پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 16 May 2024

مدیرجدید موسسه تحقیقات پسته کشور گفت: در ۲۱ استان کشور پسته کاری شده است ،در توسعه باغات پسته ،انتخاب ارقام مناسب است یکی از سیاستهای ما این است که بر روی پایه و رقم کار کنیم ،پایه های را باید براساس شرایط بررسی کنیم و این مسئله جوابگو می باشد .

به گزارش ” انارما ” ؛ علی اسماعیل پور مدیرجدید موسسه تحقیقات پسته کشور  خاطر نشان کرد: براساس آخرین آمار ۱۳۹۵، ۴۵۷ هزار هکتار باغ پسته موجود است که از این مقدار ۳۶۰ هزار هکتار یعنی قریب ۸۰%ان بارور هستند و ۲۰ % ان جدیدالاحداث هستند .

وی با بیان اینکه در ۲۱ استان کشور پسته کاری شده است افزود :در توسعه باغات پسته ،انتخاب ارقام مناسب است یکی از سیاستهای ما این است که بر روی پایه و رقم کار کنیم ،پایه های را باید براساس شرایط بررسی کنیم  و این مسئله جوابگو می باشد .

رئیس جدید پژوهشکده پسته رفسنجان عنوان داشت :یکی از مشکلات باغات بارور ما که برای کشاورزان حیاتی است بحث کاهش عملکرد محصول و کمیت و کیفیت اب می باشد ادارات وابسته به کشاورزی به نوعی در این امر دخیل هستند .

وی ادامه داد :افزایش شوری خاک ناشی از مسائل اب در خیلی از مناطق پسته کار وجود دارد و همچنین تغییرات اقلیمی که در سالهای گذشته گریبانگیر باغات شده است منحصر به مناطق کرمان ، رفسنجان و ایران نیست بلکه در همه جای کشور و حتی درخارج از ایران وجود دارد سرمازدگی بهاره  و گرمازدگی هم از دیگر مشکلات باغات پسته می باشد .

اسماعیل پور تاکید داشت :یکی از بحث هایی که وجود دارد بحث رقم هایی هست که با وجود سرمازدگی ،ان رقم ها خسارت ندیده اند .

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ رقم پسته در کشور وجود دارد گفت :در گذشته با توجه به امکانات، شرایط مهیا بوده ارقام شناسایی شده و کلکسیون انها در ایستگاه جمع اوری شده است ولی به علت بی توجهی و فراموشی نسبت به ارقام و نبود اعتبارات این کار به فراموشی سپرده شد ما باید این موضوعات را مورد توجه قرار دهیم .

اسماعیل پور خطاب به کارکنان موسسه تحقیقات افزود :در کشور ما در سیستم های اداری ، تحقیقاتی و اموزشی مشکلاتی وجود دارد و باید هر فرد از خود شروع کند و مشکلات را حل کند .

وی خاطرنشان کرد :همه افراد موظف هستند با این مجموعه همکاری کنند با شرایط موجود با کمترین امکانات بیشترین انگیزه را ایجاد کنیم تا  این سیستم را از حالت رکود خارج کنیم .

وی در پایان از کشاورزان و باغداران درخواست نمود با این موسسه جهت رفع و حل مشکلات و ایده ها خود در ارتباط باشند.

منبع:خانه خشتی

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی