سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024

به گزارش ” انارما ” ؛  کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری نیوکاسل، یک بیماری ویروسی است که این بیماری به دلیل انتشار سریع، مرگ و میر بالای طیور آلوده تأثیرات مخربی بر صنعت طیور دارد. بیماری معمولا در ماکیان و در موارد کمتری در بوقلمون بروز  می کند ولی اکثر […]

به گزارش ” انارما ” ؛  کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری نیوکاسل، یک بیماری ویروسی است که این بیماری به دلیل انتشار سریع، مرگ و میر بالای طیور آلوده تأثیرات مخربی بر صنعت طیور دارد. بیماری معمولا در ماکیان و در موارد کمتری در بوقلمون بروز  می کند ولی اکثر طیور و بسیاری از پرندگان زینتی و وحشی به این بیماری حساس هستند. این بیماری همواره به عنوان مهمترین عامل تهدید کننده طیور صنعتی و سنتی مطرح بوده و در مدت زمان کوتاهی می تواند خسارت زیادی به طیور صنعتی و روستائی وارد سازد.

وی گفت : پرندگان وحشی منبع آلودگی و انتشار ویروس می باشند. ترشحات حاوی ویروس که از پرندگان مبتلا دفع می شوند موجب آلوده شدن غذا، آب، کفش و لباس کارگران و وسایل و تجهیزات مرغداری شده و در صورتی که پرنده حساس در معرض هر یک از منابع فوق قرار گیرد بیماری به آنها منتقل می گردد. این ویروس از طریق هوا و مدفوع پرندگان نیز منتقل می شود. عامل این بیماری ویروسی از خانواده پارامیکسوویریده است که در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد و در مدت زمان سه ساعت در دمای ۵۶ درجه سانتیگراد غیر فعال     می شود. این ویروس در PH اسیدی توانائی مقاومت ندارد و غیر فعال می شود ولی عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می ماند. از نشانه های این بیماری در پرندگان شامل سرفه کردن و نفس نفس زدن، بال های افتاده و آویزان، پاهای کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی، بی اشتهائی، به دور خود چرخیدن، لرزش، تورم چشم و گلو، اسهال آبکی و سبز، ناهنجاری و کاهش تخمگذاری، توقف فعالیت های عادی و فلج شدن کامل پرنده می باشد. تنها راه مقابله با این بیماری، کنترل و پیشگیری از طریق واکسیناسیون و رعایت دقیق اصول امنیت زیستی در محل های پرورش می باشد و درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

شفائی افزود : جهت پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل، طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی در شهرستان انار از ابتدای دهه مبارک فجر آغاز گردیده و تا پایان دهه مبارک فجر ادامه خواهد داشت. این طرح که با همکاری بخشداری، شوراها و دهیاران محترم صورت می گیرد .

در پایان  کامران شفائی از همشهریان محترم و اهالی روستاها خواست که همکاری لازم را در جهت اجرای کامل این طرح با اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی، شوراها و دهیاران داشته باشند و در صورت وجود هر گونه مشکل و سئوال می توانند با اداره دامپزشکی شهرستان انار با شماره تلفن های ۳۴۳۸۷۸۶۰ و ۳۴۳۸۶۶۹۵ و یا با شوراها و دهیاران تماس گیرند. ضمنا ورود اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی به روستاها، یک روز قبل توسط دهیاری ها اطلاع رسانی و اعلام می گردد. در این طرح واکسیناسیون رایگان طیور علیه بیماری نیوکاسل به صورت آشامیدنی بوده و صاحبان طیور می بایست با اعمال حداقل ۸ ساعت تشنگی از رها سازی طیور خود جلوگیری نمایند.

    انتهای پیام/

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

بازدید مدیرکل تبلیغات اسلامی استان از مسجد تاریخی خواجه شریف انار

به گزارش پایگاه خبری “انارما”، حجت الاسلام والمسلمین شهابی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان در بدو ورود به شهرستان انار باحضور درحرم امامزاده محمد صالح به مقام این آستان مقدس و شهیدان سر ...

یادداشت های خصوصی