلام اینکه ایران و ۱+۵ پیشرفت قابل ملاحظه ای در دور جدید از مذاکرات هسته ای داشته اند، خبرداد که طبق توافق صورت گرفته ایران هر ماه ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده خود را دریافت می کند.

همچنین یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: ترتیبات آزادی دارایی های ایران بر اساس توافق ژنو که سال گذشته منعقد شد، ادامه پیدا خواهد کرد.

در همین حال ایسنا نوشت: طبق توافق صورت گرفته میان دو طرف هر ماه ۷۰۰ میلیون دلار از سرمایه‌های ایران در بانک‌های خارجی آزاد می‌شود. اما هنوز مشخص نیست در ازای این مبلغ ایران چه اقدامات هسته‌ای را علاوه بر آن چه در ۱۰ ماه گذشته صورت گرفته است انجام خواهد داد.

لاوروف پیش‌بینی کرد که ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده چارچوب اصلی توافق جامع هسته‌ای حاصل شود و افزود که ایران آمادگی تعامل با ۱+۵ را داشته است.  از سوی دیگر، فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان هم گفت که سه روز اقامت در وین نتوانست ما را به توافق جامع برساند. اما تاکید کرد که توافق همچنان قابل دست‌یابی است.

 

شهر وین از روز سه‌شنبه – (۲۷ آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و ۶ کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود.
هیات مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی محمدجواد ظریف مدتی است که در وین با کارشناسان و وزرای خارجه ۶ کشور برای رسیدن به توافق جامع گفتگو میکنند. در این مدت همه نگاه ها و خبرها معطوف به نتیجه این مذاکرات بود که گفته میشد سند نهایی همکاری ایران و ۵+۱ خواهد بود و طی آن تحریم ها برداشته شده و مسیر استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای ریل گذاری میشود.

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی