یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024

با پیگیری‌های استاندار کرمان مقدمات احداث بلندترین تونل آب‌رسانی خاورمیانه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌النبیاء (ص) انجام شد و حالا همه منتظر هستند تا این پروژه با حضور رئیس جمهور کلید بخورد…

تونل آب رسانی

به گزارش انارما به نقل از   فارس از کرمان، با پیگیری‌های علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان مقدمات احداث بلندترین تونل آبرسانی خاورمیانه که سومین تونل بزرگ جهان نیز هست، توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌النبیاء (ص) انجام شد تا آب شرب کرمان را از سد صفارود تامین کند و حالا همه منتظر هستند تا با حضور رئیس جمهوری در دیار کریمان این پروژه کلید بخورد.

صدای زنگ خطر بحران آب در کرمان

استان کرمان با وجود اینکه در حاشیه کویر قرار گرفته، اما دارای آب و هوای چهار فصل است و یکی از قطب‌های کشاورزی ایران به شمار می‌آید.

با این وجود اما طی سال‌های اخیر با توجه به حفر هزاران حلقه چاه غیرمجاز و همچنین خشکسالی‌های پی‌در‌پی وضعیت منابع آبی استان کرمان به وضعیت هشدار رسیده و زنگ خطر بی‌آبی و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی از جمله مهاجرت از روستاها و حاشیه‌نشینی در شهرها از مدت‌ها قبل به صدا درآمده‌است.

این در حالی‌است که علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان که تا چند روز دیگر دومین سال حضور خود در راس مدیریت استان را پشت سر خواهد گذاشت از ابتدای قبول مسئولیتش، بحث تامین آب را در دستور کار جدی خود و تیم همراهش قرار داده‌است.

طرح همیاران آب کلید طلایی نجات کرمان از بی‌آبی

شاید بتوان طرح همیاران آب استان کرمان را مهمترین ایده استاندار کرمان برای نجات این خطه از بحران بی‌آبی و کم‌آبی دانست، طرحی که از سال گذشته با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و جلوگیری از هدررفت آب با اجرای ۱۷ مصوبه از جمله انتقال آب حوزه به حوزه، استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین، تعیین‌تکلیف چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی در برخی از فصول به مرحله اجرا در آمد.

جالب اینکه طرح همیاران آب استان کرمان مورد اقبال بسیاری از صاحب‌نظران، کارشناسان و مسئولان ارشد کشوری قرار گرفته‌است تا آن جا که این طرح نه تنها در شورای آب کشور مطرح شد، بلکه قرار است در هیئت دولت نیز ارائه شود تا نقشه راهی برای نجات ایران از بحران آب باشد.

بازدید جوانان کرمانی از پروژه تونل صفارود

اما امروز ۱۴ آذر ماه ۹۴، استاندار کرمان همراه با حمید ذکاء‌اسدی معاون سیاسی امنیتی و ابوالقاسم سیف‌اللهی معاون عمرانی خود، فرماندار کرمان و جمعی از مدیران کل راهی محل اجرای پروژه بلندترین تونل آبرسانی خاورمیانه واقع در منطقه گلزار از توابع شهرستان بردسیر شد.

البته استاندار کرمان جمعی از جوانان کرمانی از قشرهای مختلف را هم با خود همراه کرد تا از نزدیک در جریان فعالیت‌های انجام شده برای احداث پروژه آبرسانی به شهر کرمان قرار گیرند و در واقع سفیرانی برای معرفی این طرح به دیگران باشند.

ناگفته نماند ما خبرنگاران که پای ثابت جلسات، بازدیدها و سفرهای شهرستانی استاندار کرمان نیز هستیم، امروز نیز رزم‌حسینی را همراهی کردیم.

بازدید از کارخانه ساخت قطعات تونل صفارود

ابتدا به کارگاه قرارگاه سازندگی خاتم‌النبیاء (ص) رفتیم که قطعات پیش‌ساخته تونل صفارود در این محل احداث می‌شود، حمید مزارعی جانشین مدیر پروژه تونل انتقال آب از صفارود به کرمان در حاشیه این بازدید اظهار داشت: در این کارگاه ۷۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به‌کار شده‌اند و به صورت دو شیفت فعالیت می‌کنند.

وی بیان داشت: کارگاه تونل صفارود همچنین دارای آزمایشگاه و محل دپوی موقت قطعات تونل است و این قطعات بعد از انتقال به محل دپوی دائم و گذشت ۲۸ روز آماده بهره‌برداری هستند.

تونل صفارود سومین تونل بزرگ جهان است

همچنین در حاشیه بازدید استاندار کرمان و همراهان وی از بخش‌های مختلف کارخانه تولید قطعات تونل صفارود این موضوع مطرح شد که اجرای این پروژه بر اساس زمانبندی در حال انجام است.

اما بعد از بازدید از کارگاه تونل صفارود به سمت محل اجرای پروژه تونل در منطقه گلزار از توابع شهرستان بردسیر حرکت کردیم و اقدامات صورت‌گرفته برای احداث تونل از جمله حفاری‌های انجام شده توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) را از نزدیک مشاهده کردیم.

در عین حال مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان در سخنانی اظهار داشت: تونل صفارود با ۳۸ کیلومتر طول بلندترین تونل خاورمیانه و سومین تونل جهان است.

محمدرضا بختیاری ابراز کرد: جبهه‌ای که در آن جا قرار داریم، خروجی تونل صفارود است و حفر این تونل در هفته آینده آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۹ کیلومتر از تونل صفارود از سمت گنجان رابر و ۱۹ کیلومتر از گلزار آغاز می‌شود و در وسط مسیر واقع در شیرینک بیرون می‌آید و این تونل کریدور شمال و جنوب استان کرمان است.

اشتغال ۱۲۰۰ نفر در تونل صفارود

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان عنوان کرد: انتقال ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب از طریق تونل آب صفارود امکانپذیر است و تمدن جدیدی در استان کرمان رقم می‌خورد و یک هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به‌کار می‌شوند.

بختیاری ابراز داشت: تونل صفارود باید طی پنج سال احداث شود که با دستور استاندار کرمان قرار شده این پروژه طی سه تا چهار سال اجرا شود و آب شرب به شهر کرمان برسد.

تونل صفارود ظرفیت تامین آب فلات مرکزی را دارد

در همین حال استاندار کرمان نیز طی سخنانی با بیان اینکه بختیاری مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان یکی از مدیران موفق است، گفت: به این جا آمدیم تا دوستان از وضعیت حفاری تونل صفارود و تامین آب شرب کرمان مطلع شوند.

علیرضا رزم‌حسینی بیان داشت: ماموریت دولت تدبیر و امید برای مدیریت استان کرمان این بود که به طور جدی و با سماجت برای تامین آب پایدار کرمان تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در گفت‌و‌گویی که با وزیر نیرو داشتیم، این تونل همچنین می‌تواند بخشی از آب مورد نیاز فلات مرکزی ایران را در آینده تامین کند.

استاندار کرمان اضافه کرد: چند طرح انتقال آب در شمال و جنوب استان کرمان پیش‌بینی شده‌است که می‌خواستیم، طرح تونل آب صفارود را زودتر آغاز کنیم، اما اجرای پروژه را به دلایل مختلف عقب انداختیم و آمادگی حفاری‌ها در منطقه را داریم.

بحران آب کرمان را مدیریت می‌کنیم

رزم‌حسینی اظهار کرد: حرکت بعدی در حوزه آب نیز لوله‌گذاری خط بهشت‌آباد از کرمان است و می‌توانیم، بگوییم تا ۱۰ سال آینده بحران آب استان کرمان را مدیریت کنیم.

وی همچنین از طرح همیاران آب استان کرمان به سخن به میان آورد و یادآور شد: طرح همیاران آب یک طرح دایمی پایدار است و برای نجات استان کرمان از بی‌آبی باید اجرا شود.

استاندار کرمان ادامه داد: اجمال ملی برای اجرای طرح همیاران آب وجود دارد و کارشناسان نیز این طرح را تایید کرده‌اند و آن را با همکاری کشاورزان تکمیل می‌کنیم و امیدواریم وضع آب استان را بهبود دهد.

رزم‌حسینی افزود: همه نقاط کشور با مشکل بحران آب مواجه است و دیگران مقصر نیستند، بلکه خودمان مقصر هستیم که نتوانستیم تدبیر کنیم و حلقه‌های چاه غیرمجاز زیادی حفر شده‌است و آب را به صورت بی‌رویه مصرف کرده‌ایم.

وی ابراز داشت: شاید در سال گذشته کسی باور نمی‌کرد به صورت همزمان از دو طرف پروژه تونل صفارود آغاز شود.

کرمان دارای طرح جامع آب شرب است

استاندار کرمان در ادامه از مدیرعامل آب استان کرمان خواست تا توضیحات بیشتری درباره طرح همیاران آب ارائه دهد و بختیاری در این زمینه گفت: تونل صفارود یکی از بندهای طرح همیاران آب استان کرمان است و انتقال آب از بهشت‌آباد و دریای عمان نیز از بندهای دیگر این طرح به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: استان کرمان در حالی امروز به دستور استاندار کرمان دارای طرح جامع آب شرب است که قبل از اجرای طرح همیاران آب این طرح را نداشتیم و نمی‌دانستیم چه باید انجام دهیم، زیرا اقداماتی که انجام می‌شد به شکل بریده‌بریده و مقطعی است.

بختیاری در ادامه نصب ۲ هزار و ۶۰۰ کنتور هوشمند را از دیگر دستاوردهای طرح همیاران آب استان کرمان ذکر کرد و متذکر شد: تا پیش از اجرای طرح همیاران آب فقط ۲۷۰ کنتور هوشمند در کرمان نصب شده‌بود و به استاندار کرمان قول داده‌ایم تا خرداد ماه سال آینده شمال کرمان به طور کامل به کنتورهای هوشمند مجهز شود تا آب را مدیریت کنیم، زیرا امروز مصرف بی‌رویه انجام می‌دهیم.

تونل صفارود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

وی با اشاره به اینکه پروژه تونل صفارود به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار داشت: با مصرف بهینه آب می‌توانیم، بسیاری از هزینه‌ها را پوشش دهیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان از خاموشی موتورپمپ‌های آب در هفت شهرستان خبر داد و این امر را در کشور بی‌نظیر خواند و افزود: ۹۵ درصد مردم در سال گذشته به صورت داوطلبانه موتورپمپ‌های کشاورزی را خاموش کردند که نتیجه آن ذخیره‌سازی ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب بود و پیش‌بینی سال جاری نیز بیش از ۲۷۰ میلیون مترمکعب آب است.

بختیاری خاطرنشان کرد: طی سال گذشته با پیگیری استاندار کرمان و جهاد کشاورزی بیشترین اعتبار آبیاری تحت فشار نیز توسط استان کرمان جذب شد و ۶۰۰ چاه غیرمجاز نیز بسته شده‌است.

جوانان کرمانی چه سئوالاتی از مسئولان پرسیدند؟

اما در ادامه این بازدید جمعی از جوانان برخی از سئوالات خود را مطرح کردند و مسئولان نیز به آنها پاسخ دادند، یکی از جوانان درباره وضعیت زباله‌های بالادست سد صفارود پرسید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان در پاسخ به وی اظهار داشت: جلسه‌ای درباره این زباله‌ها با سیف‌اللهی معاون عمرانی استاندار کرمان درباره تخلیه این زباله‌ها برگزار شد و مکانی برای زباله‌های شهرستان‌های رابر، ارزوئیه و بافت در حال جانمایی است و تمام زباله‌ها به صورت متمرکز باید جابه‌جا شوند.

خسارت چشمه‌ها را می‌پردازیم

این در حالی‌ است، بختیاری در پاسخ به این سئوال که آیا احداث تونل صفارود به قنات‌ها و چشمه‌های مسیر احداث پروژه لطمه وارد می‌کند یا خیر، ابراز داشت: از یک سال قبل آماربرداری از تمام چشمه‌ها و قنات‌ها انجام شده و میزان آب توسط سیستم قضایی کنترل می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان با اشاره به اینکه احداث تونل صفارود ممکن است، اثرات ضعیفی بر قنات‌ها و چشمه‌ها داشته‌باشد، تاکید کرد: اگر این پروژه به چشمه‌ها آسیب بزند، خسارت آنها پرداخت می‌شود.

صیفی‌جات و سبزی‌جات به گلخانه می‌روند

اما سئوال دیگری نیز از سوی جوانان مطرح شد، مبنی بر اینکه چرا توسعه کشاورزی در استان کرمان با وجود خشکسالی‌های پی‌در‌پی ادامه دارد و مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در این باره بیان داشت: توسعه کشت را در استان کرمان نداریم.

سعیدی ادامه داد: یک‌سوم کشت فعلی استان کرمان مازاد آب موجود است و افزایش عملکرد در سطح را دنبال می‌کنیم و حتی در برخی جاها اراضی کم‌بازده حذف شده‌اند.

وی همچنین وارد کردن کشت صیفی‌جات و سبزی‌جات به گلخانه‌ها را از دیگر دستاوردهای طرح همیاران آب استان کرمان برشمرد و خاطرنشان کرد: احداث یک هزار هکتار گلخانه برای استان کرمان پیش‌بینی شده‌است.

تاکید استاندار کرمان بر ایجاد بازار آب

در همین حال استاندار کرمان اظهار داشت: در برنامه پنجم و ششم توسعه چند مزیت برای استان کرمان در نظر گرفته شده‌است و یکی از این مزیت‌ها مطرح شدن کرمان به عنوان قطب کشاورزی ایران است.

رزم‌حسینی عنوان کرد: در حالی که تا سال ۵۲ برداشت آب از دشت‌های کرمان ممنوع بوده‌است، اما با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته مدیریت منسجم و متمرکز در حوزه آب و کشاورزی نداشتیم، چاه‌های غیرمجاز زیادی حفر شده و این امر بحران آب را به دنبال داشته‌است و طرح همیاران آب می‌گوید، باید مدیریت را اعمال کنید.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه امروز دیگر آبی برای کشاورزی وجود ندارد، بعضی از کشاورزان کشت‌های جایگزین و کاهش کشت و افزایش بهره‌وری را دنبال می‌کنند.

استاندار کرمان در پایان مصرف بهینه آب، احیای آب مجازی و راه‌اندازی بازار آب را مورد تاکید قرار داد و تاکید کرد: اگر بخواهیم به عمق مسائل پی ببریم به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز داریم.

فاضلاب کرمان در پیچ و خم اعتبارات دولتی

در همین حال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان نیز در پاسخ به سئوالی که درباره وضعیت فاضلاب کرمان پرسیده شد، گفت: پروژه فاضلاب کرمان از سال‌ها قبل کلید خورد و با تلاش استاندار کرمان ۱۰ میلیارد تومان به اعتبارات این پروژه افزوده شد و ما نیز فاضلاب بافت تاریخی شامل بازار، قدمگاه و مسجد جامع را جمع‌آوری کردیم.

محمد طاهری یادآور شد: بخشی از پروژه فاضلاب کرمان به بخش خصوصی واگذار می‌شود و ۶۰۰ میلیارد تومان از مجموع اعتبار یک هزار میلیارد تومانی این پروژه توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

وی از انجام طرح فاضلاب برای ۲۰ هزار واحد مسکونی و تجاری در شهر کرمان خبر داد و ابراز داشت: با توجه به اینکه اجرای پروژه فاضلاب با بودجه‌های دولتی زمان‌بر است، لذا استاندار کرمان دستور داد این پروژه را با مشارکت بخش دولتی پیش ببریم.

حفر تونل صفارود هرچه زودتر آغاز شود

در پایان این بازدید در حالی که بازدیدکنندگان از پروژه تونل صفارود در حال گرفتن عکس یادگاری بودند به سراغ جانشین مدیر پروژه رفتم و از وی خواستم درباره مشکلات موجود بر سر راه این طرح صحبت کند.

مزارعی با اشاره به اینکه هیچ مشکلی برای اجرای پروژه تونل صفارود وجود ندارد، گفت: ما برای اجرای این پروژه آمادگی کامل داریم و دستگاه حفاری نیز در محل مستقر شده‌است و فقط منتظر دستور رئیس جمهوری و یا استاندار کرمان هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: اگر اجرای پروژه تونل صفارود زمان‌بر شود، ما متضرر می‌شویم، زیرا نگهداری کارگاه سنگین است.

به گزارش فارس به‌ نظر می‌رسد، حفر تونل صفارود باید هر چه سریع‌تر کلید بخورد تا هم پیمانکار پروژه برای ادامه کار دلگرم شود و هم اینکه خیال مردم و مسئولان از بابت تامین آب شرب راحت شود.

گزارش از: مهسا حقانیت

انتهای پیام/

 

دیدگاه کاربران

امین الله کریمی جمعه 15 جولای 2016 - 2:02 ب.ظ

با سلام این طرح نگرانی های زیادی توسط خبرنگاران و افراد مطللع از همه گروه ها ی سیاسی در جنوب استان کرمان اللخصوص جیرفت ایجاد نموده که فعالیت زیادی انجام شده مثل نوشتن طومار در نماز عید فطر و سخنان نمایندگان مجلس جنوب در مجلس چنانچه این طرح به حوزه آبخیزداری سد جیرفت و جازموریان در حال نابود شدن خللی ایجاد نمیکند اعلام فرما ئید تا مردم این منطقه از نگرانی و دغدغه آینده جنوب ذهنشان آرآم گیرد چون مدیر کل اداره آبیاری که این طرح در دولت قبل آغاز شده بود فرموده بود در دو مرحله آسیبی به این مناطق وارد نمیکند و ربطی ندارد ؟ لطفا هر چه سریعتر پاسخگو باشند ؟!!! تا خدای نکرده حرکتی غیر قابل جبران صورت نگرفته !! همه جای ایران سرای من است ایرانیم و شیعه با احترام جانباز بسیجی امین الله کریمی

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی