جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024

یکی از این رسومات که البته به مزاق خیلی ها خوش می آید و خوشبختانه هنوز پررنگ حفظ شده است پختن (کماچ) در آستانه سیزه بدر و خوردن در روز (طبیعت)است…

آداب و رسوم مردم انار در روز سیزده بدر

به گزارش انارما ،مردم انار هم همانند سایر نقاط استان کرمان از قدیم الایام در روز ،سیزده بدر(روز طبیعت)آداب و رسوم خاصی را انجام میدادند.

یکی از این رسومات که البته به مزاق خیلی ها خوش می آید و خوشبختانه هنوز پررنگ حفظ شده است پختن (کماچ) در آستانه سیزه بدر و خوردن در روز (طبیعت)است.

کماچ که در شهرانار بیشتر بر دونوع کماچ سهن و کماچ شیر  پخته میشود به نوعی یکی از سوغات و شیرینی جات مخصوص انار هم شناخته شده است.

در خصوص مواد تشکیل دهنده کماچ سهن همانگونه که از نامش پیداست یکی از مواد اصلی آن آرد سهن است و بودن خرما در وسط کماچ مزه خاصی را به این نوع کماچ میبخشد.(برای اطلاع از  دستور پخت کماچ سهن به این  لینک مراجعه کنید)

از دیگر آداب و رسوم اینکه در روز ۱۳ ف‍روردی‍ن‌ ن‍ی‍ز س‍ب‍زه‌ ‌ه‍‍ا ر‌ا ب‍ه‌ خ‍‍ارج‌ ‌از خ‍‍ان‍ه‌ م‍‍ی‌ ب‍رن‍د و ب‍ر‌ا‌ی‌ رف‍‍ع‌ ب‍لا در ‌آب‌رو‌ان‌ ی‍‍ا س‍ر چ‍‍ه‍‍ار ک‍وچ‍ه‌ م‍‍ی‌ ری‍زن‍د. م‍ردم‌ کرمان ‌از ق‍دی‍م‌ روز ۱۳ ف‍روردی‍ن‌ ر‌ا ن‍ح‍س‌ م‍‍ی‌ ش‍م‍ردن‍د و ب‍ر‌ا‌ی‌ رف‍‍ع‌  ن‍ح‍وس‍ت‌ ‌آن‌ ب‍ه‌ د‌ام‍‍ان‌ ک‍وه‌ و دش‍ت‌ پ‍ن‍‍اه‌ م‍‍ی‌ ب‍ردن‍د. ع‍ده‌ ‌ا‌ی‌ ح‍ت‍‍ی‌ ت‍‍ا ۱۳ ف‍روردی‍ن‌ ب‍ه‌ م‍س‍‍اف‍رت‌ ن‍م‍‍ی‌ رف‍ت‍ن‍د و ب‍‍اور د‌اش‍ت‍ن‍د ک‍ه‌ س‍ی‍زده‌ گ‍ی‍ر م‍‍ی‌ش‍ون‍د.

دخ‍ت‍ر‌ه‍‍ا‌ی‌ دم‌ ب‍خ‍ت‌ ن‍ی‍ز ب‍ه‌ ‌ه‍ن‍گ‍‍ام‌ س‍ب‍زه‌ گ‍ره‌ زدن‌ ‌از رو‌ی‌ ش‍ی‍طن‍ت‌ و ب‍ر‌ا‌ی‌ ش‍گ‍ون‌ می‌گ‍ف‍ت‍ن‍د: ‌  ام‍س‍‍ال‌ ‌اوم‍دم‌ ک‍ل‍ی‍ت‍و (م‍ق‍ن‍‍ع‍ه) ب‍ه‌ س‍ر، س‍‍ال‌ دی‍گ‍ه‌ ب‍چ‍ه‌ ب‍‍غ‍ل‌، خ‍ون‍ه‌ ش‍و‌ه‍ر.

ب‍رخ‍‍ی‌ ‌نیز روز ۱۳ ب‍در ۱۴ س‍ن‍گ‌ ج‍م‍‍ع‌ م‍‍ی‌ک‍ن‍ن‍د و در س‍ور‌اخ‍‍ی‌ ق‍ر‌ار م‍‍ی‌د‌ه‍ن‍د س‍پ‍س‌ در ‌آن‌ ر‌ا م‍‍ی‌ب‍ن‍دن‍د و ب‍‍اور د‌ارن‍د ب‍‍ا ‌ای‍ن‌ ک‍‍ار ت‍م‍‍ام‍‍ی‌ ب‍لا‌ه‍‍ا ‌از ‌آن‍‍ه‍‍ا دور م‍‍ی‌ش‍ود.

کماچ سهن:

4

 

کماچ شیر:

IMG_6283

گره زدن سیزه هفت سین:

 

دیدگاه کاربران

ح-ا-ا چهارشنبه 1 آوریل 2015 - 10:51 ق.ظ

مرسی ممنون.جالب بود.یادم افتادازکماچهایی که مادرم می پخت حداوند روح تمام مادران ازدنیارفته ومادرمن حقیر راقرین رحمت خویش بفرماید.آمین یارب

sun چهارشنبه 1 آوریل 2015 - 10:52 ق.ظ

شعرش خیلی باحال بود
Big like

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی