پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024

به گزارش انارما به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان انارکامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری پوستی لمپی اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و تنها جمعیت دام سنگین ( گوساله ها و گاوهای شیرده ) بیشترین حساسیت را نسبت به آن نشان می دهند. وی افزود: بیماری لمپی […]

به گزارش انارما به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان انارکامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری پوستی لمپی اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و تنها جمعیت دام سنگین ( گوساله ها و گاوهای شیرده ) بیشترین حساسیت را نسبت به آن نشان می دهند.

وی افزود: بیماری لمپی اسکین، یک بیماری ویروسی واگیردار با درصد ابتلای بالا و تلفات حدود ۴۰ درصد در گاوها می باشد و یک بیماری مهم اقتصادی در دامها است که موجب کاهش تولید شیر، سقط جنین،ناباروری، آسیب های پوستی در دام می شود و با علائمی چون تب، تاول های پوستی، کم اشتهائی، ورم دست و پاها و لنگش، آب ریزش از چشم ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، تورم غدد لنفاوی، عفونت ریه و مشکلات تنفسی، سرفه و عدم راه رفتن دام همراه می باشد. راههای انتقال این بیماری نیش حشرات به ویژه پشه ها، تماس مستقیم دام آلوده با دام های سالم و جراحات جلدی ( پوستی ) و…می باشد.

در مورد بیماری ابله ویروس عامل بیماری از طریق ترشحات دام بیمار در محیط دفع میشوند و با الوده نمودن محیط دامداری ،ابشخورها،اخورها ویا با تماس دامها با هم از طریق پوست ،زخم ،مخاطات وارد بدن گوسفند هاو بزها شده و موجب بروز علایمی از قبیل تب ،تورم عقده های لنفاوی ،ترشحات چشمی و بینی و درادامه ضایعات پوستی به شکل ندول و تاول خصوصا در نقاط کم موی بدن مثل کشاله ران ،پستان ها ،گوش و..سپس در تمام بدن دام میشود و میتواند موجب تلفات ،کاهش تولید و ضرر اقتصادی گردد .

رعایت حداکثری اصول بهداشتی قرنطینه ای وارتقای سطح امنیت زیستی دامداری با اقداماتی نظیر واکسیناسیون دامها، سمپاشی و ضد عفونی های دوره ای و منظم دام ،جایگاه دام،محیط دامداری ،ابشخورها ،اخورها و… ، خرید دام از مناطق فاقدالودگی و پرهیز از ورود دام غیر مجاز ،کنترل رفت و امد ،حوضچه های ضد عفونی فعال و… در پیشگیری وکنترل بیماری لمپی اسکین و ابله موثر بر شمرده می شود و تا حد زیادی از عوارض و خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری ها جلوگیری می کند.

وی در پایان گفت به مناسبت هفته بسیج طرح واکسیناسیون رایگان و دولتی دام های سنگین بر علیه بیماری لمپی اسکین و دامهای سبک بر علیه بیماری ابله در شهرستان انار آغاز گردیده و دامداران محترم این شهرستان می توانند جهت هماهنگی با اکیپ های عملیاتی مبارزه با بیماریهای دامی با شماره تلفن های ۳۴۳۸۷۸۶۰ و ۳۴۳۸۶۶۹۵ تماس گرفته و از این طرح بهره مند شوند.

شایان ذکر است در این طرح واکسیناسیون سگهای صاحبدار(گله ،نگهبان و..)بر علیه بیماری هاری به صورت رایگان و دولتی انجام می گیرد .

در پایان کامران شفائی از دامداران محترم شهرستان خواست در راستای کنترل و پیشگیری بیماریها همکاری لازم را با اکیپ های عملیاتی مبارزه با بیماریهای دامی این اداره داشته باشند و تمام دامهای خود را بر علیه بیماریهای دامی واکسینه کنند تا پوشش صد درصدی واکسیناسیون محقق گردد.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی