دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 29 April 2024

هفته دفاع مقدس بهانه ای است که هر سال در این ایام با بررسی برخی از زوایای جنگ ۸ ساله و انطباق آنها با معیار واقعیت شگفت زده می شویم. جنگ به ذات خود پدیده شومی است و دستاورد آن از هر نوعش که باشد، خوشایند نیست. کمااینکه در این جنگ هم ۱۹۶۸۳۷ تن از […]

هفته دفاع مقدس بهانه ای است که هر سال در این ایام با بررسی برخی از زوایای جنگ ۸ ساله و انطباق آنها با معیار واقعیت شگفت زده می شویم.
جنگ به ذات خود پدیده شومی است و دستاورد آن از هر نوعش که باشد، خوشایند نیست. کمااینکه در این جنگ هم ۱۹۶۸۳۷ تن از هموطنان شهید شدند، اما این جنگ یورش و هجومی بود که هر انسان آزاده ای را به دفاع از کیان ملتش مکلف می کرد.

جنگ ۸ ساله عراق و ایران ، تهاجمی بود که بخاطر زیاده خواهی گروهی در یک برهه ای به وقوع پیوست که برخی از عوامل اصلی اش به سزای عمل خود رسیده اند . بقول ابوالفضل بیهقی صاحب دانشمند تاریخ بیهقی در داستان حسنک وزیر : « امروز که من این قصه آغاز میکنم ازین قوم که من سخن خواهم راند یک دو تن زنده‌اند در گوشه‌یی افتاده و خواجه بوسهل زوزنی چند سال است تا گذشته شده است و بپاسخِ آن که از وی رفت گرفتار، و ما را با آن کار نیست…». ما را با مسببان آن کار نیست.

اما رهبر انقلاب اسلامی ۲۹ شهریور در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس عظمت حادثه جنگ را از ۴ زاویه مورد تحلیل قرار دادند که یکی از این زوایا نابرابری دو طرف دعواست، اینکه مهاجم ها چه کسی بودند آیت الله خامنه ای در توضیح این مطلب گفتند: « امّا آن زاویه‌ی دوّم؛ یعنی «مهاجمها چه کسی بودند»؛ اگر با این نگاه هم به قضیّه نگاه کنیم، عظمت و اهمّیّت دفاع مقدّس روشن خواهد شد. یک وقتی یک کشوری به یک کشور دیگری حمله می کند ــ یک اتّحادی دو نفری، سه نفری، دو دولت، دو قدرت به یک جایی حمله می کنند ــ یک وقت همه‌ی دنیا به یک کشور حمله می کنند؛ قضیّه این بود. اینکه عرض می کنم مبالغه نیست؛ «همه‌ی دنیا» هم که می گوییم، منظور مثلاً فلان کشور دورافتاده‌ی بی‌تأثیر در اوضاع عالم نیست؛ همه‌ی قدرتهای مطرح آن روز دنیا شدند یک جبهه و در این حمله‌ی به ما، حمله‌ی به جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، سهیم شدند.

بحث این یادداشت در همین موضوع است. نابرابری توان رزمی و تسلیحاتی دو طرف مجادله یعنی ایران و عراق به لحاظ حمایت کشورهای همسایه را همه در تاریخ این جنگ خوانده ایم.
۳۱ شهریور ۱۳۵۹ که یورش با حمله هوایی عراق به ده فرودگاه و حمله نیروی زمینی این کشور به تمام مرزها آغاز شد، ۸۰ کشور دنیا، در مخاصمه با ایران حامی عراق شدند.

آمریکا در راس حامیان صدام حسین قرار داشت و به عنوان ابرقدررت جهان، با ارسال تجهیزات مدرن، حمایتهای مالی و ترغیب سایر کشورها عراق را یاری می کرد.
روسیه ، کشورهای اروپایی ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا و بلژِک؛ کشورهای عربی مثل امارات، کویت ، عربستان ، اردن، مصر،‌ مراکش، سودان،‌ سومالی ، کشورهای عربی خلیج فارس و سایر کشورها مثل برزیل و آرژانتین با شدت و حدت به کمک رژیم بعثی عراق آمده بودند تا تفکرات صدام حسین که عهد کرده بود با عنوان سردار قادسیه یک هفته ای تهران را فتح کند، به وقوع بپیوندد. یک استاد دانشکده‌ علوم سیاسی سپاه پاسداران در این باره می گوید: « در کربلای ۴ و ۵ شوروی ۱۵۰ تانک در اختیار عراق قرار داد؛ فرانسوی‌ها نخستین هواپیماهای دور پرواز خود را به عراق دادند و آلمانی‌ها در حوزه‌ شیمیایی و هسته‌ای هم سلاح و هم تکنولوژی‌اش را به عراق دادند. کویت، امارات و عربستان هر سه با هم ۸۰ میلیارد دلار به صدام کمک کردند در حالی ‌که ما در دوران جنگ سالانه فقط ۷ میلیارد دلار درآمد داشتیم و این در مقام قیاس نشان می‌دهد که ما در مقابل آن‌ها در چه وضعی بودیم و تنها با ایستادگی و جهاد و تلاش بود که در برابر این‌ها ایستادیم و پیروز شدیم.» همو می گوید:« صدام در یک مصاحبه مطبوعاتی در دومین روز جنگ تحمیلی لاف زده بود که : بقیه سوالات را حداکثر یک هفته دیگر در مصاحبه بعدی در تهران پاسخ خواهم داد».

طبق بیانات رهبری نکته قابل تامل همین جاست: نمود عظمت کشور ایران به دنیا در پی این تهاجم.
واقعا چه نیرو و توانی در جنگاوران ایرانی وجود داشت که با این وضعیت نابرابر توانستند از کیان ملت ایران دفاع کنند و جنگ ۸ ساله را بدون امتیاز به طرف مقابل به پایان برسانند؟
این پرسشی است که با کمی تعمق از زوایای مختلف می توان به پاسخ آن رسید و پاسخ هم چیزی نیست جز عزم و اراده آهنین نیروهای ایرانی و امدادهای الهی در کمک به حقانیت کشور ایران که مورد هجمه از سوی زیاده خواهان قرار گرفته بود.
امید که همین عزم و اراده محکم در میان نسل امروز هم بتواند این کشور متمدن را در جنگ نرم فرهنگی یاری کند.
گرامی باد یاد و خاطره فدائیان ایران زمین در دوران ۸ ساله دفاع مقدس و درود بر مدافعان قهرمان ایران اسلامی در جنگ نرم برای حفظ ارزش ها و تمدن اصیل ایران قوی…

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی