شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 18 May 2024

جنگی که هر روزبیش از پیش جان می گیرد و شعله هایش را آرام آرام در خانه و خانواده ها می کشاند، ارزش های دینی که قربانی این جنگ نرم و خفته می شوند و دانسته یا ندانسته اسیر این بازی می گیرند شاید ایثارگری هر بار باید وجهه ی …

خرمشهر که فتح شد بر طبل شادی کوبیده شد و پرچم پیروزی بر مدار ایران چرخید. امروز سی و چهارمین سالگرد فتح خرمشهر است، شهری که زنان و مردان بسیاری از ایران زمین برای خاطرش جانفشانی کردند.

 صحبت از دفاع مقدس و فتح خرمشهر که می شود پای همه ی مردمان ایران به میان می آید، از زنان ومردان، دختران و پسران ، جوانان و میانسالان و ….

همه برای دفاع خاک و ناموسمان جنگیدیم و حتی تا پای جان دادن رفتیم ؛ اما سوال این جاست ارزش هایی را که برایش جنگیدیم تا کجا حفظ کردیم؟ برای مبارزه با جنگ فرهنگی و دفاع از آن چه کردیم؟

جنگی که هر روزبیش از پیش جان می گیرد و شعله هایش را آرام آرام در خانه و خانواده ها می کشاند. ارزش های دینی که قربانی این جنگ نرم و خفته می شوند و دانسته یا ندانسته اسیر این بازی می گیرند.شاید ایثارگری هر بار باید وجهه ی خاص خود را نمود کند.

امروزه با توجه به رشد فکری و آگاهی عمومی ملت‏های جهان، نفوذ و سلطه و به‏دست آوردن مستعمرات از راه لشکرکشی‏های نظامی، به آسانی امکان‏پذیر نیست و در صورت اجرا هزینه‏های زیادی را بر مهاجمان تحمیل می‏کند؛ به همین سبب، بیش از یک قرن است که استعمارگران روش نفوذ در کشورها را تغییر داده‏اند.

این کشورها معمولاً اجرای مقاصد خود را با عناوین تبلیغ مذهبی، رواج تکنولوژی، ترویج زبان، انجمن‏های خیریه، ترویج بهداشت، سوادآموزی و ، به عبارت دیگر، به نام سیاست‏های فرهنگی و فرهنگ‏پذیری انجام می‏دهند. هرچند نمی‏توان این عناوین را از نظر نوع‏دوستی و انسانیت موردتردید قرار داد، ولی تاریخچه‏ی این روابط و خدمات نشان داده است که این برنامه‏ریزی‏های دقیق، در جهت رشد و بالندگی فرهنگ این کشورها نبوده بلکه زمینه‏ی اسارت کامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی‏آنان را فراهم ساخته است (روح‏الامینی، ۱۳۷۲، ص ۱۰۱)
بدین ترتیب، استعمارگران، اکنون به این نتیجه رسیده‏اند که بهترین راه نفوذ در سایر کشورها، نفوذ در فرهنگ آنان و استحاله‏ی درونی آن است. آنان می‏خواهند ارزش‏های مورد پسند خود را ارزش‏های مترقی جلوه دهند و جای‏گزین معیارهای بومی و فطری ملت‏ها سازند و، از این طریق، بدون هیچ دغدغه‏ای به آینده‏ی منافع خود در این کشورها مطمئن باشند. این جمع‏بندی، به ویژه در دهه‏های اخیر، مبنای فعالیت‏های سازمان‏یافته‏ی گسترده‏ای قرار گرفته که غرب آنها را ترویج معیارهای تمدن، رشد و توسعه معرفی می‏کند. (خرم، ۱۳۷۸، ص۱۵)ابن بار برای بستن راه نفوذ و حفظ اصالت و فرهنگ مان این بار باید عزمی دوباره باره داشت تا در این میدان نیز پیروز باشیم.

سحر گودرزی

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی