شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024

متاسفانه یک نهاد و صنف مشخصی وجود ندارد که قیمت و ارزش محصول مهم پسته را که دسترنج کشاورزان در طول یک سال با آن همه هزینه‌های تولید، تعیین کند.

آغاز ماه مهر در تقویم کشاورزی منطقه متعدله شمالی کره زمین، شروع سال زراعی جدید محسوب می‌شود و در منطقه ما که باغداری پسته حرف اول را می‌زند نقطه شروع یک سال جدید است. سال جدید را در حالی آغاز می‌کنیم که سالی پر از فراز و نشیب به لحاظ تغییرات اقلیمی طی کردیم، سالی که گرمترین سال کره زمین در (فصل تابستان) بود و شهریورماه آن میانگین دما از نُرم خود بالاتر رفت، در بهار آن با نوسانات شدید دمایی روبرو بودیم تا آن حد که در لبه پرتگاه نابودی محصول پسته (سرمازدگی) قرار گرفتیم اما با همه این‌ها عنایت و لطف خداوند متعال سبب شد از این خطر عبور کنیم.

این تغییرات اقلیمی از نظر دما،تابش خورشید، بادو رطوبت نسبی می‌تواند بر فرایندهای کشاورزی تاثیرات بسیاری بگذارد. چند سالی است که تغییرات اقلیمی در نیاز سرمایی درختان اختلال ایجاد کرده و موجب عدم یکنواختی محصول شده و از طرفی کاهش بارش در بحران کم آبی و گرمای شدید تابستان اثر گذاشته و موجب سوختگی و پوکی پسته شده است.

با افزایش مصرف برق و خاموشی‌های مکرر این پدیده نیز تشدید و دامنه خسارات را بالا برده است و علاوه بر این، طغیان پسیل این آفت بزرگ و کلیدی در کنار آن در افزایش خسارات موثر بوده و سم پاشی مکرر علیه آن نیز موجب آلودگی شدید هوا و خاک شده است.

با این تفاصیل در سال پیش‌رو چه اقداماتی باید از سوی دستگاه‌های مسئول و مردم انجام شود تا در کاهش معضلات در حوزه این محصول مهم اقتصادی موثر باشد و ان‌شاءالله در زمستان و تابستان پیش‌رو با توجه به تجربیاتی که در این سال داشتیم بتوانیم این معضل را مدیریت کنیم؟

یک نکته مهم که در این رابطه باید مدنظر باشد زمان خاموشی موتور پمپ‌های کشاورزی شورای حفاظت آب مجری آن است. به نظر می‌رسد شهرستان انار اولین شهرستانی است که این اقدام را زودتر از دیگر شهرستان‌ها انجام می‌دهد که این می‌تواند در بعضی از نقاط شهرستان با توجه به تنوع خاک، منابع آب، نوع درخت و دوره آبیاری موجب خسارت شود چرا که براساس مطالعات و پژوهش‌های موسسه تحقیقات پسته، درخت پسته بعد از چیدن محصول احتیاج به دو نوبت آبیاری دارد که در اصطلاح کشاورزان به آن زخم آب می‌گویند. اگر این کار زودتر از موعد انجام شود موجب افزایش سرخشکیدگی و تنه سرخی درختان می‌شود لذا در سالی که پیش رو داریم با توجه با اینکه سالی پربار داشتیم بهتر است زمان خاموشی موتورها به ماه آذر منتقل شود.

نکته دیگر از قصه پرغصه‌ی پسته، بحث قیمت گذاری این محصول است که متاسفانه یک نهاد و صنف مشخصی وجود ندارد که قیمت و ارزش این محصول مهم که دسترنج کشاورزان در طول یک سال با آن همه هزینه های تولید می‌باشد را تعیین کند. این امر این موجب ضرر و زیان کشاورزان می‌شود و می‌طلبد که دستگاه‌های مسئول در این زمینه اقدامات لازم را مبذول و این مشکل مهم باغداران پسته را حل کنند.

انتهای پیام /غلامرضا دهقان

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی