شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 4 May 2024

 به گزارش انارمابه نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)،شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد:حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تاکنون درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حجم بارش‌های کشور از ابتدای مهرماه امسال تا پایان هفته گذشته […]

آب

 به گزارش انارمابه نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)،شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد:حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تاکنون درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حجم بارش‌های کشور از ابتدای مهرماه امسال تا پایان هفته گذشته ۶۴ میلی‌متر ثبت شده که این میزان بارش در مدت مشابه سال آبی گذشته ۷۱ میلی‌متر بوده است.
این حجم بارندگی در مقایسه با میزان بارش سال آبی گذشته ۱۰ درصد کاهش و در قیاس با دوره مشابه متوسط درازمدت ۱۲ درصد افزایش یافته است.
میزان بارش‌ها در دوره درازمدت ۴۳ ساله در همین زمان ۵۷ میلی‌متر ثبت شده است.
بیشترین افزایش بارندگی تا پایان هفته گذشته درمقایسه با دوره درازمدت در ایستگاه دهلران در استان ایلام با ۶۰۶ درصد افزایش بارش بوده و ایستگاه میانده در استان کرمان با ۱۰۰ درصد کاهش بیشترین کاهش میزان بارندگی درمقایسه با دوره درازمدت را داشته است.
کاهش بارندگی در ۲۰ استان کشور

بنا براین گزارش، از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تا پایان هفته گذشته، حجم بارش‌های استان‌های البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مرکزی، هرمزگان و همدان درمقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

بر این اساس بیشترین کاهش بارش‌ها درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته با ۹۲ درصد به استان سیستان و بلوچستان و کمترین کاهش بارندگی با پنج درصد به استان البرز اختصاص داشته است.

از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته حجم بارش‌های استان‌های البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان و سیستان و بلوچستان به‌ترتیب ۹۲، ۸۶، ۴۷،۲۰۸ ، ۱۳، ۸۳، ۱۰۹ و ۱۶ میلی‌متر ثبت شده که درمقایسه با حجم بارش‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب پنج، ۱۸، ۵۰، پنج، ۱۳، ۲۹، ۱۵ و شش درصد کاهش یافته است.

همچنین از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم بارش‌های استان‌های فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان و کرمانشاه به ترتیب ۵۵، ۱۰۶، ۲۸، ۱۸۰، ۱۴ و ۱۵۵میلی‌متر ثبت شده که درمقایسه با حجم بارش ها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب ۱۹،۳۰، ۴۲، شش، ۲۲ و ۲۷ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای مهر ماه سال جاری تا پایان هفته گذشته حجم بارش استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مرکزی، هرمزگان و همدان به ترتیب ۱۶۴، ۱۲۰، ۷، هفت و ۱۱۰ میلیمتر ثبت شده که در مقایسه با حجم بارش‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب دو، ۱۸، ۳۳، ۷۹ و ۳۱ درصد کاهش یافته است.

در این میان کاهش بارش در استان‌های تهران، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشهودتر از بقیه استان‌ها بوده است، به‌طوریکه این استان‌ها با کاهش بارندگی افزون بر ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته، در مقایسه با بارندگی درازمدت هم به ترتیب۳۷، ۷۳ و ۸۸ درصد کاهش بارندگی داشته است.

حجم آب ورودی به مخزن سدهای کشور ۲ درصد کاهش یافت
حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تاکنون، دو درصد درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.
حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، به چهار میلیارد و ۶۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب گزارش شده بود.
میزان حجم آب خروجی از سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، پنج میلیارد و ۶۶۰ میلیون مترمکعب گزارش شده است، درحالی که آب خروجی از سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته، به میزان پنج میلیارد و ۴۷۰ میلیون مترمکعب بود.
بر این اساس، حجم آب خروجی از سدهای کشور درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، سه درصد افزایش نشان می‌دهد.
حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور هم‌اکنون ۱۹ میلیارد و ۴۷۰ میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است که درمقایسه با زمان مشابه سال گذشته، معادل ۶.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.
حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در زمان مشابه سال گذشته، حدود ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گزارش شده بود.
مجموع ظرفیت مخازن سدهای کشور در زمان کنونی ۴۷.۴ میلیارد مترمکعب گزارش شده است.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی