پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 16 May 2024

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان انار اعلام کرد : پس از نمونه برداری از یک قلاده سگ در شهرستان انار ،مؤسسه انستیتو پاستور ایران آزمایش بیماری ” هاری ” در این قلاده سگ رامثبت اعلام کرد.

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان انار در مصاحبه با خبرنگار انارما اعلام کرد: درپی گزارش دریافتی مبنی بر چند مورد حیوان گزیدگی در یکی از مناطق شهرستان انار ، گروه مبارزه با بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان به محل وقوع حادثه اعزام شد.

محمدرضا میرکی افزود: پس از نمونه برداری از یک قلاده سگ در شهرستان انار ،مؤسسه انستیتو پاستور ایران آزمایش بیماری ” هاری ” در این قلاده سگ رامثبت اعلام کرد.

وی در خصوص مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان خاطرنشان کرد: هاری، نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌ شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان متاسفانه کشنده است. اما، در صورت انجام کلیه مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شتشوی صحیح محل گزش با آب و صابون به مدت ۱۵ دقیقه و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون به صورت رایگان و تزریق سرم ضد هاری به موقع و کامل می‌توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.

میرکی گفت: به استناد آمار ثبت شده از اوایل سال جاری ( سال۹۹ ) تا کنون در شهرستان انار ۱۲۹ مورد حیوان گزیدگی به ثبت رسیده است.

مسئول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان انار در خصوص توصیه‌ هایی جهت پیشگیری و کنترل حیوان گزیدگی و بیماری هاری، خاطرنشان کرد: از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزید و  از آزار و اذیت و نزدیک شدن به حیوانات پرهیز کنید، چراکه سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز می‌توانند آلوده به ویروس هاری باشند و در صورت گزش احتمال ابتلا به بیماری هاری وجود دارد. در صورت بروز گزش و یا تماس با حیوانات که منجر به مجروح شدن و یا خراش پوستی شد، بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

 

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی