شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024

مطلب آموزشی ایمنی پارکها قسمت سوم آموزش استفاده از وسایل بازی استفاده از وسایل و تجهیزات ایمن و استاندارد و نظارت دقیق والدین و مربیان در جلوگیری از بروز حوادث ناگوار نقش اساسی دارند. اما این یک طرف قضیه است و خود بچه‌ها نیز باید آگاه باشند که چگونه از وسایل استفاده کنند و هنگام […]

مطلب آموزشی ایمنی پارکها قسمت سوم

آموزش استفاده از وسایل بازی

استفاده از وسایل و تجهیزات ایمن و استاندارد و نظارت دقیق والدین و مربیان در جلوگیری از بروز حوادث ناگوار نقش اساسی دارند. اما این یک طرف قضیه است و خود بچه‌ها نیز باید آگاه باشند که چگونه از وسایل استفاده کنند و هنگام بازی از خود و سایر همسالان خود مراقبت کنند و در قبال خود و دیگران احساس مسئولیت کنند.

چند نکته کلیدی که باید به بچه‌ها آموزش داده شوند:

۱ـ هنگام بازی با تاب، سرسره و الاکلنگ، همدیگر را هل ندهند و کمی صبور باشند.

۲ـ از وسایل درست استفاده کنند. از نردبان سرسره بالا بروند و روی تاب نایستند.

۳ـ هنگام بازی وسیله‌های خود را نظیر اسباب بازی، کیف، سطل، کتاب و در اطراف وسایل بازی نگذارند، چرا که ممکن است پای سایر بچه‌ها به آنها گیر کند و زمین بخورند.

۴ـ اگر هوا نامساعد است یا قبلاً باران آمده است از وسایل خیس و لغزنده استفاده نکنند، چرا که لغزنده بودن سطح وسایل باعث سر خوردن و افتادن و صدمه دیدن آنها می‌شود.

 ۵- سعی کنید بچه‌ها هنگام بازی لباس‌های بنددار نپوشند و گردنبند و دستبند نیز به همراه نداشته باشند، چرا که احتمال گیر کردن به وسیله ی بازی یا کشیده شده تصادفی توسط سایر بچه‌ها وجود دارد.

سخن آخر

در جامعه کنونی که بازی‏های رایانه‏ای و مجازی، تحرک و جنب و جوش را در کودکان و نوجوانان به حداقل رسانده‏اند و قدرت اندیشیدن و تفکر را در نسل جوان نشانه رفته است ، انجام بازی در فضاهای شاد و متنوع و به صورت دسته‏جمعی می‏تواند به عنوان راهکاری در کاهش اثرات مخرب این نوع بازی های رایانه ای باشد.

به علاوه تحرک و جنب و جوش در سنین کودکی باعث تقویت قوای جسمی و ذهنی کودک در بزرگسالی خواهد شد، فلذا توجه به استانداردهای لازم و ایجاد فضاهای ایمن در سطح شهرها برای پر کردن اوقات فراغت کودکان ، نوجوانان ونسل جوان‏تر بیش از گذشته ضروری به نظرمی‏رسد.

امید است متولیان امر و مسئولان شهرداری‏ها و فضای سبز در ایجاد، توسعه و نگهداری و بازدید علمی از فضاها و مکان‏ها بازی کودکان، راه توسعه همه جانبه کودکان امروز و آینده‏سازان فردا را هموار سازند تا خانواده‏ها در انتخاب گزینه پارک یا شهربازی برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان شان به خود تردید راه ندهند و نگران خطرآفرین بودن وسایل شهرهای بازی و پارک‏ها نباشند.

شبکه بهداشت و درمان انار- واحد آموزش سلامت

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی