سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024

به گزارش انارما به نقل از راه آرمان، در گذر از روزهای پر تلاطم کرونایی و تعطیلی یک ماهه واحدهای تولیدی مشکلات زیادی را در ارتباط با پرداخت حقوق و بیمه کارگران ایجاد کرد. معدن امین یار فاریاب یکی از این واحدهای تولیدی است که کارگران آن به علت عدم پرداخت حقوق های معوق، حق […]

به گزارش انارما به نقل از راه آرمان، در گذر از روزهای پر تلاطم کرونایی و تعطیلی یک ماهه واحدهای تولیدی مشکلات زیادی را در ارتباط با پرداخت حقوق و بیمه کارگران ایجاد کرد.

معدن امین یار فاریاب یکی از این واحدهای تولیدی است که کارگران آن به علت عدم پرداخت حقوق های معوق، حق بیمه، پاداش وعیدی به نشانه اعتراض، اعتصاب کرده و دست از ادامه کار کشیدند.

در گزارش پیشین راه آرمان مسائل، مشکلات و دغدغه های کارگران بیان شد و امروز در این گزارش سخنان مسئول روابط عمومی این معدن و پاسخ های آن ها را می خوانید.

مصطفی مولایی مسئول روابط عمومی معدن امین یار فاریاب در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بر اساس قوانین کشور زمانی که فردی در مجموعه معادن مشغول به کار است باید برای او بیمه تامین اجتماعی پرداخت شود.

وی افزود: در معدن امین یار فاریاب بیمه پرسنل در سال های گذشته به طور کامل پرداخت شده و در کنار حقوق، در پایان هر ماه هزینه ای که مربوط به بیمه کارگران بوده، پرداخت شده است.

مسئول روابط عمومی معدن امین یار فاریاب مطرح کرد: در ارتباط با بیمه فروردین ماه پرسنل این معدن، با توجه به تعطیلات نوروز و درآمد شرکت بخشی از نیروهای این مجموعه در محل کار حاضر بودند از این رو حقوق و حق بیمه این افراد به طور کامل پرداخت شده است.

مولایی ابراز کرد: بخشی از نیروهای ما به منظور پیشگیری از آلودگی به ویروس کرونا، به دلیل تعطیلی مجموعه در محل کار حاضر نشدند و به دنبال آن بخشی از فعالیت های شرکت به مدت یک ماه متوقف شد.

پرداخت حق بیمه فروردین ماه کارگران در گرو صدور مجوز تامین اجتماعی

وی یادآور شد: با توجه به اینکه باید بر اساس تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه کرونا، مبلغی به عنوان حق کارگر پرداخت شود، مکاتبات لازم از طریق شرکت با تامین اجتماعی و اداره کار صورت گرفت، اما اجرایی نشد.

مسئول روابط عمومی معدن امین یار فاریاب بیان کرد: در عین حال شرکت آمادگی خود را برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی کل کارگرانی که در محل کار بودند را اعلام کرد، بر اساس پیگیری های انجام شده شرکت می تواند مبلغی که مربوط به حق بیمه کارگرانی که در محل کار حضور نداشتند را نیز پرداخت کند.

مولایی تصریح کرد: تاکنون از سوی تامین اجتماعی مجوزی برای پرداخت حق بیمه کارگران صادر نشده، این مسئله از سوی فرمانداری، اداره کار و کمیسیون کارگری فاریاب مطرح شده تا حق بیمه کارگران پرداخت شود.

وی ادامه داد: از طرف شرکت هیچ منعی برای پرداخت حق بیمه کارگران وجود ندارد و تنها منتظر صدور مجوز تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه هستیم.

اجرای قانون تعرفه ۲۵ درصدی صادرات آغازگر تاخیر در پرداخت حقوق کارگران

مسئول روابط عمومی معدن امین یار فاریاب در خصوص حقوق های معوقه کارگران اذعان کرد: شرکت در سال ۹۷ حقوق کارگران را به موقع پرداخت می کرد به گونه ای که در فروردین  ۹۸ تسویه حساب کارگران انجام شد.

مولایی تشریح کرد: در سال ۹۸ پرداخت ها تا اوایل مهرماه روال عادی خود را داشت تا اینکه با کاهش قیمت کروم پرداخت ها با تاخیر انجام شد، در سال گذشته دولت برای صادرات مواد خام تعرفه ۲۵ درصدی در نظر گرفت، که سبب بروز مشکلات فراوانی در حوزه صادرات شد.

وی گفت: اجرای این قانون عملا تولید کروم را مقرون به صرفه نمی کرد، طبیعتا تولید انجام شده و محصول دپو می شد، با توجه به اینکه این محصول در داخل قابل فرآوری مجدد نیست و میزان تولید کرومیت چندین برابر نیاز داخل است از این رو در صورت تولید، محصولات دپو می شدند.

فروش برخی دستگاه های معدن امین یار برای پرداخت حقوق کارگران در پی توقف صادرات

مسئول روابط عمومی معدن امین یار فاریاب عنوان کرد: با این وجود برای اینکه حقوق کارگران داده شود، با فروش دستگاه هایی از شرکت بخشی از حقوق کارگران پرداخت شد و به دلیل اینکه فروش کرومیت انجام نمی شد ما حقوق کارگران را به صورت علی الحساب پرداخت کردیم.

مولایی اظهار کرد: در این حالت بعضی از کارگران مبلغ دریافتیشان بیش از حقوق معین بود و برخی دیگر به دلیل کارکرد بالا طلبکار بودند اما این مبلغ زیاد نبود و تقریبا حدود ۴۰۰ تومان بود.

وی افزود: در دی ماه ۹۸ با پرداخت اختلاف حقوق، عملا حقوق پرداختی به کارگران که باید توسط شرکت پرداخت می شد ۲ ماه بود.

مسئول روابط عمومی معدن امین یار فاریاب ابراز کرد: در کمیسیون کارگری در ارتباط با پرداخت این ۲ ماه حقوق عقب مانده مباحثی مطرح شد، در آن جلسه مقرر شد تا پایان خرداد ماه حقوق ۲ ماه کارگران پرداخت شود.

مولایی تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده پیش از پایان موعد مقرر ۲ ماه حقوق کارگران پرداخت شد، در ارتباط با پاداش کارگران حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به همه کارگران پرداخت شد و مبلغی از آن باقی مانده که باید پرداخت شود.

وی ادامه داد: کلیه حقوق کارگران تا پایان سال ۹۸ پیش از پایان خردادماه پرداخت شده و اکنون شرکت هیچ بدهی از سال گذشته به کارگران ندارد.

پرداخت حق بیمه ۴۴ میلیونی کارگران معدن امین یار در پایان اردیبهشت ماه

مسئول روابط عمومی معدن امین یار فاریاب تاکید کرد: در حال حاضر در بسیاری از مشاغل و شرکت ها بدهکاری آن ها به کارگران بالغ بر ۶ ماه است، این شرایط گریبان گیر شرکت امین یار هم شد.

مولایی اذعان کرد: در گزارشات مکتوبی که به مراجع مختلف داده شده، فیش های حقوقی کارگران ضمیمه پرونده شده و مدارک و مستندات آن به طور کامل موجود است، بر این اساس حق بیمه کارگران تا پایان سال ۹۸ به مبلغ ۴۴ میلیون تومان در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه پرداخت شده است.

وی یادآور شد: کروم یک ماده صادراتی است و این صادرات بر اساس پرداخت عوارض صادرات، حقوق دولتی، ارزش افزوده و در مواردی که به پرداخت حقوق دولت در راستای تولید مربوط است، انجام می شود.

مسئول روابط عمومی معدن امین یار فاریاب گفت: بر اساس مقررات سازمان صمت، کارت بازرگانی و مجوزهای حمل بار، صادرات کروم انجام می شود، در نهایت ارز حاصل از صادرات مجددا به صندوق ارزی به صورت ارز نیمایی بازگشت داده می شود.

تحقق مطالبات کارگران معدن امین یار به دنبال پیگیری های خبرنگار راه آرمان

مولایی در پایان خاطرنشان کرد: قانون دولت در ارتباط با افزایش عوارض صادرات در واقع نوعی خود تحریمی است و سبب بروز مشکلات متعدد برای واحدهای تولیدی مختلف شده است.

به گزارش راه آرمان، به دنبال پیگیری های ادامه دار خبرنگار ما مسئول روابط عمومی معدن امین یار طی تماسی از واریز باقیمانده پاداش و عیدی کارگران خبر داد.

با انجام این اقدام نماینده کارگران این معدن با ارسال پیامی دل گرم کننده از این اقدام راه آرمان تشکر کرده و تحقق مطالبات کارگری را مدیون پیگیری های این رسانه دانست و در پایان خواهان پیگیری سایر مطالبات کارگران شد.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

برگزاری آیین گرامیداشت روز درختکاری در پارک طبیعت انار

آیین کاشت نهال به مناسبت روز درختکاری در پارک طبیعت در ورودی شهر انار روبروی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. ...

یادداشت های خصوصی