چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ | Wednesday 22 May 2024

هیچ کشورپیشرفته ای را در دنیا نمی‌توان یافت که یکی از سیاستهای بانک مرکزی اش، ضرب سکه توزیع آن به عنوان ذخیره ارزش و وسیله ای برای سفته بازی باشد.

انار ما :عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مشکلاتی که در حوزه سیاستهای داخلی وجود دارد و مشکل زا هم است، فقدان دقتهای کارشناسی  در برخی سیاستهای کلان پولی و مالی است، گفت: به عنوان مثال سالهاست که بانک مرکزی سکه ضرب می‌کند و در اختیار جامعه قرار میدهد به این امید که نقدینگی سرگردان را جمع آوری کند و قیمت سکه را کنترل و مدیریت کند، غافل از اینکه ضرب و تزریق سکه به اقتصاد ملی، بزرگترین عدم تعادل را ایجاد می‌کند.

ضرب سکه توسط بانک مرکزی به اقتصاد ملی ضربه میزند/ خرید سکه توسط مردم انتظارات تور می را افزایش میدهددکتر مسعود درخشان  تصریح کرد: این سیاستی است که اساسا کارشناسی و مطالعه نشده است.هیچ کشور پیشرفته ای را در دنیا نمی‌توان یافت که یکی از سیاست‌های بانک مرکزی اش ضرب سکه توزیع آن به عنوان ذخیره ارزش و وسیله ای برای سفته بازی باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه این موضوع را بارها به صورت‌های گوناگون چندین بار گفته و نقد کرده ام، اضافه کرد: کسی که سکه می‌خرد فقط به این امید است که قیمتش بالا برود و همین امر، انتظارات تورمی بوجود می آورد .

درخشان گفت: هیچ اقتصاددانانی در کشور ما و در دنیا نگفته که ضرب سکه برای مدیریت یک اقتصاد ملی یا در سیاستهای پولی نقش مهمی ایفاد می‌کند، در هیچ منبع و ماخذ علمی هم این موضوع را ندیده ایم .

وی ادامه داد: متاسفانه ضرب و توزیع سکه جریانی است که به لحاظ تاریخی شکل گرفته که بانک مرکزی باید سکه تولید کند، زمانی  سکه را فقط برای هدیه می‌خریدند، نه اینکه دولت‌ها و بانک مرکزی آگاهانه ضرب سکه را یکی از ابزارهای مدیریت پولی کشور کرده باشد.

منبع :مشرق

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی