جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024

حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَهِ» و در فرازِ « وَ عَلَى النِّسَاءِ بِالْحَیَاءِ وَ الْعِفَّه، بر زنان شرم و عفت عنایت کن. » را بیان می فرمایند، که در آن به دو وظیفه …

جایگاه و نقش زنان در جامعه مهدوی از حیث جایگاه فردی، نقش آنان در عرصه های خانوادگی و تأثیرات آنان بر اجتماع در پیش و پس از ظهور، قابل بررسی می باشد.برخی از زنان، چنان شایستگی و منزلتی می یابند که جزو اصحاب و کارگزاران ویژه حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشّریف) می گردند. به گونه ای که ۵۰ نفر از میان۳۱۳ یار خاص حضرت، زن می باشند.

امام باقر(علیه السّلام) فرمودند: به خدا سوگند! سیصد و اندی خواهند آمد و پنجاه نفر زن در میان آنان است.(۱)

و این نوع دولت کریمه و حکومت شایسته تنها با ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) محقق می گردد، و ما زنان که گروهی از منتظران ایشان تلقی می شویم، باید وظایف خویش را به خوبی در دوران غیبت آن حضرت انجام دهیم، تا زمینه را برای ظهور ایشان فراهم نماییم و در نتیجه دولت کریمه تشکیل گردد.
حال چه نیکوست ما زنان  ویژگیهای خویش را که از منتظِران آن حضرت هستیم، از زبان خود منتظَر که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشّریف) هستند، بشنویم. و آن دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَهِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَهِ وَ صِدْقَ النِّیَّهِ، …. خدایا، توفیق فرمانبری، و دوری از نافرمانی و درستی نیت،… را روزی ما بدار» است.(۲)  دعایی که منتصب به حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. این دعا درسنامه­ی گرانبهایی است که در پیکره نیایش انشاء شده است و آموزنده اوصافی است که مطلوبِ آخرین ذخیره الهی است. آراستگی به فضائل بیان شده در این دعا، برای هر منتظر راستین بایسته است، این دعا آرزوهای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که انسان‌ها، توفیق بندگی و دوری از معصیت را پیدا کنند و در راه به دست آوردن یک جامعه ایده‌آل و زمینه‌ساز برای امر ظهور، تلاشی در خود تحسین داشته باشند. دقت در مضامین دعا و عمل به آن، بهترین راه‌ کار جلب رضایت آن عزیز می‌باشد رضایتی که خشنودی خدای متعال را در برخواهد داشت و بهشت قرین پاداش این رضایت خواهد بود.

برای شخص منتظر هیچ ارزشی بالاتر از لبخند رضایت امام منتظَر نیست که با این فرازها محقق می‌گردد. این دعا از مفاهیم عمیق و عالی‌ برخوردار است که گویی درس‌های فرهنگی و اخلاقی بسیار مفیدی را امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در لباس دعا، به منتظرانش آموخته است. درس‌هایی سازنده در بیست و شش فراز که لازمه یک جامعه زمینه‌ساز خواهد بود. به راستی اگر تک‌تک اصناف به صفت مخصوص خود متصف شوند راه برای برپایی گلستان وعده شده برای بشریت، هموار خواهد شد.

حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در  دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَهِ» و در  فرازِ « وَ عَلَى النِّسَاءِ بِالْحَیَاءِ وَ الْعِفَّه، بر زنان شرم و عفت عنایت کن. » را بیان می فرمایند، که در آن به دو وظیفه مهم زنان  حیا و عفت است؛ اشاره نموده اند:

وظیفه اول: حیا

زنان در سلامت و پاکی جامعه نقش مهمی دارند تا آنجا که پاک ماندن جوانان به حیا و عفت زنان در اجتماع گره خورده است. حیاء چیزی است که ایمان با آن سنجش می­شود، همانگونه که  امام صادق(علیه السّلام)  فرمودند: «لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَهُ، ایمان ندارد کسی که حیا ندارد». (۳) و اگر چه تفاوتی بین زن و مرد در مزیّن شدن به آن نیست اما بر زنان نیکوتر است، هم چنانکه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: «ألْحَیَاءُ حَسَنٌ وَ هُوَ مِنَ النِّسَاءِ أَحْسَن.‏ حیا خوب است ولى براى زنان خوب تر است». (۴)

جامعه­ ای که در اثر بی­عفتی گرفتار شهوترانی شده باشد، راه به خیر وصلاح نخواهد برد، تا چه رسد که بخواهد اصلاحگر جوامع دیگر باشد. پس زنان با رعایت حریم­ها و عفت و پاکدامنی می­توانند منشأ تحول بزرگی در اجتماع باشند و امام در این فراز از دعا راه اصلاح جامعه را نشان داده وگویا از زنان جامعه ایمانی درخواست می­کند که منشأ این تحول بوده و در این راستا تلاش نمایند.

حیا به معنای مراقبت از نفس در برابر هر نوع آلودگی و زشتی و عیب است. بانوان منتظر، امانتداران مظهریت اسمای جمالی خداوندند. آنان باید این امانت الهی را پاس دارند و خویش را در برابر وسوسه های شیاطین ظاهری و باطنی که می کوشند تا با شکستن حریم شرع، عقل و اخلاق، این امانت بزرگ الهی را ضایع کنند، حفظ و مراقبت کنند تا به دام شیطان نیفتند، که هر سخن یا عمل بر خلاف موازین آموزه های ناب قرآن و عترت، به منقصت، کدورت و تاریکی جان انسان می انجامد و از دام های شیطان به شمار می آید: و علی النساء بالحیاء.

وظیفه دوم: عفت

بانوان منتظر آخرین حجت خداوند (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پاسدار حریم عفت اند. حفظ عفت، یعنی نگهداشتن نفس از تمایلات و شهوات نفسانی، فضیلت والای بانوان اهل انتظار است. بسا که جاهلیت مدرن روزگار ما تمایلات و هواهای نفسانی را دامن بزنند و شهوات را برای انسان زینت دهند؛ اما بر بانوان منتظر شایسته است که با نگهبانی از حریم عفت خویش زمینه اعتلای روح خویش را فراهم آورند و از پیروی وسوسه های نفسانی و شیطانی احتراز کنند و هیچ زینتی را برون از حوزه جانشان و هیچ افتخاری را برتر از حفظ گوهر الهی وجودشان نشناسند: و العفه.(۵)

۱٫ المعجم الامام المهدی(علیه السّلام)، ج۱، ص۵۰۰٫

۲٫ المصباح الکفعمی، ص۲۸۰؛ البلد الأمین و الدرع الحصین،ص۳۴۹؛ المفاتیح الجنان، ص۱۹۶٫

۳٫ کافی، ج‏۲، ص۱۰۶ ، ح۵٫

۴٫ نهج الفصاحه ص۵۷۸ ، ح ۲۰۰۶؛ إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏۱، ص ۱۹۳٫

۵٫ امام مهدی موجود موعود، ص ۲۱۱٫

طیبه توکلی حامد – منبع : زنان کویر

 کارشناس امور تربیتی و پرورشی مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان کرمان

استاد دانشگاه آزاد و پیام نور کرمان

انتهای پیام/ 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی