یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 19 May 2024

یکی از این رسومات که البته به مزاق خیلی ها خوش می آید و خوشبختانه هنوز پررنگ حفظ شده است پختن (کماچ) در آستانه سیزه بدر و خوردن در روز (طبیعت)است…

آداب و رسوم مردم انار در روز سیزده بدر

به گزارش انارما ،مردم انار هم همانند سایر نقاط استان کرمان از قدیم الایام در روز ،سیزده بدر(روز طبیعت)آداب و رسوم خاصی را انجام میدادند.

یکی از این رسومات که البته به مزاق خیلی ها خوش می آید و خوشبختانه هنوز پررنگ حفظ شده است پختن (کماچ) در آستانه سیزه بدر و خوردن در روز (طبیعت)است.

کماچ که در شهرانار بیشتر بر دونوع کماچ سهن و کماچ شیر  پخته میشود به نوعی یکی از سوغات و شیرینی جات مخصوص انار هم شناخته شده است.

در خصوص مواد تشکیل دهنده کماچ سهن همانگونه که از نامش پیداست یکی از مواد اصلی آن آرد سهن است و بودن خرما در وسط کماچ مزه خاصی را به این نوع کماچ میبخشد.(برای اطلاع از  دستور پخت کماچ سهن به این  لینک مراجعه کنید)

از دیگر آداب و رسوم اینکه در روز ۱۳ ف‍روردی‍ن‌ ن‍ی‍ز س‍ب‍زه‌ ‌ه‍‍ا ر‌ا ب‍ه‌ خ‍‍ارج‌ ‌از خ‍‍ان‍ه‌ م‍‍ی‌ ب‍رن‍د و ب‍ر‌ا‌ی‌ رف‍‍ع‌ ب‍لا در ‌آب‌رو‌ان‌ ی‍‍ا س‍ر چ‍‍ه‍‍ار ک‍وچ‍ه‌ م‍‍ی‌ ری‍زن‍د. م‍ردم‌ کرمان ‌از ق‍دی‍م‌ روز ۱۳ ف‍روردی‍ن‌ ر‌ا ن‍ح‍س‌ م‍‍ی‌ ش‍م‍ردن‍د و ب‍ر‌ا‌ی‌ رف‍‍ع‌  ن‍ح‍وس‍ت‌ ‌آن‌ ب‍ه‌ د‌ام‍‍ان‌ ک‍وه‌ و دش‍ت‌ پ‍ن‍‍اه‌ م‍‍ی‌ ب‍ردن‍د. ع‍ده‌ ‌ا‌ی‌ ح‍ت‍‍ی‌ ت‍‍ا ۱۳ ف‍روردی‍ن‌ ب‍ه‌ م‍س‍‍اف‍رت‌ ن‍م‍‍ی‌ رف‍ت‍ن‍د و ب‍‍اور د‌اش‍ت‍ن‍د ک‍ه‌ س‍ی‍زده‌ گ‍ی‍ر م‍‍ی‌ش‍ون‍د.

دخ‍ت‍ر‌ه‍‍ا‌ی‌ دم‌ ب‍خ‍ت‌ ن‍ی‍ز ب‍ه‌ ‌ه‍ن‍گ‍‍ام‌ س‍ب‍زه‌ گ‍ره‌ زدن‌ ‌از رو‌ی‌ ش‍ی‍طن‍ت‌ و ب‍ر‌ا‌ی‌ ش‍گ‍ون‌ می‌گ‍ف‍ت‍ن‍د: ‌  ام‍س‍‍ال‌ ‌اوم‍دم‌ ک‍ل‍ی‍ت‍و (م‍ق‍ن‍‍ع‍ه) ب‍ه‌ س‍ر، س‍‍ال‌ دی‍گ‍ه‌ ب‍چ‍ه‌ ب‍‍غ‍ل‌، خ‍ون‍ه‌ ش‍و‌ه‍ر.

ب‍رخ‍‍ی‌ ‌نیز روز ۱۳ ب‍در ۱۴ س‍ن‍گ‌ ج‍م‍‍ع‌ م‍‍ی‌ک‍ن‍ن‍د و در س‍ور‌اخ‍‍ی‌ ق‍ر‌ار م‍‍ی‌د‌ه‍ن‍د س‍پ‍س‌ در ‌آن‌ ر‌ا م‍‍ی‌ب‍ن‍دن‍د و ب‍‍اور د‌ارن‍د ب‍‍ا ‌ای‍ن‌ ک‍‍ار ت‍م‍‍ام‍‍ی‌ ب‍لا‌ه‍‍ا ‌از ‌آن‍‍ه‍‍ا دور م‍‍ی‌ش‍ود.

کماچ سهن:

4

 

کماچ شیر:

IMG_6283

گره زدن سیزه هفت سین:

 

دیدگاه کاربران

ح-ا-ا چهارشنبه 1 آوریل 2015 - 10:51 ق.ظ

مرسی ممنون.جالب بود.یادم افتادازکماچهایی که مادرم می پخت حداوند روح تمام مادران ازدنیارفته ومادرمن حقیر راقرین رحمت خویش بفرماید.آمین یارب

sun چهارشنبه 1 آوریل 2015 - 10:52 ق.ظ

شعرش خیلی باحال بود
Big like

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی