دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 29 April 2024

در آستانه نخستین سالگرد ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری و در نخستین روزهای اسفند ماه فرصتی پیش آمد تا با سیدحسین صابری استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان، از مدیران با سابقه استان کرمان و استاندار لرستان، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد در دولت نهم و دهم…

سیدحسین صابری تشریح کرد

به گزارش انارما، در آستانه نخستین سالگرد ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری و در نخستین روزهای اسفند ماه فرصتی پیش آمد تا با سیدحسین صابری استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان، از مدیران با سابقه استان کرمان و استاندار لرستان، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد در دولت نهم و دهم در مورد اقتصاد مقاومتی گفت‌وگویی انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد.

آقای صابری با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا بفرمایید، اقتصاد مقاومتی چه مفهومی دارد؟

صابری: مفهوم اقتصاد مقاومتی بارها از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است و اقتصاد مقاومتی به‌معنای شناخت دقیق دشمن، شناخت ترفندهای ظاهری و باطنی دشمن و مطالعه حوزه‌های فشار دشمن قسم‌خورده علیه جمهوری اسلامی است.

همچنین تلاش همه‌جانبه، عمیق و پایدار برای کنترل و بی‌اثر ساختن نقشه‌های دشمن، مطالعه راه‌های خنثی‌سازی فشارهای نظام استکباری با اتکا به ظرفیت‌ها و توان داخلی و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها برای کاهش وابستگی و تاکید بر خودکفایی و ترویج مزیت‌ها و تولیدات داخلی از دیگر مفاهیم اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود.

در این جا ذکر یک نکته را لازم می‌دانم که اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، بلکه یک شیوه و مدل اقتصادی است که با شناخت فرصت‌ها، منابع و امکانات و توان‌های داخلی و استفاده بهینه از این فرصت‌ها و منابع، تکیه بر مصرف تولیدات داخلی و تکیه بر خود بیشترین بهره‌وری از منابع خود را به‌ عمل آورده است.

با این اقتصاد با آمادگی کامل و همه‌جانبه بر هر گونه نقشه و توطئه خارجی فائق می‌آییم و بارها از سوی مقام معظم رهبری به عناوین مختلف و کاملا علمی و قابل اجرا مطرح شده و مورد تاکید قرار گرفته است.

 به اعتقاد جنابعالی کشور ما تا چه اندازه ظرفیت و آمادگی تحقق اقتصاد مقاومتی به‌طور جامع را دارد؟

به‌نظرم ایران کشوری غنی و دارای موقعیت و سوق‌الجیشی است و ظرفیت لازم و کافی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در یک دوره چند ساله را دارد، به‌شرط اینکه یک اراده مدیریتی گسترده،

همه‌جانبه و وسیع از سوی مسئولان و مردم وجود داشته باشد.

 یعنی می‌خواهید بگویید، اراده جدی وجود ندارد؟

در حرف، بیانیه و همایش‌ها این اراده اعلام می‌شود، اما در عمل آن‌گونه که باید و شاید مورد توجه خاص قرار نمی‌گیرد و باید اراده‌ای انقلابی، متکی بر احکام اقتصادی اسلام ناب و حمایت همه جانبه مردم به‌وجود آید.

فارس: می‌توانید دلیلی برای عدم وجود این اراده عملی بیان کنید؟

بله، شما امروز به میزان واردات و عمدتا واردات غیرضروری مانند خودرو، کالاهای لوکس، برخی از محصولات کشاورزی مثل شکر توجه کنید، اشتیاق به مصرف کالاهای خارجی از سوی مردم در سایه سنت نادرست چشم و هم‌چشمی، بی‌توجهی صاحبان صنایع و کارخانجات به تولید کالاهای مرغوب و مواردی از این قبیل نمونه‌هایی از این کم توجهی‌هاست.

من این سئوال را دارم انصافا اگر کارخانجات خودروسازی، خودروی مطمئن و با کیفیت تولید کنند، چه نیازی به ورود حدود ۸۰ هزار دستگاه خودروی خارجی در ۱۱ ماهه سال ۹۳ است و اگر مجوز خودروی خارجی داده نشود، چه اشکالی به‌وجود می‌آید.

واقعا در شرایط ویژه فعلی و در حالی‌که ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید است، این چه هنر و چه انگیزه‌ای است و چه دلیلی دارد که کشور به ۳۵ شرکت مجوز واردات خودرو بدهد و اعلام کنیم که هر شرکتی که خدمات بعد از فروش ارائه کند، می‌تواند مجوز دریافت کند.

وقتی که کشاورزی و صنایع تبدیلی ما یکی از بخش‌های اشتغال‌زاست و منابع مختلف کشور مستعد برای کاشت چغندر قند است و چند کارخانه تولید قند و شکر در مناطق وجود دارد، چه دلیلی وجود دارد نزدیک به ۲۰۰ هزار تن شکر وارداتی در انبارها ذخیره و در بازار مصرف توزیع شود و چغندر و شکر داخلی روی دست تولیدکننده بماند، آیا این حرکت‌های ضداشتغال و بی‌توجهی به تولیدات داخلی توجیهی دارد.

وقتی که انبارهای کارخانجات نساجی و واحدهای تولیدی داخلی مملو از انواع پارچه، منسوجات و پوشاک است، چرا باید بازار مصرف به روی پارچه و البسه خارجی باز شود.

صدور مجوز نمایشگاه پوشاک به صاحبان صنایع ترکیه در کنار نمایشگاه منسوجات داخلی و هم‌زمان با آن و امضای قرارداد ترجیحی تجاری بین ایران و ترکیه چه مفهوم و معنایی دارد، آن‌هم ترکیه‌ای که علنی رو در روی مسلمانان ایستاده و علنی از داعش و معارضان سوریه حمایت کرده و به آنها کمک تسلیحاتی می‌کند.

از این نمونه‌ها زیاد است، البته ناگفته نماند که دولت قدم‌های خوبی برداشته و حمایت‌هایی از منابع و تولیدات داخلی به‌عمل می‌آورد که کافی نیست، تولیدکنندگان تلاش‌هایی برای ارتقای کیفیت برداشته‌اند و باید افزایش یابد، مردم تلاشی در تغییر الگوی مصرف آغاز کرده‌اند، اما اراده جدی و همت بیشتری می‌خواهد.

فارس: آقای صابری شما رابطه‌ای بین اقتصاد مقاومتی و موضوع تحریم‌های ظالمانه می‌بینید؟

به‌نظرم هم خیر و هم بله، خیر از این جهت که طرح اقتصاد مقاومتی از مدت‌ها قبل از جانب مقام معظم رهبری مطرح شده و پیش‌نیازها و الزامات آن با عنوان نام‌گذاری سال‌ها از چند سال قبل سال به سال مطرح می‌شد که همگی با نگاهی ویژه و به‌عنوان یک ایده برای تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شد که تحقق هر کدام از آنها و پشت سر گذاشتن پله‌ای از پلکان تحول و پیشرفت و اقتصاد مقاومتی است.

اما از این منظر که با تحقق اقتصاد مقاومتی به‌راحتی می‌توان تحریم‌ها را دور زد و آثار خصمانه و تخریبی آن را خنثی و دشمن را مانند دوران دفاع مقدس ناامید کرد و به خواسته‌های غیرانسانی و غیرآزادیخواهانه و استعماری استکبار مثل همیشه «نه» محکم گفت.

فارس: به نظر جنابعالی مهمترین اقدام برای تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟

باور عمیق همه‌جانبه و اراده جدی و اقدام تکلیف‌مدارانه از سوی قوای سه‌گانه به‌ویژه مسئولان و مردم و حمایت همه‌جانبه از این نهضت فراگیر و ملی.

فارس: اما این امر چگونه محقق می‌شود؟

توضیح می‌دهم، ابتدا دولت باید با اراده‌ای جدی و هماهنگی همه وزارتخانه‌ها از واردات به ویژه کالاهای لوکس از کشورهای معاند و متخاصم مانند آمریکا و انگلیس جلوگیری کند.

کمک‌ها و حمایت‌های لازم و کافی برای ارتقای کیفی تولیدات داخلی به واحدهای تولیدی و صنایع داخلی به‌ویژه در تأمین نیازهای عمومی و اساسی جامعه داده شده و به‌عمل آورد.

همچنین لوایح لازم و انقلابی در صورت نیاز برای منع واردات و حمایت از تولیدات داخلی تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

در منع خرید و مصرف کالاهای وارداتی و ترویج و تشویق مصرف تولیدات داخلی خود پیش قدم شود و برای حمایت از تولیدات داخلی خرید تضمینی از تولیدات و نیازهای اساسی جامعه نظیر محصولات کشاورزی را به‌عمل آورد.

با توجه به نیاز اساسی جامعه به مواد لبنی و پروتئینی برنامه مدون و اصلاح الگوی کشت بلندمدت در کلان کشور تهیه و اجرا شود.

باید به مسئله استاندارد توجه بیشتری کرده و در بسیاری از موارد سطح استانداردهای بین‌المللی را مراعات کنند و آموزش و پرورش، نویسندگان و طراحان در کتاب‌ها، نشریات و نوشت‌افزار قبح مصرف کالاهای خارجی و ضرورت و عزم تولیدات داخلی را به نمایش بگذارند.

اما مجلس شورای اسلامی هم باید در بازنگری قوانین ذیربط چه در قالب طرح و یا لوایح تقدیمی دولت اقدام عاجل و همه‌جانبه به‌عمل آورد.

ثبات قوانین و پرهیز از تغییرات قانونی پی‌درپی و مکرر یکی از عوامل اعتماد و امیدواری صاحبان صنایع و تولیدکنندگان است که باید مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

بازنگری و تصویب قوانین مربوط به واردات و قاچاق کالا با اولویت ویژه در قالب طرح‌های دو فوریتی مورد توجه قرار دهد.

قوه قضائیه هم باید با صلابت با متخلفان اقتصادی و بانکی، محتکران، مفسدان اقتصادی و اداری رانت‌خواران، رانت‌خواهان و قاچاقچیان کالا و ارز برخورد کند.

همچنین صاحبان صنایع و تولیدکنندگان برای ارتقای کیفی و کمی تولیدات و فرآورده‌ها برنامه‌های عاجل و جامعی تدارک ببیند، رعایت استانداردهای کمی و کیفی در سرلوحه کار صنایع و کارخانجات قرار گیرد.

با افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های غیرضروری و جلوگیری از ریخت و پاش‌های معمول قیمت تمام‌شده تولیدات خود را تا حدی پایین بیاورند که به‌راحتی بتواند با موارد مشابه خارجی و وارداتی رقابت کمی و کیفی کند بلکه با قیمتی پایین‌تر و کیفیتی بالاتر بتواند بازارهای سایر کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه و همراه را به‌دست آورده و نیازهای آنها را نیز تامین کند.

اما جراید، مطبوعات، شبکه‌های مجازی، هنرمندان، تولیدکنندگان محصولات هنری به‌ویژه رسانه ملی اراده جدی مبنی بر پرهیز از تبلیغ کالاهای وارداتی و خارجی اتخاذ کرده و به تبلیغ منطقی صنایع و تولیدات داخلی بپردازند، به‌گونه‌ای که مصرف کالاهای داخلی یک ارزش و مصرف کالاهای خارجی ضدارزش قلمداد معرفی شود.

و مردم بزرگوار و آحاد جامعه هم از مصرف کالاهای خارجی به‌شدت پرهیز کنند و ترویج و تبلیغ مصرف کالاها و تولیدات داخلی را به‌عنوان یک فریضه در دستور کار خود قرار دهند.

با اصلاح الگوی مصرف و توجه به سبک زندگی اسلامی و مصرف بهینه در ابعاد مختلف به‌ویژه کالاهای اساسی، آب، برق، سوخت و انرژی همراهی همیشگی خود را با دولت و نظام به‌نمایش بگذارند، یقینا به یاری خداوند و تأکید و حمایت‌های همیشگی مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.

منبع:فارس

دیدگاه کاربران

رمضون یکشنبه 1 مارس 2015 - 6:17 ق.ظ

با سلام مهنی دقیق این بود که مردم مالیات بدهند. کسی نیست بپرسد نهادها و اولیها چرا نباید مالیات بدهند با آن درآمدهای هنگفتی که دارند. ولی یک کارمند معمولی با درآمد کم بایست مالیات بدهند.

ناشناس یکشنبه 1 مارس 2015 - 8:49 ق.ظ

خدا وکیلی اگر راست می گویند از خودشون شروع کنند بچه هاشون خارج از کشور درس می خوانند توی خانه هایشان وسایل لوکس خارجی وجود داره قانون را مثل میدان دور می زنند

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی