جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024

به گزارش انارما به نقل از”رودبارما“،برداشت خیار ازاویل دیماه درشهرستان رودبارآغاز شده است که درابتدای فصل برداشت افت شدید قیمت صدای کشاورزان زحمت کش این شهرستان رادرآورده است آنان که چندماه حاصل زحمات خودراباید به جیب دلالان بریزند نگران هستند. سنجری یکی ازکشاورزان رودباری دررابطه با افت شدید قیمت خیاردرگفتگو باخبرنگاررودبارما گفت:با توجه به همین […]

index

به گزارش انارما به نقل از”رودبارما“،برداشت خیار ازاویل دیماه درشهرستان رودبارآغاز شده است که درابتدای فصل برداشت افت شدید قیمت صدای کشاورزان زحمت کش این شهرستان رادرآورده است آنان که چندماه حاصل زحمات خودراباید به جیب دلالان بریزند نگران هستند.

سنجری یکی ازکشاورزان رودباری دررابطه با افت شدید قیمت خیاردرگفتگو باخبرنگاررودبارما گفت:با توجه به همین کاهش در ابتدای فصل برداشت که تولید پایین است نمی توانند برخی ادارات کشت بی رویه را بهانه کنندوالان که ابتدای فصل برداشت است ماباید خیارخودراکیلویی ۳۰۰تومان دربازار به فروش برسانیم درصورتی که تاچندماه قبل همین خیاردربازارکیلویی ۴۰۰۰تومان به فروش می رسید.

وی افزود: متاسفانه نظارت جدی و موثری بر فروش محصولات کشاورزی رودبارانجام نمی شود و همین امر هرساله کشاورزان رودباری را با مشکل مواجه کرده و سود آن به جیب دلالان ریخته می شود وکشاورزان هرساله باید فقط قرضهای خود راپرداخت کنند.

وی درادمه افزود:خیاری که چندماه برای به ثمررساندن آن مامتحمل سختی می شویم  درصورت احتساب قیمت موجود با در نظر گرفتن نرخ حمل و نقل عملا ورشکست می شوم.

کل خرج امسال برای کشت خیارچقدربوده است؟

برای کاشت ۱۵ کرت خیارسبز ۱۰متری

۱۵۰۰۰۰۰تومان  بابت خرید بذر

۲۵۰۰۰۰۰تومان بابت خریدنایلون

۲میلیون تومان بابت خرید کودمرغ

وبعد از هردفعه آب دادن باید به محصول کود دادکه هرکودی ۱۱۰هزارتومان وپول کارگر وغیره…

حال شما مسئولین قضاوت کنید که ماکشاورزان چطور بدهی های میلیونی خودرا باخیار کیلویی ۳۰۰تومان پرداخت کنیم،این درحالی است که ماکشاورزان برای حمل ونقل هرجعبه باید ۱۰۰۰تومان پرداخت کنیم.

*دلالان نیز با حضور در منطقه با پیشنهاد قیمتهای بسیار پائین کشاورزان را در بن بست قرار داده اند و کشاورزان یا مجبورند محصول خود را قیمت پائین بفروشند و یا اینکه شاهد خراب شدن محصول بر روی بوته ها باشند.

*گفتنی است قیمت بسیار پایین محصول خیار سبز در شهرستان رودباربا توجه به اوایل برداشت این محصول موجب نگرانی و ترس از ورشکستگی عمده کشاورزان این منطقه شده است به طوری که هزینه فروش این محصول، جوابگوی سایر هزینه های کاشت، داشت و برداشت نیست.

*با وجود اینکه  شغل ۹۰درصد مردم شهرستان رودبارجنوب کشاورزی است و هر سال این مشکل تکرار می شود اما هنوز راهکار اساسی برای حل مشکل در نظر گرفته نشده است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی