جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024

فارس سؤالات و شبهات مطرح شده در افکار عمومی در رابطه با طرح «هفت باغ و هفت آسمان» کرمان را در گفت و گوی تفصیلی با سیدحسین صابری فرهیخته اناری بررسی کرد. به گزارش انارما به نقل از  فارس از کرمان، سید حسین صابری یکی از فرهیختگان اناری و از فعالان سیاسی در استان کرمان […]

فارس سؤالات و شبهات مطرح شده در افکار عمومی در رابطه با طرح «هفت باغ و هفت آسمان» کرمان را در گفت و گوی تفصیلی با سیدحسین صابری فرهیخته اناری بررسی کرد.

به گزارش انارما به نقل از  فارس از کرمان، سید حسین صابری یکی از فرهیختگان اناری و از فعالان سیاسی در استان کرمان به شمار می‌رود، وی معاون استانداران کرمان و قم و استاندار استان‌های اردبیل، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در دولت‌های نهم و دهم را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

صابری سابقه مدیرکلی بنیاد مسکن کرمان، دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمان و شهرداری کرمان را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

صابری با آغاز به کار دولت یازدهم و پایان ماموریتش در دولت دهم به عنوان استاد و رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان فعالیت می‌کند.

عناوینی نظیر پروژه «دل عالم» در عمق تاغ‌زارهای کرمان، سهل‌انگاری در مرمت، نگهداری و بهره‌برداری از کاروانسرای وکیل کرمان، تشکیل کار گروه تخصصی برای حفاظت از حقوق بیت‌المال، بخشی از موضوعات اساسی صحبت‌های رئیس کل دادگستری استان کرمان در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در دادگستری استان کرمان جلب توجه می‌کند.

جا دارد از جدیت، دلسوزی و ضرورت پیگیری رئیس کل دادگستری استان کرمان تقدیر کنیم و باور داریم که تکلیف قانونی و مسئولیت جدی وی در کنار همکاری مردم، سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی موجبات جلوگیری از تخلفات عدیده که ریشه تاریخی چند ساله دارد و اگر به موقع و در زمان خود با متخلفان برخورد و جلو خودسران گرفته می‌شد، امروز شاهد تکرار حوادث تلخ این چنینی نبودیم.

لازم و ضروری است، مسؤولان استانی و کشوری دولت راستگویان!!! در رابطه با طرح «دل عالم» توضیحات لازم را ارائه دهند و دست‌اندرکاران و اهداف این پروژه را برای شهروندان کرمانی توضیح دهند و شفاف‌سازی لازم صورت گیرد، آیا رانتی پشت این پروژه است و مراحل تصویب آن را در استان و دولت مستند ارائه کنند.

در همین زمینه یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال با بیان اینکه پروژه شهر جدید «دل عالم» شامل اراضی از هایتک تا جوپار مطرح است، تاکید کرد: با جدیت در برابر اجرای این پروژه ایستادگی می‌شود، زیرا واگذاری اراضی دولتی یک بحث جدی است.

با توجه به اینکه طرح هفت‌باغ علوی که مشابه طرح دل عالم است و در دولت سازندگی آغاز شد و حرف و حدیث‌های مفصلی در افکار عمومی مطرح و هنوز شفاف‌سازی لازم صورت نگرفته است به سراغ سید حسین صابری از فعالان اصولگرا و از مسئولان وقت دولتی در کرمان در زمان آغاز پروژه هفت باغ علوی رفتیم و در گفت‌وگویی تفصیلی دیدگاه ایشان را جویا شدیم.

فارس: جناب صابری شما از مسؤولان وقت دولتی در کرمان در زمان آغاز پروژه هفت باغ علوی بودید در مورد کم و کیف این پروژه توضیح دهید.

صابری: مردم  نجیب، شریف و خوش‌باور کرمان بلکه ایران اسلامی به خوبی یاد دارند که سال‌ها قبل برنامه‌های تبلیغی مفصلی از سیمای کرمان و کشوری با عنوان «هفت باغ و هفت آسمان» پخش شد و مورد توجه جامعه قرار گرفت به گونه‌ای عده‌ای از سایر نقاط کشور برای مشارکت در طرح و خرید قطعات اراضی موصوف اقدام کردند و متعاقب آن عملیات اجرایی پروژه حدفاصل ضلع جنوبی شهر کرمان از مقابل دانشکده فنی شهید چمران تا تقاطع جاده ترانزیتی جوپار – ماهان آغاز شد.

به یاد دارم در آن زمان سؤالات عدیده فنی، تخصصی، اجرایی، اداری، ملکی مطرح و مورد اعتراض عده‌ای از خواص قرار گرفت که مورد کمترین توجه قرار نگرفت و هکتارها اراضی ملی و منابع طبیعی که بخشی تاغ‌زار بود و قسمتی هم از اراضی متعلق به مردم در این طرح قرار گرفت.

البته پروژه دیگری در کرمان حد فاصل جاده جوپاری بعد از نمایندگی ایران خودرو تا بولوار مقابل ترمینال جدید به طول تقریبی ۳ هزار و ۲۰۰ متر در حال اجراست که بر اثر اجرای این طرح نیز مقادیر زیادی از تاغ‌زارهای چند ساله قطع شده و با توجه به موقعیت طرح این پروژه نیز عواقب خاص خود را دارد که عملیات اجرایی در مراسمی از راه دور با دست رئیس دولت سازندگی آغاز شد.

این پروژه به طول تقریبی ۲۷ کیلومتر و در عرض فرضی حدود ۴۰۰ متر، یعنی حدود ۱۰ میلیون متر مربع در اراضی دولتی و بخش خصوصی قرار دارد.

فارس: حضرت عالی با سؤالاتی که در افکار عمومی در زمینه پروژه هفت باغ مطرح است، آشنایی دارید، لطفا در این زمینه توضیح دهید.

صابری: سؤالاتی در آن زمان مطرح بود و امروز هم کسی به خیلی از این سؤالات پاسخ نداده و اکنون نیاز به پاسخگویی است، این طرح توسط کدام مسئول مطرح و در کدام  مرجع به تصویب رسیده است، آیا کمیسیون ماده پنج شورای عالی معماری و شهرسازی شهر کرمان – ماهان و جوپار مسؤولیتی در قبال این طرح پر زرق و برق دارند یا خیر.

آیا بررسی و تصویب چنین طرحی با این حجم از اختیارات این کمسیون بوده یا خیر، آیا شورای عالی معماری و شهرسازی کشور با اجرای این طرح موافقت کرده یا خیر، زیرا تغییر اساسی است و از اختیارات کمیسیون ماده پنج خارج است و حتما شورای عالی باید تصویب کند با کدامین مجوز وسعت این طرح به محدوده قانونی و خدماتی شهرهای کرمان – جوپار و ماهان اضافه شده است، آیا در کشور مشابهی دارد یا خیر.

همچنین کدامین شورای اسلامی شهر با صدور مجوز، اخذ عوارض و ارائه خدمات به این پروژه موافقت کرده است، ملاک و مجوز تفکیک اراضی را چه مقامی صادر کرده است.

شورای اسلامی شهر و شهرداری‌ها که از قطعات کوچک تفکیکی اراضی داخل شهر درصدی را به عنوان خدمات شهری به خود اختصاص می‌دهد و یا اراضی با مساحت زیاد برای ورود به محدود خدماتی بیش از نیمی از عرصه را در اختیار می‌گیرد، چه مقدار از این اراضی را به خدمات شهری اختصاص داده و اکنون در اختیار کـدام ارگان است.

فارس: مطرح است، طرح هفت باغ علوی بر روی منطقه محدوده آب آشامیدنی کمیاب شهر کرمان است در این مورد توضیح دهید.

صابری: طرح هفت باغ و هفت آسمان قسمتی از آن بر روی محدوده آب آشامیدنی کمیاب شهر کرمان قرار دارد و باید مشخص شود با کدامین مجوز و موافقت زیست‌محیطی ساخته شده در شهرستان و منطقه‌ای که سال‌های سال در محدوده بحرانی و ممنوعه برداشت آب زیرزمینی بوده، آب مورد نیاز چگونه و از کجا تامین می‌شود.

هزینه صدور پروانه با کدام معیار و ضابطه، محاسبه و وصول می‌شود و تاکنون چه مبلغی دریافت و به کدام حساب واریز شده است، چه مقدار اراضی دولتی و منابع ملی در داخل این طرح قرار گرفته است چه زمانی مجوز صادر شده، چه مبلغی قیمت گزارش شده و چگونه و چه مقدار وصول شده و به کدام حساب واریز شده و چه کسی ناظر بر عملکرد آن است.

مبنای قیمت‌گذاری و فروش اراضی چی بوده، چه مقداری از اراضی فروخته شده، وجوه دریافتی به چه حسابی واریز، دخل و خرج آن چگونه بوده و نوع نظارت بر خرج چگونه است، آیا درآمد هنگفت حاصله مشمول مالیات شده و مالیاتی از این بابت پرداخت شده یا خیر.

آیا صحت دارد که بعضی از قطعات تا مبلغ ۳ میلیارد ریال قیمت‌گذاری شده است، عملکرد وجوه حاصله چگونه است و آیا تصور نمی‌شود که نمونه‌ای از پولشویی باشد و ضرورت دارد که به آن رسیدگی شود.

چه مقدار از اعتبارات دولتی در حوزه آب – برق و راهسازی در این طرح هزینه شده و بـا کـدامین مصوبه و مجوز، این سئوالات و ده‌ها سئوال مشابه دیگر در رابطه با این پروژه وجود دارد که اگر پاسخی به آن داده نشود، عاقبت کار مبهم و مسئله‌آفرین می‌شود.

از رئیس کل دادگستری  استان کرمان تشکر می‌شود که در مورد پروژه شهر جدید «دل عالم» به موقع دست به کار شده است، زیرا اگر از همین ابتدا اقدام نشود، عواقب این چنینی در پی دارد.

به امید روزی که با بیداری خواص، تنبیه ریزه‌خواران و همت و پشتکار مسؤولان ایده قیم‌مآبی و افکار رویایی بدون دلیل و منطق در بعضی‌ها به اشباع رسیده و مردم نجیب دیار کریمان از اینگونه موضوعات نجات پیدا کنند.

انتهای پیام/

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

رضا پنج‌شنبه 2 ژوئن 2016 - 5:17 ق.ظ

آقای صابری بهتره به جای گیردادن به دولت روحانی نگاهی به کارنامه خودشون در طول این سی سال بیندازندجالبه وقتی خودشون مسئول هستند هیچ کدوم از این حرفها نیست تا پستها را ازشون میگیرند میشوند حامی مردم و مدافع بیت المال. راستی زمان انتخابات دوم خرداد کی بود به نفع ناطق اونهمه تبلیغ می کرد ؟؟؟؟؟

ناشناس پنج‌شنبه 2 ژوئن 2016 - 9:09 ق.ظ

پل. های. اقای صابری. تو کرمان. واقعا که

نام و نام خانوادگی پنج‌شنبه 2 ژوئن 2016 - 6:37 ب.ظ

من نمیدونم ایشون در دوران مسئولیتش چجوری کار کرده. اما حرفاشون منطقیه.
انشالله پیگیری شود و جواب منطقی به این سوالات و ابهامات داده شود.

والا شنبه 4 ژوئن 2016 - 3:34 ق.ظ

اخی هفت باغ علوی انار چی میشه طرح نیمه تمام میمونه وای وای طرح به این مهمی

ح-ا-ا شنبه 4 ژوئن 2016 - 10:13 ب.ظ

نظری ندارم چون دراین خصوص اطلاعی ندارم

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی