پنج شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ | Thursday 30 May 2024

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری بروسلوز یا تب مالت یک بیماری عفونی و قابل انتقال از دام به انسان و در دام غیرقابل درمان است. این بیماری در دام باعث سقط جنین

به گزارش انارما ؛ کامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری بروسلوز یا تب مالت یک بیماری عفونی و قابل انتقال از دام به انسان و در دام غیرقابل درمان است. این بیماری در دام باعث سقط جنین ( سقط تکی یا دسته جمعی و سقط زودرس )، کاهش تولید شیر، کاهش وزن، ورم پستان و عقیمی می شود و علائم آن در انسان شامل دردهای عمومی و درد مفاصل، تب و لرز شدید و … است و می تواند طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند لذا هم از نظر ضرر و زیان اقتصادی و هم از نظر بهداشت عمومی حائز اهمیت است .

وی افزود : مهمترین راه انتقال بیماری تب مالت در دام تماس با جنین سقط شده، جفت سقط شده و ترشحات تولید مثلی دام می باشد که تا مدتها بعد از سقط از حیوان دفع می شود و محیط دامداری را آلوده می کند و به دنبال آن باعث آلودگی بقیه دامها می شود لذا جدا نمودن دامهای آماده زایمان از بقیه دامها و احداث بخش ویژه زایمان در دامداری برای کنترل بیماری بسایر حائز اهمیت است . مهمترین راه انتقال بیماری به انسان مصرف لبنیات آلوده و غیر پاستوریزه می باشد و همچنین تماس حفاظت نشده با جنین و جفت سقط شده و ترشحات تولید مثلی بسیار حائز اهمیت است .

مهمترین راه های تشخیص بیماری تب مالت : ۱ انجام نمونه گیری های دوره ای و منظم از لبنیاتی ها و گاوداری های شیری ( خون و شیر ) ۲ گزارشات دامداران محترم در خصوص سقط جنین و خصوصا تکرار آن و همچنین گزارشات شبکه محترم بهداشت و درمان در خصوص موارد ابتلای انسانی بیماری به منظور ردیابی بیماری و انجام نمونه گیری می باشد ۳ انجام واکسیناسیون بر علیه بیماری تب مالت در دامها می باشد. لذا همکاری در راستای انجام تمامی موارد مذکور توسط همشهریان و دامداران محترم در جهت کنترل بیماری بسیار حائز اهمیت می باشد .

شفائی در پایان گفت : دامداران محترم شهرستان می توانند با مراجعه به اداره دامپزشکی و یا با شماره تلفن های ۳۴۳۸۷۸۶۰ و ۳۴۳۸۶۶۹۵ تماس گرفته جهت همکاری و هماهنگی های لازم با اکیپ های واکسیناسیون و نمونه گیری این اداره جهت واکسینه کردن دام های خود و نمونه گیری از دام های مشکوک اقدام کنند. در ادامه از دامداران شهرستان خواست کلیه اصول بهداشتی و قرنطینه ای از جمله استفاده از بخش ویژه در داخل دامداری جهت زایمان دامها و جدا نمودن دام آبستن از بقیه دام ها به منظور انجام زایمان و ضد عفونی محل زایمان، عدم ورود دام قاچاق و آلوده به دامداری ها، اجتناب از تماس مستقیم با بافت ها و ترشحات دام آلوده، استفاده از ماسک تنفسی در هنگام ورود به دامداری و محل  نگهداری دام و ضد عفونی جایگاه دام را رعایت نمایند و در صورت مشاهده سقط جنین، جفت ماندگی و سقط دسته جمعی در دامها و خصوصا تکرار آن نسبت به اطلاع رسانی به اداره دامپزشکی در جهت اخذ نمونه لازم و تشخیص بیماری اقدام نمایند./.

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی