جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024

تولید پسته اغلب در شهرهای شهرستان انار، رفسنجان، دامغان، قزوین، یزد، سیرجان،شهربابک کاشت می‌شود…

تحول در بازار پسته

به گزارش انارما به نقل از شبستان ، تولید پسته در ایران در سال ۲۰۰۵ معادل ۱۹۰٬۰۰۰ تن بوده که ایران را در مقام یکم در جهان قرار می‌دهد. بعد از ایران آمریکا با تولید ۱۴۰٬۰۰۰ و ترکیه با تولید ۶۰٬۰۰۰ تن در مقام دوم و سوم قرار داشته‌اند. تولید پسته اغلب در شهرهای شهرستان انار، رفسنجان، دامغان، قزوین، یزد، سیرجان،شهربابک کاشت می‌شود.

تولید و صادرات پسته ایرانی، سالانه در حدود ۱٫۴ تا ۱٫۷ میلیارد دلار برای ایران، درآمدزایی می‌کند. استان کرمان و شهرستان رفسنجان، مراکز اصلی تولید پسته در ایران به‌شمار می‌آیند و ۸۰ درصد پسته تولیدشده در ایران از این منطقه به‌دست می‌آید. در حالیکه در اواسط دهه ۸۰ خورشیدی، تولید پسته ایران بالغ بر ۲۵۰ هزارتن بوده است، این میزان در ابتدای دهه ۹۰ خورشیدی، به ۱۵۰ هزار تن کاهش یافته است. خشکسالی‌های پی‌درپی و عدم برنامه‌ریزی برای تامین آب مورد نیاز باغ‌های پسته و نیز قوانین و مقررات دست و پاگیر صادراتی باعث شده که میزان صادرات پسته ایران، افت چشمگیری را در سال‌های اخیر تجربه کند و در همین زمان با افزایش تولید پسته در ایالت کالیفرنیای آمریکا، این کشور در حال تبدیل شدن به اولین صادرکننده این محصول در سطح جهان شده است.

بنابراین گزارش، پسته ایران در دوران تحریم هم بازار خود را داشت البته به واسطه مشکلاتی که بر سر راه صادرات کالاها ایجاد شده بود صادادرات کشورمان در این زمینه به میزان چشمگیری نبود حال با لغو تحریم ها زمانی مناسب برای رونق صادرات این کالای ایرانی که دارای بازار جهانی نیز هست ایجاد شده است. موضوعی که رسانه های خارجی نیز به آن اشاره کرده اند. ایرنا در این زمینه به نقل از روزنامه تایمز نوشته است که: “برداشته شدن تحریم ها علیه ایران تاثیر گسترده تری را به غیر از بازار نفت خام در پی خواهد داشت. این مساله را حتی یک کالیفرنیایی پرورش دهنده پسته نیز تائید می کند. یک دهه پیش ایران ۶۰ درصد صادرات پسته جهان، یعنی چهار برابر میزان صادرات آمریکا را در اختیار داشت. با این حال در سال ۲۰۰۸ میلادی آمریکا با بهره برداری از تحریم ها، از ایران پیشی گرفت و علاوه بر آن خشکسالی سال گذشته در ایران نیز مزید بر علت گردید اما حالا پرورش دهندگان پسته در آمریکا – که ۹۹ درصدشان کالیفرنیایی هستند – خواهان اعمال تعرفه ۳۰۰ درصدی علیه واردات پسته ایران، که به گفته آنها سوبسید دولتی (ایران) به آن تعلق می گیرد، هستند. ریچارد ماتویان، مدیر اجرایی یکی از بزرگترین شرکت های صادر کننده پسته در آمریکا می گوید که این شرکت با مقامات آمریکایی در حال مذاکره است تا ضرب الاجلی برای اجرای مالیات های آنتی دامپینگ (برای پسته های وارداتی ایران) در نظر گرفته شود. این اتفاق چندین بار افتاده است؛ تحریم ها علیه ایران از اواخر دهه ۷۰ میلادی و از زمان گروگانگیری سال ۱۹۷۹ میلادی به صورت یکی در میان رخ داده است. جنگ بر سر تجارت پسته تنها یک نمونه از شوکی است که قرار است بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی در پی داشته باشد.”

 

این گزارش می افزاید: اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در زمینه صادرات پسته چندی پیش به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که: “میزان برداشت پسته در هکتار در کشور ما حدود ۱٫۰۰۰ تا ۱٫۲۰۰ کیلوگرم است در حالی که میزان برداشت پسته در آمریکا حدود ۳ تن در هکتار است. میزان تولید محصول در سال‌ ۱۳۹۴ بالغ بر ۱۸۰ هزار تن است که پیش بینی می شود مقدار ۱۴۰ هزار تن آن صادر شود. علیرغم کاهش تولید امسال نسبت به سال گذشته که حدود ۲۰ درصد بوده است، تولید پسته در سال آینده افزایش یابد و این میزان کسری جبران شود. آمریکا در تولید پسته، رقیب اصلی ایران محسوب می شود. به گونه‌ای که تولید پسته آمریکا حدود ۲۰ درصد از تولید پسته ایران بیشتر است، اما صادرات پسته آمریکا از صادرات کشور ما کمتر است. به گونه‌ای که ایران بزرگترین صادرکننده پسته در دنیا است و سال گذشته (۱۳۹۳) ارزش صادراتی پسته ایران بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. بیش از ۸۰ کشور دنیا خریداران عمده پسته ایران هستند.”

پایان پیام/۴۷۳

دیدگاه کاربران

بام یکشنبه 31 ژانویه 2016 - 12:00 ب.ظ

ک نمونه از شوکی است که قرار است بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی در پی داشته باشد.”
عجب منطقی…………………. هیچی دیگه حرفی ندارم انار ما

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی