یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 5 May 2024

چند خط پای صحبت های دلنشین استاد…

IMG_1584

به گزارش انارما، هوشنگ مرادی کرمانی یکی از نویسندگان بنام و مطرح استان کرمان که همه مردم ایران و اهالی قلم اورا به کتاب معروفش یعنی قصه های مجید می شناسند صبح دیروز یکشنبه ۵بهمن در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثارهنری دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار حضور یافت.

وی در ابتدای صحبت هایش گفت: که اصلا اهل نصیحت نیستم و برای نصیحت کردن کسی جایی نمیرم .

کرمانی در  ادامه با اشاره به شناختش از شهر انار گفت:در گذشته من هروقت که از کرمان به تهران و بالعکس میخواستم بروم از شهر انار و بیاض رد میشدم. در مقطعی بنده به همراه مرحوم ملاامیری و مرحوم باستانی پاریزی بعنوان اعضای  فرهنگی شورای کرمان شناسی انتخاب شدیم که یکی از تصمیمات این شورا که بنده هم نقش کوچکی در این تصمیم داشتم معرفی شهر انار برای شهرستان شدن با توجه به جمعیت  و سایر ظرفیت های این شهر بود و بدین ترتیب با مصوبه این شورا از اینکه بنده هم نقش کوچکی در شهرستان شدن انار داشتم خوشحالم.

وی  با اشاره به تغییر کلمات اصیل در زبان فارسی و رواج کلمات بیگانه در فرهنگ فارسی گفت: کلماتی مانند کادو جای کلمات اصیل ایرانی همچون پیشکش ،هدیه ، جایزه و مژدگانی  را گرفته است و البته بنده و همکارانم در شورای فرهنگ فارسی در تلاش هستیم که از فراموشی لغات اصیل فارسی جلوگیری کنیم  و در این راستا کلماتی مانند یارانه را جایگزین کلماتی مانند سوبسیت کردیم.

زبان فارسی هویت ماست و زبان فارسی یعنی سعدی ،حافظ ،فردوسی ،مولانا و ما باید در حفظ زبان اصیل فارسی بکوشیم.

مرادی کرمانی در ادامه با درخواست از حضار برای سوال پرسیدن از وی گفت: سوال پرسیدن  از جواب دادن بسیار مهم تر است و جوانان باید همیشه یک انسان پرسشگر باشند.متاسفانه یک فرهنگ که بین ما جا افتاده اینست که یک نفر بیاید و بعنوان سخنران ساعاتی را حرف بزند و بقیه ساکت بنشینند و فقط گوش دهند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی حذف برخی داستان ها و اشعار نوستالوژیک و خاطره انگیز از کتب درسی گفت: بنده هم در این زمینه با شما هم عقیده هستم و البته بنده نقش زیادی در تالیف کتب درسی ندارم اگر چه برای تالیف مشاوره میدهم اما بار ها به نحوه تالیف و مطالبی که در برخی از کتب علی الخصوص دبستانی نوشته میشود اعتراض داشته ام و دارم  چرا که واقعا برخی مطالب با روحیه و سن دانش آموز همخوانی ندارد و برای او مفید نیست و در برخی از این کتب درسی مطالبی نوشته میشود که از دانسته های دانش آموز عقب تراست و دانش آموزان بسیار بیشتر میدانند.

این نویسنده خوش ذوق در ادامه با تاکید بر حفظ فرهنگ اصیل کرمانی بودن خود گفت:بنده برخی از تالیفات خود را اختصاص داده ام برای بیان لغات و اصطلاحات اصیل کرمانی و خوشبختانه با توجه به بازخوردی که در بین مردم نقاط مختلف کشور و حتی جهان مشاهده کرده ام   در حفظ فرهنگ اصیل کرمانی تا حدودی موفق بوده ام.

مولف کتاب قصه های مجید  در پایان در توصیه ای به نویسندگان جوان گفت: هیچ گاه برای نویسنده شدن و چاپ آثار خود به دنبال رابطه و پارتی نباشید چرا که اگر از این راه پیش بروید هیچگاه موفق نخواهید بود باید در ابتدای کار مدام  فقط برای خود بنویسید ،آنقدر بنویسید که متن هایتان روز به روز بهتر شود و در حذف مطالب نوشته های خود دست و دل باز باشید و مطالب زاید را به راحتی حذف کنید.

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی