شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است که توسط نوعی ویروس منتقل و باعث تب خونریزی دهنده حاد می شود و میتواند باعث فوت بیمار گردد.

به گزارش ” انارما ” ؛ کامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است که توسط نوعی ویروس منتقل و باعث تب خونریزی دهنده حاد می شود و میتواند باعث فوت بیمار گردد. عامل بیماری نوعی ویروس و مخزن این ویروس در طبیعت کنه های سخت هستند که به دنبال خونخواری از دامها ( گوسفند، بز، گاو، شترمرغ و … ) باعث آلوده شدن دامها به این ویروس شده و این در حالیست که این بیماری در دامها هیچگونه علامت مشخصی ندارد اما دامها بعنوان ناقل بیماری باعث انتقال ویروس عامل بیماری به انسان می گردند.

وی افزود: این ویروس مقاومت بالائی ندارد و اقداماتی نظیر پختن گوشت، پاستوریزه کردن شیر، استفاده از ضد عفونی کننده ها و کاهش PH عامل بیماری را از بین می برند. راههای انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( CCHF ) شامل : ۱ نیش کنه آلوده به ویروس ۲ له کردن کنه آلوده و تماس با ترشحات ان ۳ تماس پوست، زخم و مخاطات بدن انسان با خون و ترشحات، گوشت و احشاء دام آلوده۴ تماس پوست ، زخم و مخاطات بدن انسان با خون و ترشحات انسان آلوده می باشد.

 وی افزود : با توجه به راههای انتقال بیماری افرادی که با کنه یا دام و انسان آلوده در تماسند در معرض خطر هستند و شامل دامداران، قصابان، سلاخها و پرسنل کشتارگاه دام، دامپزشکان و پرسنل دامپزشکی، پزشکان و پرستاران و پرسنل درمانی و زنان خانه دار و … می باشند. علائم بیماری در انسان ابتدا با علائمی شامل : ۱ تب و لرز و بی اشتهائی ۲ سردرد شدید و گیجی ۳ دردهای عضلانی خصوصا گردن، کمر و پشت و پاها ۴ درد شکمی، اسهال و استفراغ ۵ التهاب و پر خونی ملتحمه چشم و درد چشم و حساسیت به نور ۶ گلودرد و ضایعات خونریزی نقطه ای بروز میکند و در ادامه بیماری وارد فاز خونریزی دهنده می شود که بایستی با شروع علائم اولیه و قبل از شروع علائم خونریزی، بیمار به مرکز درمانی مراجعه نماید. راههای پیشگیری از این بیماری شامل: ۱ جلوگیری از حمل و نقل غیر مجاز دام و خصوصا قاچاق دام ۲ کاهش جمعیت کنه ها با سمپاشی دامداریهاو حمام ضد کنه دامها و استفاده از داروهای ضد انگل خارجی (( سمپاشی بدن دام با حمام ضد کنه به میزان یک لیتر سم در هزار لیتر آب ) و ( سمپاشی جایگاه و محوطه دامداری به میزان دو لیتر سم در هزار لیتر آب ) و(داروی ضد انگل آیورمکتین با دوز هر ۵۰ کیلوگرم وزن بدن تزریق یک سی سی زیر پوست و تکرار ان دو هفته بعد ). لازم به ذکر است به منظور اثربخشی حداکثری عملیات بایستی کود دامداری قبل از سمپاشی تخلیه گردد و در صورت امکان محلولپاشی با آب آهک در کف دامداری صورت گیرد ۳ استفاده از لوازم حفاظت شخصی ( دستکش، ماسک، لباس مناسب، عینک و … ) در مورد تمامی افرادی که با خون یا ترشحات انسان یا دام آلوده در تماسند ۴ استفاده از لباس مناسب به منظور جلوگیری از گزش کنه و پرهیز از له کردن کنه با دست –۵ استفاده از دستکش در زمان تماس با لاشه و احشاء دام و خصوصا خرد کردن گوشت-۶-پرهیز از کشتار غیر مجاز در خارج از کشتارگاه دام و پرهیز از خرید و مصرف گوشت بدون مهر و لیبل سازمان دامپزشکی کشور از مراکز و افراد غیر مجاز ۷ نگهداری لاشه دام و گوشت و احشاء بعد از ذبح به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتیگراد ( پائین یخچال یا پیش سرد کشتارگاه دام،در این مرحله گوشت نبایسی منجمد گردد ) به منظور رخداد پدیده جمود نعشی و کاهش PH لاشه که در نتیجه بافت لاشه اسیدی شده و حتی در صورت وجود عامل بیماری ،ویروس نابود خواهد شد.

در پایان وی ضمن تبریک پیشاپیش عید سعید قربان افزود بازرسان این شبکه از ساعت ۲۳ چهارشنبه شب لغایت ۱۴ بعداز ظهر روز عید سعید قربان، نظارت بهداشتی و شرعی بر دام های قربانی را به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت های قربانی و تأمین بهداشت عمومی بصورت ویژه انجام می دهند و با هماهنگی های انجام شده با شهرداری محترم شهرانار کشتارگاه دام این شهرستان در روز عید سعید قربان در ساعت مذکور آماده ارائه خدمات بصورت رایگان می باشد و از همشهریان محترم درخواست کرد به منظور جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام خصوصا بیماری مذکور، دام های قربانی خود را در کشتارگاه دام انار و تحت نظارت بازرسین بهداشتی و شرعی ذبح نمایند وگوشتهای قربانی دریافتی را در داخل یک ظرف درب دار و در پایین یخچال (۰ تا ۴ درجه )نگهداری نموده و بعد از ۲۴ ساعت و با استفاده از دستکش خرد نمایند.لازم به ذکر است این شبکه آماده پاسخگویی به سئوالات همشهریان گرامی و هماهنگی های لازم جهت نظارت بهداشتی بر دام های قربانی با شماره های تماس ۳۴۳۸۷۸۶۰ و ۳۴۳۸۶۶۹۵ می باشد./.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی