سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: این بیماری در صنعت طیور یک بیماری مهلک می باشد زیرا درمان نداشته و واگیری بالا  و تلفات زیاد دارد و خسارت های زیادی به صنعت طیور کشور ( گوشت و تخم مرغ ) وارد می کند. استان کرمان از جمله استان هایی است که سرمایه گذاری قابل توجهی در صنعت طیور انجام داده است

به گزارش ” انارما ” ؛ دکتر کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری آنفلوانزا تب نزله ای حاد و بشدت واگیردار در انسان و حیوانات می باشد.این بیماری تنفسی توسط ویروسی از خانواده اورتو میکسو ویریده ایجاد می شود.آنفلوانزا یکی از مهمترین بیماریهای صنعت طیور می باشد و باعث همه گیری متعددی در کشورهای مختلفی شده است.ویروس های این خانواده در دستگاه تنفس، گوارش و اعصاب جایگزین شده، در کنار سایر علائم بالینی باعث کاهش تولید می شوند.بیماری آنفلوانزای طیور اثرات اقتصادی زیانباری بر صنعت طیور و همچنین سلامت و بهداشت عمومی جامعه دارد و این بیماری در فصل سرما با آغاز کوچ پرندگان آبزی مهاجر صورت می گیرد .

وی گفت: ناقلین بیماری آنفلوانزای طیور که منبع و مخزن اصلی بیماری هستند پرندگان مهاجر آبزی از قبیل اردک، غاز و … می باشد. انتقال ویروس از پرندگان آبزی وحشی به پرندگان اهلی به ویژه خانواده ماکیان ( مرغ ها، بوقلمونها،بلدرچین و … ) صورت می گیرد.این بیماری از طریق ترشحات تنفسی و مدفوع دفع شده از پرندگان آبزی و همچنین پرندگان اهلی آلوده منتقل می شود.توجه به این نکته ضروری است که محصولات پرندگان آلوده از قبیل گوشت و تخم مرغ نباید مصرف شود. که در همین راستا با تشکیل قرارگاه زیستی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و پدافند غیر عامل در محل فرمانداری شهرستان انار که با حضور معاون محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار و تعدادی از مسئولین ادارات و اعضاء پدافند غیر عامل این شهرستان برگزار گردید.این نشست جهت بررسی و هماهنگی های لازم در خصوص اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان انار صورت گرفت. دکتر شفائی افزود: استان کرمان در چند سال اخیر جزء استانهای پاک در بحث این بیماری بوده است اما نمی توان احتمال ورود آن به استان را رد کرد و باید مراقبت ها و پیشگیری های لازم بطور جدی انجام شود. لازم به ذکر است که چندین استان کشور با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر هستند. در این جلسه بحث و تبادل نظر بین مسئولین ادارات و اعضاء پدافند غیر عامل شهرستان انار صورت گرفت و مصوباتی در راستای تعامل و همکاری دستگاه های مرتبط به تصویب رسید. پدافند غیر عامل را می توان نوعی سرمایه گذاری جهت پیشگیری از آسیب پذیری زیر ساخت ها ذکر کرد و رسالت اصلی پدافند غیر عامل را حفاظت از زیر ساخت ها و منابع انسانی بیان کرده و تغذیه و امنیت غذائی را که، یکی از مولفه های اصلی سلامت جامعه است شامل می شود. وی با اشاره به اهمیت امنیت غذائی جامعه و نقش مهم طیور در اقتصاد کشور، پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را بسیار ضروری عنوان کرده و رصد و پایش تهدیدات مربوطه با همکاری و تعامل ارگان های مرتبط را خواستار شد.

دکتر کامران شفائی در پایان گفت:  این بیماری در صنعت طیور یک بیماری مهلک می باشد زیرا درمان نداشته و واگیری بالا  و تلفات زیاد دارد و خسارت های زیادی به صنعت طیور کشور ( گوشت و تخم مرغ ) وارد می کند. استان کرمان از جمله استان هایی است که سرمایه گذاری قابل توجهی در صنعت طیور انجام داده است و دارای چرخه کامل پرورش طیور در استان می باشد، ضمن اینکه واحدهای پرورش سایر ماکیان از جمله بوقلمون، شتر مرغ و … مشغول به فعالیت در استان می باشند. در بحث پیشگیری از انتشار و گسترش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شرایط بروز آن در برخی از مناطق، نمی توان از اهمیت اعمال محدودیت های قرنطینه ای و کنترل و جلوگیری از حمل غیر مجاز طیور زنده و هر گونه محموله طیور و یا فرآورده های طیور فاقد مجوز بهداشتی قرنطینه ای به سایر مناطق چشم پوشی نمود چرا که در صورت انتشار گسترده علاوه بر ایجاد تلفات و خسارات سنگین برای پرورش دهندگان طیور سبب ممنوعیت صادرات محصولات طیور و تحمیل هزینه های سنگین و صرف نیروی انسانی برای معدوم سازی و اجرای محدودیت های قرنطینه ای در کانون های آلوده به بیماری خواهد شد. رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، هزینه های سنگین و بسار بالائی برای دستگاه های اجرائی مختلف به دنبال خواهد داشت در صورتی که با صرف هزینه های بسیار پایین تر، از طریق اعمال محدودیت های قرنطینه ای و اقدامات پیشگیرانه می توان از شیوع بیماری و هزینه های سنگین پیشگیری نمود./.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

برگزاری آیین گرامیداشت روز درختکاری در پارک طبیعت انار

آیین کاشت نهال به مناسبت روز درختکاری در پارک طبیعت در ورودی شهر انار روبروی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. ...

یادداشت های خصوصی