سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024

حسین راستین ملقب به (جنائی) در خصوص برداشت آب چاه جدید صنعتی ، در یادداشت ارسالی به انارما نوشت:

به گزارش #انارما ؛ حسین راستین ملقب به (جنائی) در خصوص برداشت آب چاه جدید صنعتی ، در یادداشت ارسالی به انارما نوشت:

🔸《 این چند روزه، موضوع حفر چاه ده لیتری، جهت اختصاص به شهرک صنعتی انار، داغ شده است!!
بعضی از شهروندان همراه با عده ای از کشاورزان محالفت خود را اعلام کرده اند!!
واقعا یا درکی از شرایط منطقه نداریم ویا کلا مخالف توسعه و یکمی اشتغال هستیم که از طریق صنعت درست شده یا می شود!

🔸• مصرف آب صدها چاه کشاورزی که هر کدام بالای ۲۰ لیتر در ثانیه آب شور وبی کیفیت دارند، کشاورزی را بی بازده کرده اند، که با حفر یک چاه ده لیتری هیچ زمان باغات احیا نخواهند شد، نه تنها تاثیر چاه ده لیتری در وضعیت و مقدار آب بی تاثیر است بلکه آبی به اندازه دهها چاه ده لیتری به دشت انار اضافه کنیم باز راه حل نجات مردم انار و باغات آن از کم آبی نیست!
• باغاتی که در این سالها شغل ثابت ایجاد نکرده اند و درآمد های آنها جوابگوی هزینه هایشان نیست!
که اگر با این شرایط، کشاورزی اشتغال زا بود، جوانان اناری بدنبال کار در مناطق اطراف وشهرهای همسایه نمی رفتند!

🔸زمانی ندانسته تمام زمین های منطقه را زیر کشت پسته بردیم! بدون در نظر گرفتن وضعیت آب! به آینده بچه هایمان ضربه زدیم !
الان نیز با مخالفت با حفر چاه ده لیتری نه تنها به آینده آنها ضربه می زنیم، خود زنی و دگرزنی هم می کنیم!
توصیف وضعیت شهرک صنعتی انارو تعداد کم واحدهای تولیدی آن با توجه به وضعیت منطقه در دهها سال قبل و درآمدهای فراوان ناشی از برداشت پسته دردنامه است.

🔸ولی همین شهرک کوچک مصیبت زده! که هنوز آب ندارد! صدها نفر را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به کار مشغول نموده است!
یعنی با یک چاه ده لیتری! بیشتر از یک چاه ۲۰لیتری اشتغال درست کرده ایم و در آینده می تواند تعداد بیشتری را به کار مشغول نماید، چنانچه هوشیارتر عمل نمائیم.
با یک گل بهار نمی شود، چاه ده لیتری گل نیست! ولی امید بعضی از صنعتگران اناری خواهد بود که با هزاران مشکل سرپا مانده اند و شاید زنده نگه داشتن کمی امید در جوانان، برای آینده ای کمی بهتر! که نباید از آنها گرفته شود.
چاره نجات منطقه انار در برابر کم آبی، جلوگیری از حفریک چاه اورژانسی برای صنعت نیست، باید فکر دیگری برداشت و چاره ای نمی ماند، مگر؛ انتقال آب از خلیج فارس که باید به جد مطرح، دنبال و پیگیری شود و خواسته همه بوده پافشاری کنیم.

🔸از دریای آب، کف دستی مانده! به زمین ریخته شود بر نمی گردد! تبخیر می شود! اگر به اندازه رفع عطشمان، لب های خشکیده را خیس نکنیم هلاک می شویم! حسرت خواهیم خورد، طی این یکی دوساله تعدادی سرمایه گذار غیر اناری که باید برایشان فرش قرمز پهن می کردیم! برای سرمایه گذاری و احداث چند کارخانه بزرگ در شهرستان، ابراز تمایل کرده اند!! که باعث اشتغال هزار نفری می شود، موضوع ومشکل آب شهرک صنعتی و مشکل آب در خارج از شهرک صنعتی برای ایجاد صنایع بزرگ، سرمایه گذاران را از انار دور کرده است!

🔸اگر وحدت، پیگیری و مخالفتی که صرف امور کوچک می کنیم، صرف موضوع انتقال آب جهت مصرف در شرب و کشاورزی شده بود، الان دچار این وضعیت بحرانی نمی شدیم.

🔸یا باید تصمیمات هوشمندانه بگیریم، یا با این شرایط محکوم به شکست هستیم! راه سومی باقی نمی ماند.》

✍️ حسین راستین (جنائی)

دیدگاه کاربران

علی شنبه 24 سپتامبر 2022 - 8:16 ب.ظ

باسلام
اولا که قیاسش از ریشه غلطه. در همین شرایط فعلی هم یه چاه ده لیتری آب شیرین در انار ، در بحث کشاورزی به مراتب بیشتر از صنعت شغل ایجاد می‌کنه. اون هم نه شغل کارگری برای اغنیا ، بلکه آقایی برای خودشون. دوم اینکه صنعتی که بر پایه ی آب زیرزمینی در این وانفسای انار ایجاد بشه تکیه بر سراب هست. نهایتا این آب هم چند سال دیگه شور و غیرقابل مصرف برای صنعت میشه. چه کسی حاضره میلیاردها هزینه کنه برای چند سال؟ مسأله بعدی هم اینه که اساسا هر گونه برداشت بیشتر از منابع آبی انار، خصوصا اندک منابع آب شیرین باقی مانده به معنی تسریع نابودی انار هست. وقتی شهری نباشه دیگه صنعت به چه کارش میاد اصلا

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

بازدید مدیرکل تبلیغات اسلامی استان از مسجد تاریخی خواجه شریف انار

به گزارش پایگاه خبری “انارما”، حجت الاسلام والمسلمین شهابی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان در بدو ورود به شهرستان انار باحضور درحرم امامزاده محمد صالح به مقام این آستان مقدس و شهیدان سر ...

یادداشت های خصوصی