سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ | Tuesday 21 May 2024

سرپرست دامپزشکی انار گفت :مشمشه یک بیماری عفونی بسیار واگیردار تک سمی ها است و مشخصه آن تشکیل ندول یا زخم هائی در دستگاه تنفس فوقانی و پوست می باشد. از نظر بیماری زائی شدیدا کشنده بوده و در هر کجا که پرورش اسب وجود دارد حائز اهمیت است.

به گزارش انارما؛ کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: مشمشه یک بیماری عفونی بسیار واگیردار تک سمی ها ( اسب، قاطر و الاغ ) است و مشخصه آن تشکیل ندول یا زخم هائی در دستگاه تنفس فوقانی و پوست می باشد. از نظر بیماری زائی شدیدا کشنده بوده و در هر کجا که پرورش اسب وجود دارد حائز اهمیت است. مشمشه یک بیماری زئونوز ( مشترک ) است که به آسانی قابل سرایت بوده و غالبا منجر به مرگ می گردد .
وی افزود: مهمترین منبع انتشار عفونت، تک سمی ها یا حاملینی هستند که نشانه های بالینی بیماری را نداشته ولی میکروب را مرتبا دفع نموده و میزبانهای حساس را آلوده می سازند. تمام ترشحات حیوانات آلوده چه در فرم تنفسی از راه بینی و دهان و چه در فرم پوستی از طریق زخم برای انسان و دام حساس آلوده کننده است و راههای انتقال به این صورت می باشد: ۱ – بلع غذا و آب آلوده به میکروب، آبشخورها و آخورهای مشترک نقش بسزائی در انتقال و انتشار بیماری بین حیوانات تک سمی دارد – ۲ – استنشاق مواد آلوده – ۳ – تماس نزدیک یا نفوذ مواد آلوده از طریق زین، برگ و … . در انسان انتقال بیماری در اثر تماس مستقیم با دام آلوده یا بیمار و از طریق استنشاق و بلع مواد آلوده صورت می گیرد و میکروب از راه زخم و خراش های جلدی و مخاطات می توانند وارد بدن شود. علائم بیماری: بیماری در مرحله اول خاص تک سمیان بوده و معمولا الاغ و قاطر به شکل حاد بیماری و اسب به شکل مزمن بیماری مبتلا می شوند. فقر غذائی، شرایط بهداشتی نامناسب، تراکم حیوانات، ضعف سیستم ایمنی بدن، آلودگی های انگلی و سایر عوامل استرس زا از جمله عوامل مستعد کننده ابتلا به بیماری هستند.

دکتر شفائی در ادامه گفت: علائم در شکل حاد بیماری شامل تب بالا همراه با سرفه و سایر علائم تنفسی مثل تورم بینی و اشکال در تنفس، ریزش ترشحات بینی همراه با پنومونی و زخم های گسترده در مخاط بینی و ندول هائی بر روی قسمت های انتهائی دست، پا و شکم ظاهر می گردد و علائم در شکل مزمن بیماری بستگی به حضور ضایعات در نقاط مختلف بدن دارد که ممکن است ریوی یا جلدی باشد. وقتی محل ضایعه ریه باشد سرفه مزمن، تنگی نفس و اختلال در تنفس ظاهر می شود و ندولهای ایجاد شده زخم می شوند. این بیماری در انسان به چهار شکل جلدی موضعی، ریوی، عمومی و مزمن دیده می شود.

وی در پایان گفت: تست مشمشه در حال حاظر به عنوان یک روش علمی برای تشخیص این بیماری و عفونت در سطح اسب های اسب داریهای این شهرستان که می تواند ناقل و مخزن بیماری باشد بصورت منظم هر ساله طی دو فاز با فاصله زمانی ۶ ماهه انجام گرفته و چنانچه مورد مثبتی مشاهده گردد نسبت به معدوم سازی حیوان راکتور اقدام می شود. با توجه به دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر خونگیری و آزمایش سرمی برای تشخیص بیماری مشمشه در اسب، کارشناس این شبکه با هماهنگی فعالان این حوزه به مراکز نگهداری و پرورش اسب مراجعه و از اسب های موجود نمونه گیری بعمل می آید. مهمترین راه پیشگیری، کنترل و ریشه کنی بیماری در دامداری و اسب داری ها بر اساس تشخیص سریع و به موقع دامهای آلوده با تست مشمشه و حذف دامهای آلوده و اقدامات قرنطینه ای و بهداشتی برای جلوگیری از انتشار آلودگی می باشد. از همشهریان و فعالان محترم این حوزه درخواست می شود که قبل از خریداری، حمل و یا استفاده از اسب ها در مراسم های مختلف فرهنگی، ورزشی، مذهبی و … نسبت به انجام تست مشمشه و یا درخواست گواهی تست از صاحب اسب و با هماهنگی اداره دامپزشکی اقدام و با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای ضمن تضمین سرمایه گذاری در صنعت اسب در حفظ و ارتقای بهداشت عمومی جامعه تلاش کنند.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی