جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024

به هرکس می‌گفتم انار تبلیغ می‌روم، فکر می‌کرد لابد پر است از درخت‌های انار. هرچی می‌گفتم بابا اینجا انار ندارد فایده نداشت و مجبور می‌شدم فی المجلس معتضدوار از ریشه لغوی انار و آبان و نار و آتش و تاریخچه آتشکده داشتن آنجا بگویم تا کمی از بالای درخت انار پایین بیایند…

یادداشت های روزنامه یک روحانی در سفر به انار

به گزارش انارما به نقل از روزنامه همشهری یادداشت‌های روزانه یک روحانی با عنوان «سفر انار» به قلم حجت الاسلام سید احمد بطحایی از نویسندگان حوزوی منتشر شد.

لازم بذکر است  حجت الاسلام بطحایی امام جماعت مسجد امام موسی ابن جعفر انار در ایام ماه رمضان امسال می باشد و قصد دارد بصورت روزانه خاطراتش از شهر انار را در روزنامه همشهری منتشر کند.

 

متن یادداشت بدین شرح است:

 

سید مهدی زنگ میزند. بعد سلام و احوال پرسی‌های مرسوم، می‌گوید: حاج آقا منتظرتیم پس!

 

می گویم: سید جان امسال شاید نتونم بیام. همین‌طور که پشت گوشی اصرار می‌کند که بیا و ناز نکن، فکر می‌کنم چرا این رمضان را نمی‌توانم یا نمی‌خواهم بروم ورامین. این چند سال همه‌اش رمضان و محرم می‌رفتم خاوه. روستایی ییلاقی و خنک در ورامین با مردمی گرم و به جوش. می‌گویم حالا بگذار فکرهایم را بکنم. تلفن که قطع می‌شود هرچه فکر می‌کنم می‌بینم نمی‌شود.

 دوست دارم این رمضان را جایی تازه‌تر باشم. جایی که به تکرار نیفتم. حرف‌هایم سر سوزنی نو و جذاب باشد برای مردم. مثل لالایی برایشان تکراری و عادی و خواب آور نباشد. یکی دو روز که می‌گذرد، در یک مهمانی خانوادگی سید می‌گوید از انار کرمان زنگ زدند و می‌خواهند تو بروی رمضان را. به پدرم می گویم «سید».

 

هم صمیمی­تر است و هم ضد کلیشه. کلیشه هر چه قدر هم خوب باشد خسته کننده است. بی­وقفه می­گویم بگو می‌آیم. خجالت می‌کشم زنگ بزنم به سید مهدی. پیامک شسته رفته و مؤدبانه­ای می‌نویسم که امسال نمی‌توانم بیایم خاوه و بهتر است یک روحانی خشگل و باصفا بیاید آنجا که مردم بیشتر استفاده کنند. جواب نمی‌دهد دیگر.

  

فکر می‌کنم انار بعد شش سالی که نرفته‌ام چقدر تغییر کرده. به هرکس می‌گفتم انار تبلیغ می‌روم، فکر می‌کرد لابد پر است از درخت‌های انار. هرچی می‌گفتم بابا اینجا انار ندارد فایده نداشت و مجبور می‌شدم فی المجلس معتضدوار از ریشه لغوی انار و آبان و نار و آتش و تاریخچه آتشکده داشتن آنجا بگویم تا کمی از بالای درخت انار پایین بیایند.

 

این که یک ماه از خانه و دوستان و شهرم دور شوم را دوست دارم. مثل یک سلوک می‌ماند. یک جورهایی تنها و کنده شدن از چیزهایی که بهشان عادت کردی. از محل کارت. کتابخانه‌ات. دوستان همیشه‌ات. رفتن و زندگی کردن با آدم‌هایی که مدت‌ها قبل همنشین شان بودی. منتظرم ببینم چهره­هاشان چقدر عوض شده. دلتنگ تُن صداشانم. و البته انارهای نداشته‌شان.

دیدگاه کاربران

صابری سه‌شنبه 23 ژوئن 2015 - 12:52 ق.ظ

جالب بود. تبلیغاتی از شهرستان انار هم در روزنامه همشهری میشود.

حامد سه‌شنبه 23 ژوئن 2015 - 4:04 ب.ظ

زندگی طلبگی هم حال و هوای خاص خود رو داره

نام و نام خانوادگی چهارشنبه 24 ژوئن 2015 - 12:59 ق.ظ

حجت الاسلام سید احمد بطحایی، معاون فرهنگی مدرسه اسلامی هنر و از نویسندگان و پژوهشگران حوزه ادبیات داستانی، بود.

ناشناس چهارشنبه 24 ژوئن 2015 - 2:14 ق.ظ

پس ادامه این سفرنامه چی شد؟؟؟

عشق صلح دوستی چهارشنبه 24 ژوئن 2015 - 2:14 ق.ظ

سلام
ایشان روحانی هستند یا مارکوپولو …
این شهر اون شهر میری که ببینی مردم تن صداشون عوض شده یانه …
کارفرهنگیت به عنوان یک روحانی چی بوده
چقدر وجودت تو شهرهای که رفتی باعث تغییر نگرش مردم به دین و دیانت شده
وظیفه شما ارشاد و تبلیغ دینه نه نوشتن خاطرات روزانه
شما یک تحقیق کنید چرا ۸۰درصد جوانان روزه نمیگرن مسجد نمیان حداقل در ماه رمضان نه خاطرات روزانه دنبال راهکار باشید …

سهیل چهارشنبه 24 ژوئن 2015 - 1:00 ب.ظ

عشق صلح دوستی اول حاج آقا باید به دعا برات بکن که مغزت آز این کج فکرها پاک شه والا باین نظرت .درک کن مطلبو

عشق صلح دوستی چهارشنبه 24 ژوئن 2015 - 2:33 ب.ظ

وظیفه روحانی نوشتن شرح حال نیست
وقتی ما میگیم حجت الاسلام یعنی چی ….
وقتی میگیم ایت الله یعنی چی…
سهیل عزیزبرو ببین بزرگان و علمای ما هیچ کدامشان وقت گران بهاشون رو صرف این امور کردند….
من میگم این سید عزیزدرقبال این لباس مسئولیت داره ….
۱چرا جوانان حاضرنیستندپای منبربشینند….
۲چراجوانان درنمازهای جماعت شرکت ندارند …
۳چراجوانان از دین برگشتن و شبهاتی خطرناک در افکارشان رخنه کرده …
این وظیفه تک تکه روحانیته سهیل عزیز
روحانیت باید جواب گوی این امور باشه اینان بابد ریشه یابی کنند …

سید عزیز نوشتن شرح حال مال اساتید ادبیات است که حوزه

دوست چهارشنبه 24 ژوئن 2015 - 3:22 ب.ظ

تا جایی که من شنیدم ایشان در کنار حوزه در رشته هنر در دانشگاه تحصیل و تدریس تدریس می کنند. در اینترنت که سرچ کردم چندی پیش وی دبیر همایش قرآن و سینما بودند

نام و نام خانوادگی چهارشنبه 24 ژوئن 2015 - 4:32 ب.ظ

عشق صلح و دوستی , آیت الله آقا نجفی قوچانی دو کتاب مهم دارد بنام سیاحت شرق و سیاحت غرب سیاحت شرق خاطرات بدو تولد و دوران زندگی تا مرگ و سیاحت غرب پس از مرگ تا عالم برزخ که بسیار زیباست و ملیونها نفر از این دو کتاب استفبال کردند بویژه سیاحت غرب , بسیاری از شخصیتها از جمله علما خاطرات خود را می نویسند و صدها کار علمی دیگر را هم دارند شما بجای تشویق یک کار ادبی بگونه ای تعیین تکلیف میکنی که انگار یک روحانی حق نگارش یک مطلب ادبی را نداره , در عین اینکه امروز حوزه علمیه علاوه بر فقه و اصول دههترشته تخصصی مثل تفسیر و تحقیق و تبلیغ و تربیت طلاب در بخشها و رشته های مختلفی مانند رواتشناسی , زبانهای رایج دنیا , ادبیات وووووغیره را دارد .لذا دخالت در کار و ذوق دیگران پسندیده نیست.

سهیل پنج‌شنبه 25 ژوئن 2015 - 12:34 ق.ظ

آقای عشق وصلح ودوست بازهم که حرف خودتو میزنی اگرروحانیون که فقطارشادکنتد هیچ جوانی پای منبرشان نمره بلعکس اگرآنعطافدرزمینه های مختلف داشته باشندجوانان سمتشان میرن

مهدی پنج‌شنبه 25 ژوئن 2015 - 12:38 ق.ظ

آقای عشق وصلح دوستی معلومه خیلی وقته مسجدنرفتی؟

عشق صلح دوستی پنج‌شنبه 25 ژوئن 2015 - 2:26 ق.ظ

حق با شماست .یاحق

محمدعلی پنج‌شنبه 25 ژوئن 2015 - 2:20 ب.ظ

جالبه که به سادگی برای دیگران تعیین تکلیف مکنی. من دو روزه برای نماز مغرب میرم مسجد ایشون و دیدم با جوونا رفیقه و میخنده و باهمه مردم خوب و صمیمیمه. این یادداشت هاشونم خیلی قشنگ و جالب و البته آموزندس. کاش این عنوان صلح و دوستی در شما تاثیر داشت. اگر یه بار بیا

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی