شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024

یک دوره کلاس آموزشی – توجیهی و آشنائی با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با حضور تعدادی از کشاورزان، دامداران و مرغداران در انار برگزار گردید

به گزارش ” انارما ” ؛ دکتر کامران شفائی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: با شروع فصل سرما و کوچ پرندگان وحشی آبزی و مهاجر به مناطق دیگر احتمال انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شدت بیشتری پیدا می کند. این بیماری یکی از مهمترین بمیاریهای ویروسی و تنفسی در پرندگان می باشد که صنعت طیور را به شدت تهدید می کند که باعث تلفات بسیار بالا و کاهش تولید می گردد. بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اثرات اقتصادی زیانباری بر صنعت طیور و همچنین سلامت و بهداشت عمومی جامعه دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد : با همکاری و مساعدت مدیریت محترم جهاد کشاورزی شهرستان انار یک دوره کلاس آموزشی توجیهی و آشنائی با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با حضور تعدادی از کشاورزان، دامداران و مرغداران شهرستان در محل آن مدیریت برگزار گردید.

وی در ادامه این جلسه بیان کرد:  پرندگان وحشی آبزی و مهاجر می توانند بدون بروز علائم بالینی ویروس عامل بیماری را با خود جابجا کنند و باعث انتقال به سایر پرندگان و ماکیان اهلی گردد.

شفائی بیان داشت : این بیماری از طریق تماس با ترشحات تنفسی و مدفوع دفع شده از پرنده آلوده به انسان منتقل می شود و یکی دیگر از راههای انتقال این بیماری آب آشامیدنی و غذای آلوده طیور، شکار و مصرف پرندگان وحشی و مهاجر می باشد ، همچنین تماس غیر مستقیم از طریق وسایل و تجهیزات آلوده به قطرات و ترشحات تنفسی، که این ترشحات حاوی حجم زیادی از ویروس آنفلوانزا می باشند قابل انتقال است که باید به انتقال بیماری از واحدهای پرورش آلوده به واحدهای سالم نیز توجه بسیار داشت.

دکتر کامران شفائی خاطرنشان کرد: اصلی ترین راه انتقال این بیماری، جابجائی فضولات آلوده می باشد که کشاورزان محترم باید در این خصوص توجه و دقت کافی داشته باشند برای تهیه کود مرغی جهت مصارف کشاورزی از مرغداری هایی که تحت پوشش و نظارت دامپزشکی هستند و عاری از هر گونه بیماری خصوصا آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می باشند خریداری نموده و حتما هم گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای فرآورده های خام دامی دامپزشکی از مبدأ و مقصد مشخص که تخلیه می گردد دارا باشد تا باعث انتشار و انتقال ویروس در منطقه نشده و جلوگیری شود که برای این منظور در محل ورودی مرز استان کرمان و شهرستان جاده یزد انار دوراهی دهج انار پست قرنطینه دامپزشکی ایجاد گردیده و از عبور هر گونه دام و طیور زنده، فرآورده های خام دامی و … که فاقد گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی باشند جلوگیری بعمل آمده و با افراد متخلف برخورد قاطع صورت گرفته و به مراجع قضائی معرفی می گردند.

وی افزود: کفش ها، لباس ها و سایر وسایل مربوط به افراد و کارکنان واحدهای پرورش طیور، وسایل نقلیه و سایر تجهیزات، جعبه ها، سطوح تخم مرغ ها و رها کردن لاشه های آلوده و مصرف آن توسط حیوانات وحشی می تواند باعث انتقال بیماری به گله سالم و سایر پرندگان گردد.

این مقام مسئول گفت:بازار پرندگان زنده و به خصوص فروشندگان دوره گرد به عنوان مخزن آلودگی و انتقال آن به انسانها و پرندگان می باشد و افراد و کارگرانی که در مرغداری ها، پرنده فروشی ها و اشخاصی که در ارتباط مستقیم با پرنده زنده و فرآورده های آن هستند باید حتما از لباس کار مناسب، دستکش و ماسک استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: علائم این بیماری در پرندگان به سه شکل فوق حاد، حاد یا متوسط و خفیف دیده می شود. در نوع فوق حاد: شروعی ناگهانی دارد و دروه ای کوتاه حداکثر ۳ تا ۷ روز می باشد. آمار مرگ و میر به ویژه مرگ ناگهانی بسیار بالا و گاهی تا ۱۰۰%  نیز گزارش شده است. تورم ناحیه سر، تورم اطراف چشم و سیاه شدن تاج و ریش به همراه دارد. علائم تنفسی به شکل سرفه و عطسه، جیغ کشیدن، بلع هوا و اشکال در تنفس مشاهده می شود. گاهی پرندگان بیمار دچار اسهال به شکل مدفوع سبز، شل و کف آلود می شوند. در شکل حاد یا متوسط: آمار مرگ و میر در این نوع بالاست. در این حالت از بیماری پرها ژولیده شده، افسردگی و بیحالی شدید تا حالت خواب آلودگی در پرنده ها به همراه کم تحرکی در گله کاملا مشهود است و در نوع خفیف: از این بیماری افسردگی واضح پرندگان بصورت سکوت نمود پیدا می کند. این حالت به مدت یک هفته بدون هیچ گونه علامت واضح در پرندگان باقی می ماند.

وی بیان داشت: برای پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، باید کنترل بیماری با دقت در اصول مدیریتی که شامل جلوگیری از ویروس به گله و همچنین ممانعت از انتشار ویروس در صورت ورود بیماری به گله می باشد صورت پذیرد. ضمنا ابزار و وسایل مربوط به واحد پرورش طیور، خودروها و … نیز باید کاملا شستشو و ضدعفونی گردند.

در پایان دکتر کامران شفائی با تشکر از مدیریت محترم جهاد کشاورزی شهرستان انار در برگزاری این کلاس از حاضرین در جلسه آموزشی و همشهریان گرامی خواست که در صورت هر گونه تخلف توسط افراد دوره گرد و دست فروش که اقدام به عرضه طیور زنده در سطح شهرستان و مرغدارانی که دارای تلفات بالا در سطح گله خود می باشند سریعا با شماره های شبکه دامپزشکی این شهرستان ۳۴۳۸۶۶۹۵ و ۳۴۳۸۲۸۳۰ تماس گیرند./.

 

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی