یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024

بهر حال آنفولانزا H1N1 میهمان ناخوانده کرمان شده است ، بیماری که ترس ابتلاء به آن آرامش کرمانی ها را به هم ریخته است در حالی که پزشکان می گویند این بیماری در سال های پیش نیز بوده است اما می توان برای مقابله با آن را بهداشت فردی و تنفسی را بیشتر رعایت کرد..

آنفولانزا
به گزارش انارما به نقل از زنان کویر ، در شرایطی که تب نگرانی از آنفولانزا در کرمان همچنان بالا است  سید حسن هاشمی ،وزیر بهداشت می گوید: ” به هیچ وجه مردم نباید نگران باشند. از اولین موردی که حدود یک ماه پیش در رفسنجان که سه نفر فوت شده اند آن هم نه بخاطر آنفولانزار بلکه بیماری های زمینه ای دیگری تیم های بهداشت حضور پیدا کردند و تا کنون بیش از سه نوبت در مناطق مختلف بوده اند . همه چیز تحت کنتر ل است و اگر نگرانی وجود داشته باشد خود من اعلام خواهم کرد.”

بیماری آنفولانزا تقریبا یک ماه در کرمان شیوع پیدا کرده است و تا کنون سی و شش نفر را استان کرمان به کام مرگ کشانده است. گفته می شود از هنگام شیوع این بیماری حدودا ششصد نفر به این بیماری مبتلا شده اند که از این تعداد پانصد نفر درمان شده و اکنون صد نفر در بیمارستان های کرمان تحت درمان و مراقبت هستند.

موج اضراب از انتقال این بیماری باعث شده است که مردم کرمان به استفاده از ماسک روی بیاورند و این فرصتی شده است برای دلالان و ایجاد بازار سیاه تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.

در حالی که عمده ترین راه انتقال این بیماری تماس مستقیم بیان شده است و از راه های جلوگیری از انتقال آن را روبوسی، دست دادن معرفی کرده اند.

این ویروس در سال گذشته نیز تلفات انسانی بر جای گذاشته است اما بنظر می رسد موج نگرانی این بیماری امسال بیش از پیش خود را نمایان کرده است.

امسال نسبت به بیماری آنفولانزا فضا سازی صورت گرفته است

علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت در گفت گوی ویژه خبری در خصوص آمارهای منجر به فوت بیماری آنفلوانزا در کشور اظهار داشت: طبق آماری که داریم سال گذشته ۸۶ نفر بر اثر بیماری آنفلوانزا نوع A فوت شدند  ضمن این که ۱۹۶۳ مورد گزارش مشکوک نیز داشتیم،  این بیماری سال‌های گذشته نیز وجود داشته ولی امسال فضاسازی نسبت به آن صورت گرفته است.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در خصوص انتقال این بیماری گفته است ” برای انتقال ویروس آنفولانزا مرزی قائل نیستیم . این ویروس همه جا می رود و هر جا که بیمار باشد ویروس هم می رود. بنظر می رسد در خصوص این بیماری بزرگ نمایی شده است”.

فاطمه نخعی یکی از شهروندان کرمانی در حالی که او نیز همچون سایر شهروندان کرمان ماسک به دهان زده بود در گفتگو با زنان کویر می گوید:  چندی پیش یکی از زنان همسایه ام در حالی که باردار بود مبتلا به این بیماری شد و جانش را از دست داد. من نگران فرزندان و خانواده ام هستم “

باید بدانیم سه نوع ویروس باعث ایجاد آنفولانزا می شود.ویروس امسال که این همه سرو صدا کرده به نام H1N1است. این ویروس با سه علامت تب، سرفه و بدن درد در فرد مبتلا خود رانشان می دهد و با این که وحشتناک بنظر می رسد اما قابل درمان است.

استفاده از هر نوع مرکباتی برای کنترل و درمان آنفولانزا موثر است 

ماه بانو معصوم زاده عضو کمیسیون بهداست شورای شهر کرمان و یک متخصص طب سنتی است او در گفت گو با زنان کویر تاکید دارد که مادران باردار، افرادی که دچار مشکلات تنفسی و قلبی اند  بیشتر در معرض خطرهستند ، این گروه از جامعه نیاز  دارند تا در برابر این بیماری واکسیناسیون شوند.

وی شایعه مصرف لیمو ترش به همراه نمک را که در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد را رد کرد و بیان داشت بهتر است لیمو ترش را جداگانه استفاده کرد و از آب نمک را برای غرغره کردن استفاده شود.

عضو کمیسیون بهداست شورای شهر کرمان ادامه داد مصرف سایر مرکبات همچون پرتقال، لیمو شیرین، کیوی و … استفاده از  بادرنجبویه و روغن بنفشه  نیز می تواند در کنترل و درمان این بیماری تاثیر گذار باشد.

نوذر نخعی معاون بهداشتی دانشگاه علم پزشکی کرمان عصر دیروز در نشست خبری پیرامون آنفلوآنزا بیان داشته است : مطالبی که در شبکه‌های مجازی عنوان می‌شود، بیشتر به استرس و اضطراب جامعه دامن می‌زند.آنفلوآنزا بیماری جدیدی نیست و هر سال با آن مواجه می‌شویم و تعداد مبتلایان به این بیماری در مقایسه با سال ۸۸ افراد کمتری مبتلا شده‌‌اند.

فوت شده هایبیماری آنفلوآنزا در کرمان دارای بیماری پیش زمینه ای بودند 

وی تاکید دارد که فوت‌شده‌های بیماری آنفلوآنزا به ویژه چیزی که ما در کرمان شاهد هستیم، اکثرا بیماری پیش‌زمینه‌ای داشته‌اند.

بهر حال آنفولانزا H1N1 میهمان ناخوانده کرمان شده است ، بیماری که ترس ابتلاء به آن آرامش کرمانی ها را به هم ریخته است در حالی که  پزشکان می گویند این بیماری در سال های پیش نیز بوده است اما می توان برای مقابله با آن را بهداشت فردی و تنفسی را بیشتر رعایت کرد ، موضوعی که با رعایت کردن آن می توان تب و تاب و نگرانی هایی که در سطح استان حاکم است را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی