سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 30 April 2024

باغداران پسته با توجه به تک محصولی بودن شهرستان از مسئولان خواسته اند در تعیین قیمت پسته تعادل برقرار کنند تا سود به جیب کشاورزان برسد نه دلالان

به گزارش ” انارما ” ؛ معروف به همیشه خندان است اما اشک تولیدکننده اش را در اورده است؛ هشت سال پایش عرق ریخته تا گوساله گاو شود و هر ساله نوازشش کرده تا شهریور و مهرماه هر سال نتیجه دسترنجش را ببیند اما سود طلایی اش عاید دلال، آن هم تنها در طول بیست روز کاریش می شود.

فصل برداشت پسته در شهرستان انار آغاز شده و اکنون که هنگام آن رسیده است که سودهای طلایی به جیب کشاورزان برود، دلالان رنج یک ساله کشاورز و باغدار را در ۲۰ روز به جیب می‌زنند.

باغداران پسته به خبرنگار انارما گفته اند، با توجه به تک محصولی بودن شهرستان عادلانه نیست که زحمت یکساله به بار نشستن محصول را باغدار با گذاشتن تمام زندگی اش بر روی این کار بکشد و آنگاه به دلیل قیمت گذاری نشدن اصولی و کارشناسی شده بر اساس مرغوبیت پسته، دلالی بیاید و یک شبه سود آن را درو کند؛ آنها تکرار می کنند تمام انرژی و وقتشان را برای تولید محصول می گذارند و برای به ثمر نشستن محصول با کیفیت از کود، آب و خاک مناسب مایه می گذارند و در آخر این دلال است که بهره اش را می برد.

در عین حال یکی دیگر از پسته کاران  گفت: گرچه دلالان بلای جانشان شده اند و گاهی محصولشان را تقریبا مفت بالا می کشند اما همین دلالان بازار را رقابتی کرده اند و در عین حال تاکید کرد که نباید اجازه داده شود که تاثیر کارشان در بازار پررنگ و بلندمدت شود بلکه مسئولان باید تعادلی برقرار کنند تا با تعیین قیمت اصلی، سود به جیب کشاورز رود.

این پسته کار با وجود آنکه از قیمت پسته امسال در بازار با توجه به شرایط کرونایی راضی است اما نبود کارشناس خبره و در دسترس برای آگاهی دادن به باغداران، نبود اطلاعات کافی محلی از ارقام مرغوب پسته از نظر سرما، گرما و آفات در خصوص ارقام مقاوم به کم آبی و هوای منطقه و نیز نبود صنایع بسته بندی و فرآوری و وجود سموم تقلبی در بازار و سموم با کیفیت پایین و قیمت پایین و یا  نوسانات قیمت‌ها را از جمله مسائلی می داند که همیشه باغداران در شهرستان انار با آن درگیرند.

این کشاورز معتقد است، آنچه بیشتر پسته کاران می خواهند، وجود بازار تضمینی و شرکت پسته در این منطقه برای خرید محصول و برخورد با دلالان و ایجاد شدن بنگاه‌های بسته بندی محصولات کشاورزی است.

به گزارش انارما، برداشت پسته به عنوان محصول استراتژیک شهرستان از از اواخر شهریورماه آغاز و تا مهرماه ادامه دارد؛ کله قوچی، اکبری، فندقی، اکبری، احمد آقایی و اوحدی، از ارقام پسته شهرستان انار است که بیشتر محصول این شهرستان پسته اکبری است.

گزارش: غلامرضائی

انتهای پیام

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی