دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 29 April 2024

در انار آبیاری زیرسطحی کم فشار و در سیرجان زیرسطحی تحت فشار به خوبی جواب داده است…

مصاحبه انارما با سعیدی

به گزارش انار ما، مهندس عباس سعیدی رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان  و یکی از نخبگان شهرستان انار در مصاحبه ی تفصیلی با  انار ما ابتدا ضمن تبریک سال جدید گفت : امیدوارم کشاورزان استان پهناور کرمان و علی الخصوص شهرستان انار سال خوب و پرباری را در پیش داشته باشند.

در انار آبیاری زیرسطحی کم فشار و در سیرجان زیرسطحی تحت فشار به خوبی جواب داده است

وی در ادامه در خصوص اجرای سیستم آبیاری زیر سطحی در شهرستان انار گفت: یکی از مشکلات کل کشور ما مشکل آب و کاهش نزولات آسمانی است و به طبع آن استان کرمان یکی از استان هایی است که با این مشکل بصورت جدی مواجه است و در این زمینه استاندار کرمان بحث پلیس آب و همیاران آب  را مطرح کرد که با اجرای این طرح بر برداشت آب از چاه ها نظارت و با اضافه برداشت برخورد میشود.

سعیدی افزود:در شهرستان انار تقریبا تمامی آبی که برای بخش کشاورزی استفاده میشود از منابع آب های زیرزمینی است و در سال های اخیر توسعه سطح زیر کشتمان  مازاد بر ظرفیت منابع آبی بوده است و با توجه به خشکسالی سال های اخیر می طلبد که از آبی که داریم نهایت استفاده را کنیم و از روش آبیاری غرقابی به هیچ وجه استفاده نکنیم و از روش های نوین آبیاری کنترل شده همچون آبیاری زیر سطحی استفاده کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان با تاکید بر مناسب بودن روش آبیاری زیرسطحی در بخش کشاورزی در شهرستان انار گفت:در سال های گذشته بر روی بکارگیری روش آبیاری زیرسطحی در شهرستان انار تحقیقات مثبتی انجام شده و مطمئنا این روش آبیاری در شهرستان انار  روش بسیار خوبی است و جواب خواهد داد. در استان کرمان در مناطق  انار و سیرجان این روش آبیاری اجرا شده است و این روش آبیاری در انار کم فشار و در سیرجان پرفشار می باشد و هردوی این طرح ها جواب داده است .

EC آب وقتی بالای ۱۲هزار باشد ، درخت و محصول آسیب می بیند

وی با اشاره به نامناسب بودن کیفیت آب شهرستان انار گفت:یکی از مشکلات آب انار شور بودن آن است که همانگونه که مستحضر هستید ECبالای ۸هزارآب،  درخت پسته محصولش کاهش پیدا میکند و ECبالای ۱۲هزار علاوه بر اینکه محصول کاهش پیدا میکند درخت هم آسیب می بیند که متاسفانه EC آب انار بسیار بالاست و در روش آبیاری زیرسطحی چون در زیر زمین در حال اجرا است تبخیر به شدت کاهش پیدا میکند و در نتیجه مصرف آب کاهش پیدا میکند و  در مقابل شوری خاک هم کاهش پیدا میکند و در نتیجه آن عملکرد محصول و کارایی آب در مزرعه بالا می رود.

۴میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان برای اجرای آبیاری زیر سطحی ارائه میشود

این نخبه اناری در بحث تسهیلات به کشاورزان گفت: در زمینه ارائه تسهیلات سعی کردیم شش و نیم میلیون تومان تحت عنوان تسهیلات برای اجرای این سیستم آبیاری به کشاورزان ارائه کنیم اما چون هنوز این روش برای مسئولین وزارتخانه شناخته شده نبوده اعمال این امر محقق نشده است اما از اختیارات خود استفاده کرده ایم و ۴میلیون تومان تحت عنوان تسهیلات به کشاورزان برای اجرای این طرح  ارائه میشود و البته در تلاش هستیم در اولین فرصت  مبلغ تسهیلات را افزایش دهیم.

اگر مسئولین شهرستان همت کنند زمینه برگزاری جشن پسته را در انار فراهم می کنیم

مهندس سعیدی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا شهرستان انار علیرغم اینکه یکی از قطب های اصلی تولید پسته کشور است در آن جشن پسته برگزار نمیشود گفت:این موضوع قدری همت مسئولین شهرستان را می طلبد  و اگر مسئولین شهرستان انار پیگیری کنند و مردم هم مشتاق باشند ما بطور جد استقال خواهیم کرد و زمینه را چنان که برای برگزاری جشن گردو و خرما را در سایر نقاظ استان فراهم میکنیم ،جشن پسته را هم در شهرستان انار برگزار میکنیم.

وی در پاسخ به چرایی فعال نبودن آزمایشگاه آب و خاک در انار گفت: آزمایشگاه های آب و خاک باید تجهیزات پیشرفته که گران قیمت هست و پرسنل متخصص داشته باشد و با این شرایط امکان تاسیس آن در همه شهرها و شهرهای کوچک از طرف دولت نیست. البته احداث دائمی این آزمایشگاه در شهرستان انار همت بخش خصوصی را می طلبد که در صورت ورود این بخش ما تسهیلات بانکی را در اختیارشان قرار خواهیم داد.

خطر سرمازدگی خوشبختانه مشاهده نمیشود/کشاورزان در بحث تغذیه از کود های ازته و کودهای محلول در آب استفاده کنند

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به خطر سرمازدگی گفت:بر اساس آمار هواشناسی تا ۱۵روز آینده خوشبختانه خطر سرمازدگی در انار مشاهده نمیشود  که البته امکان تغییر پیش بینی ها هست که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد که اگر رخ داد در صورتیکه سرمازدگی بصورت تشعشعی باشد تا حدودی با روش هایی قابل پیشگیری است اما اگر بصورت جبهه ای باشد راه های کنترل محدود است و نمیتوان کنترل را انجام داد .امیدواریم امسال سرمازدگی را نداشته باشیم اما چنانچه رخ داد بیمه تا حدودی خسارت وارده را جبران خواهد کرد.

مهندس سعیدی در پایان خاطر نشان کرد: کشاورزان از این به بعد باید به دونکته توجه ویژه داشته باشند. نکته اول اینکه باید با استفاده از تجربیات کارشناسان منطقه اول آفات را بشناسند و صورتی که نیاز به سمپاشی هست سمپاشی را انجام دهند . گرچه در برخی نقاط استان آفت سرخرطومی و در برخی نقاط دیگر آفت چوب خوار است که نیاز به مبارزه دارد و نکته دوم بحث تغذیه است که بسیار مهم است و در افزایش بازدهی محصول نقش مستقیم دارد و در این فصل توصیه میشود که کشاورزان از کود های ازته همچون (اوره،نیترات آمونیوم و سولفات آمونیوم) استفاده کنند و دیگری هم کود های محلول در آب همچون فسفات و اوره فسفات  هستند که برای درختان پسته مفید بوده و کشاورزان میتوانند استفاده کنند و در باغاتی که درختان کمبود روی دارند  اکنون زمان پاشیدن محلول روی می باشد.

 

 

 

دیدگاه کاربران

تماس بی پاسخ شنبه 28 مارس 2015 - 8:24 ق.ظ

سلام..از بابت این ۴ میلیون باید ۴۰ میلیون خرج کنی آخریشا ن میدنت..همش الکیه..یه سنگ ب اندازه سنگ بارنداز کوه ایوب انداختن پیش پا مردم که “باید سند ثبتی داشته باشین تا وام بدن” کی سند ثبتی داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هرکی داره فردا صب وردوره بیاره کنار باغ گووووری من خودا اگ موتورا صب بازی در نیاورد و روشن شد و دنده خورد و ترافیک نبود میا بدون ضامن ۴٫۵ میلیون وام ” بـــــــــلا در عـــــــــوض” بهتون میدا…کو وام بلاعوض اینا وام بلا در عوضه…جمع کنید بابا !!!!!!

کشاورز شنبه 28 مارس 2015 - 9:13 ق.ظ

ممنون از راهنماییتون مهندس؛لطفا بازهم راهنمایی بکنید

بهارستانی یکشنبه 29 مارس 2015 - 12:22 ب.ظ

با سلام وخسته نباشید خدمت مهندس
ممنون از راهنماییتون

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی