جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024

امروزه باتوجه به معضلات محیط زیست هر نقطه ای از شهر ، مهمترین نکاتی است که باید در نظر گرفته شود تا بتوان بهره وری مناسب از محیط زیست را داشته باشیم .

امروزه باتوجه به معضلات محیط زیست هر نقطه ای از شهر ، مهمترین نکاتی است که باید در نظر گرفته شود تا بتوان بهره وری مناسب از محیط زیست را داشته باشیم .

به گزارش انارما، استان کرمان در منطقه کویری و خشک واقع شده است  از این لحاظ معضلات زیست محیطی مختلفی این استان را تحت الشعاع قرار می دهد که شهرستان انار با توجه به اینکه در شمال شرقی این استان واقع شده است از این قاعده مستثنا نیست. در این گزارش مجموعه ای از مشکلات و معضلات زیست محیطی مرتبط با محیط زیست شهری و تفریحی شهرستان انار را مورد بررسی قرار داده ایم.

۱- غلظت عناصرسنگین، حاصل فعالیت آب‌ شیرین‌کن‌های کشاورزی

یکی از معضلات زیست محیطی که تاکنون و در آینده نه چندان دور باعث معضل بزرگی در این شهرستان خواهد شد کمبود آب و معضل جدی فعالیت واحدهای آب شیرین کن در شهرستان انار میباشد ، به گونه ای که به گفته رئیس اداره محیط زیست انار: اقلیتی در شهرستان از آب شیرین کن ها سود می برند اما در واقع ادامه فعالیتشان موجب از بین رفتن تمدنی در انار میشود و حتی این آب شوری هم که داریم از بین خواهد رفت. داشتن اثرات منفی بالقوه همواره نگرانی‌های جدی‌ای را ایجاد می‌کند یکی از آنها (شوری شدید به علاوه غلظت عناصر سنگین)می باشد. این نگرانی‌ها عمدتا مربوط به تخلیه‌های شیمیایی و تغلیظ شده شورابه‌ها به محیط زیست است که ممکن است شورشدن و آلودگی خاک و در معرض خطر آلودگی شدید قرارگرفتن آب‌های زیرزمینی مناطقی را در پی داشته باشد.

۲-  ارتباط مصرف بیش ازحد سموم کشاورزی  و مشکل آلودگی و بهداشت عمومی در سطح شهر

سال گذشته کار تحقیقاتی و علمی در رابطه با مصرف سموم کشاورزی و سرطانهای گوارشی در رفسنجان و انار انجام شد و مشخص شد عامل بروز سرطانهای گوارشی در این شهرستان به دلیل مصرف سموم کشاورزی است.

استفاده از آفت کشها و سم پاشی ها جهت مبارزه با آفات محصولات کشاورزی، به طور گسترده برای مبارزه و کنترل آفات درختان پسته و غیره انجام می شود. روشهای مختلف دیگری وجود دارد که توسط آنها  بدون استفاده از آفت کشها ـ می توان به طور چشمگیری از آسیب جانوران موذی در امان ماند.

 ۳-  آلودگی آلاینده های ناشی از مس میدوک:

از دیگر معضلات این منطقه آلودگی آب و هوای مس میدوک  می باشد که  تأثیری بسیار بدی بر روحیه مردمان این منطقه گذاشته است تا معضل افسردگی و به ویژه دربانوان بیشتر دیده شود.

وهمچنین آیا حق آلایندگی به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت می‌شد یا خیر!!؟؟ گرچه هم اکنون حق آلایندگی به شهرهای پرجمعیت اختصاص پیدا کرده است و شهر انار گرچه از این آلاینده مواجه است و برای مردمان این شهر بسیار ضرر دارد  خالی از این مستثنا نیست.

آلودگی آب و هوا  مس میدوک علاوه بر اثراتی که بر روی آب و هوای ساکنین این منطقه دارد موجب  تلف شدن دام ها و همچنین باعث ایجاد آفات در سطح کشاورزی  نیز  می شود و  باید مسئولین امر مد نظر داشته باشند.

۴- نشست زمین و بحران بودن وضعیت آب زیرزمینی:

بحرانی بودن وضعیت منابع آب زیرزمینی این شهرستان و «نشست زمین» ، یکی از عواقب اضافه برداشت‌ آب و معضل جدی دیگری توسط چاه‌های کشاورزی در دشت انار می باشد همچنین  بحران منابع آب شهرستان انار با توجه به کاهش بارندگی‌ها، کسری حجم مخزن، تداوم خشکسالی‌های سال‌های اخیر و افت مداوم سطح آب، «روز به روز در حال تشدید است.» در حال حاضر ۲۳۸ حلقه چاه مجاز کشاورزی در شهرستان انار وجود دارد که از این طریق حجمی معادل حدود ۱۲۵ میلیون مترمکعب از سفره‌‌های آب زیرزمینی برداشت می‌شود.

۵- زباله های خانگی:

جایگاه دفن غیر اصولی زباله های شهرستان انار باتوجه به اینکه جایگاه  سوزاندن و مفقود کردن زباله های شهرستان در نزدیکی شهر قرار دارد باعث میشود این آلودگی نیز به مردم و زمین های کشاورزی و محصولات کشاورزی سرایت کند. زباله  از دیگر مشکلات زیست محیطی در این منطقه محسوب می شود که  حکایت از بی‌اعتنایی‌ها نسبت به سلامت و بهداشت مردم دارد و البته موجب حضور  و تجمع تعداد زیادی سگ ولگرد  می‌شود و عواقب بعدی آن نیز به خود مردم می‌رسد که علاوه برآن  چهره زشت و ناخوشایندی را برای شهر به وجود می آورند .در این خصوص میتوان زباله های خانگی با همکاری ومساعدت خانوارها به ویژه اقشار کم در آمد منافع اقتصادی فراوانی را به دنبال داشته باشد و یا حداقل جهت بازیافت به مناطق دیگری انتقال دهند. که این امر باید مسئولین امر مد نظر داشته باشند.

۶- شهرستان انار در سیطره ریزگردها

جدیدا پدیده ریزگردها  از جمله مهمترین معضلات محیط زیستی این شهرستان به شمار می رود، هجوم خاموش این ریزگردها در ساعات اولیه بامداد  سلامت شهروندان را به خطر انداخته و باعث تشدید بیماری های عفونی، ریوی و انسدادی می شود و در این میان افرادی که از سابقه این بیماری ها برخوردارند نسبت به افراد سالم بیشتر آسیب می بینند.

مردم منطقه با توجه به بروز  توفان های شدید گرد و خاک به تنگ آمده اند،  به طوری که خواهان رسیدگی جدی به این وضعیت موجود هستند.

۷- فاقد اماکن تفریحی:

شهرستان انار از امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی که باعث جذب جوانان و خانواده‌ها شود، برخوردار نیست. حداقل آن  تبدیل بام انار (تپه های علی آباد)  به یک مرکز تفریحی و گردشگری بزرگ با امکانات رفاهی و ورزشی می‌تواند این کمبود را برطرف کند.

 

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه کاربران

نگار دوشنبه 6 ژوئن 2016 - 1:39 ب.ظ

ای کاش همه این معضلات بزودی رفع میشدند …اما چطور و چجوری نمیدونم….

مدنظر دوشنبه 6 ژوئن 2016 - 1:41 ب.ظ

با این حساب باید از شهر انار فراری شد…ای کاش ؤاقعیت نداشتً…

ناشناس دوشنبه 6 ژوئن 2016 - 2:42 ب.ظ

متاسفانه بعله

م - ا دوشنبه 6 ژوئن 2016 - 8:29 ب.ظ

شهرداری انار کاری جز گل و منگلی کردن پارک ها و خیابانها و میادین بلد نیست و کارهای دوباره کاری را نیز یاد دارد اما اگر خیابانها و بولوارهای اصلی شهر را آسفالت میکرد لااقل مشکل گرد و خاک برطرف میشد و به توسعه شهر نیز کمک میکرد اما چون اسفالت هزینه بردار است از این کار طفره میرود و یا اینکه جاهای جلوی چشم مانند خیابان ابوذر غفاری همان بالای پاسگاه را آسفالت میکنند

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی