شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 4 May 2024

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری سل و بروسلوز ( تب مالت ) از مهمترین بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام می باشد که بیشتر در نتیجه مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه، تماس با دام آلوده و مصرف فرآورده های خام دامی آلوده به انسان منتقل می شود.

به گزارش “انارما” ؛ کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری سل و بروسلوز ( تب مالت ) از مهمترین بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام می باشد که بیشتر در نتیجه مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه، تماس با دام آلوده و مصرف فرآورده های خام دامی آلوده به انسان منتقل می شود. که یکی از اولویت های وظایف دامپزشکی، کنترل و پیشگیری از بیماریهای واگیر نظیر سل و بروسلوز یا تب مالت می باشد. ابتلای انسان یا دام به این دو بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه بوده است .

وی گفت : یکی از راههای مبارزه و کنترل بیماریهای دامی، انجام تست های غربالگری برای تشخیص دامهای مشکوک و آلوده در فارم و همچنین ردیابی این دو بیماری در کشتارگاه ها می باشد. در راستای حفظ سلامت و بهداشت مصرف کنندگان فرآورده های خام دامی بصورت دوره ای و پیوسته اجرای عملیات تست سل و بروسلوز که طبق برنامه پیش بینی سالانه توسط سازمان دامپزشکی کشور و اداره کل دامپزشکی استان از گاوداری های صنعتی، نیمه صنعتی و بخشی از گاوداری های سنتی در شهرستان انار صورت می گیرد . با توجه به الزامی شدن شناسائی دام های بومی کشور با طرح ملی پلاک کوبی و بیمه اجباری دام و داشتن کد شناسه یکتای کشاورزی برای واحدهای دامداری جهت ارائه خدمات بهداشتی به دامداران محترم در حوزه بیماریهای مشترک مانند تست سل و خونگیری برای شناسائی دامهای آلوده به تب مالت منوط به داشتن بیمه نامه و هویت دار کردن دامها از طریق پلاک کوبی و کد شناسه یکتای کشاورزی توسط دامداران می باشد. پیشگیری از بروز خسارات اقتصادی به دامداران به واسطه بیماریهای مشترک و واگیردار دام همواره از دغدغه های مسئولین و دامداران بوده که با عملیاتی شدن این طرح تا حد زیادی قابل پیشگیری شده است .

وی افزود : اجرای عملیات تست سل و بروسلوز توسط کارشناس واحد مبارزه با بیماریهای دامی اداره دامپزشکی شهرستان انار صورت می گیرد. به دلیل اهمیت این دو بیماری، بعد از انجام تست سل و بروسلوز در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش بلافاصله گاو یا گوساله آلوده به بیماری به کشتارگاه جهت ذبح منتقل می گردد و غرامت آن در صورتی که دام بیمه شده باشد از طریق شرکت بیمه کشاورزی پرداخت می گردد .
دکتر کامران شفائی در پایان از دامداران محترم شهرستان انار خواست همکاری لازم را با اکیپ های عملیاتی واحد مبارزه با بیماریهای دامی اداره دامپزشکی این شهرستان در خصوص اجرای تست سل و بروسلوز داشته باشند و بر ضد عفونی کردن مرتب جایگاه های دام و رعایت اصول قرنطینه ای – بهداشتی دام در راستای انجام اقدامات کنترل و پیشگیرانه از این دو بیماری تأکید کرده و از هر گونه جابجائی، حمل و نقل و ورود دام به دامداری خود بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری نمایند.

انتهای پیام

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی