سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024

ماه پر فیض و رحمت که برای خودسازی و توشه‌گیری سرآمد ماه‌های سال است، در ذات خود ماهی پرتحرک برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های بی‌پایان رمضان‌المبارک است نه ماه رکود، کسالت، بی‌حوصلگی و تنبلی

به گزارش ” انارما ” ؛ در توصیف ماه ضیافت الهی، رمضان‌المبارک، از پیامبر گرامی اسلام تا همه ائه هدی علیهم‌السلام مطالب ارجمندی روایت شده که حکایت از لزوم تلاش برای کسب فیض و تهذیب نفس و کمک به دیگران بویژه محرومین و تلاش برای تحصیل رضای خداوند از طریق خدمت به دیگران دارد.

این ماه که در صدر اسلام، ماه تقویت خودانگیختگی و تحرک زائدالوصف بود و معمولاً سخت‌ترین امور در این ماه تدبیر می‌شد و به نتیجه می‌رسید که موارد متعدد آن را می‌توان حداقل در جنگ‌های مهم همچون: بدر، طائف، تبوک و جنگ تاریخ‌ساز فتح مکه نشان آورد، طی قرن‌ها و در تدریج زمان، به ماه کم‌تحرک و تنها به عبادت ظاهری پرداختن تغییر ماهیت داد و برای خالی نشدن عریضه، کمی و اندکی کمک به محرومین و گشودن سفره افطاری برای بدست آوردن صواب آن نیز وجهه همت قرار گرفت.

سفرها برای انجام امور مهم و اجرای بسیاری از برنامه‌های اجتماعی بدلیل حفظ سلامت روزه، به بعد از ماه مبارک رمضان موکول و این یک ماه، زمانی مغتنم برای پرهیز از پرکاری و پرخوابی بدل شد؛ ضمن آنکه اجتناب از سفرهای غیرضروری و کم‌فایده و سعی وافر در حفظ روزه از ضروریات قطعی است که در کنار رعایت بسیاری از اقتضائات این ماه، که شامل روزه: زبان، چشم، قلب، اعضاء و جوارح و… می‌شود، باید لحاظ شود اما نباید افزایش انگیزه برای فایده رساندن هرچه بیشتر به جامعه و کشور و برخورداری از نشاط و سرحالی و سرزندگی جای خود را به رخوت و کم‌تحرکی و بی‌حالی و در نهایت تنبلی و کسالت دهد.

نگاهی به جنگ‌های این ماه مبارک در زمان پیامبر عظیم‌الشأن اسلام نشان می‌دهد که ماه مبارک رمضان باید گشاینده بسیاری از مشکلات و گره‌های کور جامعه و امت اسلامی باشد.

جنگ تبوک در سال نهم هجری با حضور ۳۰ هزار نفر، که تنها هزار نفر سواره بودند با حضور پیامبر اکرم(ص) و با سختی فراوان انجام شد و بدون درگیری به پایان رسید.

جنگ بدر در سال دوم هجری با حضور ۳۱۳ نفر از مسلمانان در برابر ۹۵۰ نفر از کفار انجام شد که شهدای این جنگ بین ۹ تا ۱۴ نفر و تعداد کشته‌های کفار ۷۰ نفر و ۷۰ نفر هم اسیر ذکر شد. ۳۵ نفر از کفار در این جنگ بدست امیرالمومنین علی (ع) کشته شدند.

فتح مکه، که از آن به‌عنوان فتح‌الفتوح هم یاد می‌شود، در سا ل۸ هجری و با حضور ۱۲هزار جنگجوی مسلمان و بدون درگیری عمده به نفع سپاه اسلام به انجام رسید و این بزرگ‌ترین فتح نیز در ماه مبارک رمضان بدست آمد.

امروز وظیفه هر مسلمان در این ماره رحمت علاوه بر وظائف عبادی، اطاعت از خداوند در رحم و احسان به یکدیگر و بخشش و عفو و از خودگذشتگی و دوری از رجس و آلودگی‌هاست. هرگونه حرکت و اقدامی که موجب اذیت و آزار مردم و دیگران شود، در نقطه مقابل فضیلت‌های این ماه قرار می‌گیرد و به نوعی، جنگ با خداوند است که این ماه را ماه رحمت کامل خود برای مهمانانش قرار داده است.

و اما وظیفه مسئولان به‌خصوص دولت و رئیس جمهور تلاش برای کاهش فشارهای مالایطاقی است که بواسطه عملکرد ناصواب و سیاست‌های غلط و رهاکردن مملکت به حال خود و سپردن کشور به عده‌ای زالوصفت از سوی این دولت است. به اعتراف عموم، کشور از پیروزی انقلاب تاکنون هیچ‌گاه بمانند این سال‌هامردم خود را زیر فشار سنگین مسائل اقتصادی ندیده و علی‌القاعده می‌بایست دولت روی اقلام بشدت موردنیاز این ماه شریف از قبل فکر و کار می‌کرد تا این‌گونه قیمت مایحتاج عمومی افسارگسیخته به چند برابر قیمت خود افزایش نیابد و مهمانان خداوند مجبور نشوند حتی خرما را از سفره افطاری خود حذف کنند، حال بماند گوشت و برنج و شکر و…

انشاءالله از برکات دعاهای روزه‌داران صبور و متین و انقلابی کشورمان در این ماه استجابت دعا، رفع مشکلات این کشور، جهان اسلام و مردم کلیه کشورها با نابودی ظلم و ظالمین بسرکردگی شیطان بزرگ امریکا و اذناب داخلی‌شان باشد. طبیعی است هر آن‌که در مسئولیت خود تعلل چه عامدانه و یا جاهلانه کند و موجب نارضایی مردم شود، در زمره اذناب دشمنان انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.

با علم به اینکه کارهای بزرگ را باید در زمانی با ظرفیت مناسب انجام داد، رمضان‌المبارک دارای ظرفیتی بی‌پایان برای دعاهای بزرگ است.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

برگزاری آیین گرامیداشت روز درختکاری در پارک طبیعت انار

آیین کاشت نهال به مناسبت روز درختکاری در پارک طبیعت در ورودی شهر انار روبروی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. ...

یادداشت های خصوصی