یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 5 May 2024

شهر کرمان با پیشینه تاریخی چند صد ساله خود بیشترین تعداد موزه های کشور را در خود جای داده است…

به گزارش انارما،شاید بسیاری از مردم ایران و جهان کرمان را با خوراکی های خوشمزه آن مثل قاووت ( قوتو ) ، پسته ، زیره ، کلمپه ، کماچ و … بشناسند اما شاید برازنده ترین لقب برای شهر کرمان لقب شهر موزه ها است. کرمان آنقدر موزه دارد که می توان برای هر ۱۳ روز عید یک موزه را دید.

گنجعلیخانی

به هر حال اگر دوست داشتید یکی از این موزه های را ببنی ما تصویه می کنیم یکی از موزه های زیر را انتخاب نمایید.

اولین باغ موزه دفاع مقدس کشور

باغ موزه دفاع مقدس کرمان به عنوان اولین و یکی از بزرگترین باغ موزه های دفاع مقدس کشور، با الهام از معماری ایرانی و سنتی کرمان و با توجه به اقلیم و سازه های سنتی از قبیل بادگیرهای کرمان طراحی و ساخته شده است.

باغ موزه دفاع مقدس کرمان به دلیل واقع شدن در بلوار شهید عباسپور به راحتی قابل دسترسی است.

یک بخش این مجموعه را پارک شهداء در بر می گیرد. این پارک دارای درختان سربه فلک کشیده ، آب نماهای زیبا و چمن وسیع که مزین به ۲۶ تندیس متعلق به فرماندهان شهید لشکر ۴۱ ثارالله می باشد.

 موزه-کرمان

بخش دیگر مجموعه  را موزه دفاع مقدس با تالارهای ۸ گانه تشکیل داده است. طرح کلی ساختمان به گونه ای است که یک غنچه لاله را در ذهن بیننده تداعی می کند و نمای موزه مزین است به آیاتی چند از کلام الله مجید در مورد دفاع و جهاد در راه خدا که بر روی طرح کلی ساختمان نمای موزه ورق های مسی محصول صنعت مس کرمان حکاکی و نصب شده است و معماری موزه الهام گرفته از معماری سنتی کرمان و معماری اسلامی است .

ماکت بزرگ عملیات کربلای۵ به وسعت یک هکتار شامل خاکریز و سنگرهای خودی، آبگرفتگی بوبیان ، موانع و استحکامات و خط دشمن است که در تمام قسمتهای آن صوتی بی نظیر و مطابق با واقعیات جبهه طراحی و اجرا گردیده است .

دوران کهن را در کرمان ببینید

موزه دیرینه شناسی در پارک انقلاب کرمان و در فضایی غارگونه اولین موزه دیرین شناسی کشور است که در سال ۱۳۸۲ رسمآ فعالیت خود را آغاز نمود ، این موزه با توجه به مدارک ذیل اولین موزه ایست در جهان که پایه و اساس آن بر محور موجوداتی استوار گردیده است که اعضای نرم بدنشان در شرایطی کاملآ استثنایی در طول میلیونها سال گذشته محفوظ مانده است تبدیل به فسیل شده است .

در این موزه فسیل انواع بی مهرگان ، دایناسورها ، میکروفسیل ها ، گیاهان و ابزار منسوب به انسانهای نخستین نگهداری می شود .

تنها موزه زرتشتیان جهان
این موزه در آتشکده زرتشتیان کرمان واقع در خیابان شهدا جای دارد و آخرین آتشکده شهر کرمان محسوب می‌شود که در باغی مصفا واقع شده است.
در داخل موزه زنانی با لباس سنتی زرتشتیان کرمان مردم را راهنمایی می کنند.این لباسها شبیه به لباسهایی است که داخل موزه با قدمتی ۵۰ تا ۱۵۰ ساله قرار داده شده اند؛پوششی شامل مقنعه،لچک،چارقد،کت،پیراهن و شلوارهایی که معمولا گلدوزی شده اند.علاوه بر این اشیا دیگری نیز در این موزه نگهداری می شود که قدیمی ترین آنها یک جلد کتاب دست نویس گاتها با بیش از دویست سال قدمت و یک آتشدان دستی که تاریخ ۱۲۰۷ بر آن حک شده است.بخش عکس و اسناد این موزه نیز از قسمتهای ارزشمند آن محسوب می شود.
مجسمه های واقعی موزه گنجعلیخان
مجموعه گنجعلی خان از جاذبه های مهم گردشگری کرمان و شامل میدان، مسجد، حمام، بازار، آب انبار و ابنیه دیگری است که در دوران حکومت گنجعلی خان از سرداران دربار صفویه احداث شده است.
 hamamkhan
یکی از مهمترین بناهای مجموعه گنجعلیخان، حمامی است که در ضلع جنوب میدان و در میانه بازار بزرگ کرمان واقع شده و در سال ۱۰۲۰ هجری قمری توسط معمار سلطان محمد یزدی احداث شده و دارای آثاری بدیع از نقاشی ها، مقرنس کاری ها، کاشیکاری ها و گچبرهای زیبا همراه با استفاده از تزیینات سنگی بسیار ظریف است.
اما موزه گنجعلیخان با وجود این مجسمه های انسان نما است که زنده جلوه می کند ، امروز در یادها مانده است و به عنوان اثری منحصر بفرد و گویای تمدن کرمان تبدیل شده است.
مجسمه هایی که هر کدام در یکی از حالات انسانی در نگاه اول زنده بودنشان را در ذهن انسان جاری می کنند.

تنها موزه مطبوعات کشور

موزه مطبوعات استان کرمان که تنها موزه مطبوعات در سطح کشور است  در میان اهالی کرمان به «مقبره سیدعلوی» مشهور است، بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و بنایی از یادگارهای دوره قاجاریه محسوب می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ عنوان روزنامه قدیمی و تعداد قابل توجهی مجله قدیمی، یک عدد دستگاه چاپ سنگی ۱۰۰ ساله  دوربین عکاسی قدیمی ۸۰ ساله، یک عدد قرآن خطی ۲۰۰ ساله و سایر وسایل کلیشه‌هایی که در چاپ روزنامه‌ها به کار برده می‌شده است، در این مکان نگهداری می‌شود.

قدیمی‌ترین روزنامه منتشر شده در ۱۰۰ سال گذشته روزنامه اعتبار بوده که به قلم مرحوم شیخ محمدحسن طلبه در سال ۱۲۸۶(هـ.ش) منتشر شده است و قدیمی‌ترین نسخه آن در موزه مطبوعات کرمان موجود است.

موزه هنرهای معاصر کرمان
معماری زیبای آن را استاد علی محمد راوری به شیوه قاجاریه ساخت که متشکل از یک طاق گهواره‌ای است که فضایی به عنوان فضای ورودی می‌پوشاند، سردر که تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی است دارای نمای آجری با آجر تراش و با برجی‌ها و ازاره سنگی و پیشانی طرح سنتوری است که با کمی دخل و تصرف شکل گرفته است.
در این موزه صد ها اثر نقاشی و مجسمه از بزرگانی همچون استاد صنعتی ، سهراب سپهری و … نگه داری می شود.
در این موزه اثاری از واسیلی کاندینسکی نقاش روسی, کار آبرنگ امیل نولده آلمانی ، مور انگلیسی و آلبرت مارکه فرانسوی نیز دیده می شود.
منبع:بوتیا

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی