شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 4 May 2024

و درخت شاتوت با شکل و ظاهری زیبا و سرسبز می‌تواند در فضای شهر به عنوان درختی مناسب مورد استفاده قرار گیرد…

به گزارش انارما به نقل از  آفتاب جنوب ، این روز‌ها شاهد خودنمایی شاه توت ها در بیشتر منازل، کوچه ها، پارک ها و حتی برخی محیط های اداری شهر گچساران هستیم ،میوه سرخ گونی که دست زیبای طبیعت آن را استادانه، با ظرافت و با بداعت خاصی آفریده و به نگین نفتی ایران زمین، رونق و صفایی خاص بخشیده است.

 آب و هوای مناسب و استعداد زمین‌های این منطقه کمک بسیار زیادی به رشد و گسترش این محصول کرده و درخت شاتوت با شکل و ظاهری زیبا و سرسبز می‌تواند در فضای شهر به عنوان درختی مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

این درخت درزمان میوه دهی با وجود رنگهای متنوع در میوه‌ها، جزابیت زیبایی از خود به نمایش گذاشته است.

 

شاتوت با طعم زندگی

شا‌توت گونه‌ ای از توت است که اصل آن از ایران است. بین خانواده توت، درخت شاتوت از همه کوچک‌ تر است. این درخت طول عمر بسیار طولانی دارد و می ‌تواند برای چند صد سال زنده بماند.میوه شاتوت بزرگ تر از توت سفید است و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه‌اش ترش و شیرین و مطبوع است. شاتوت را می ‌توان به شکل‌ های متفاوتی به صورت خام، پخته و یا به صورت مربا مورد استفاه قرار داد.

درخت شاتوت درختی است به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر که به حالت طبیعی به ارتفاع ۲۰ متر نیز می‌رسد، رنگ پوست آن قهوه‌ای تا قهوه‌ای سیر ولی شاخه‌هایش تا اندازه‌ای سبز روشن و با دانه دانه‌های فراوان روی پوست آن است.

گوشت میوه‌ها از دیواره گل‌ها بوجود می‌آیند که رنگ آن‌ها قرمز تیره یا سیاه می‌شود. تنها کمی قبل از افتادن از درخت قابل خوردن می‌شوند. چون تا کمی پیش از رسیدن مزه ترشی دارند که برای خوردن جالب نیستند. زمان میوه دهی آن معمولاً اردیبهشت ماه است. میوه‌های شا توت را خشک نمی‌کنند و تنها به صورت تازه مصرف می‌شوند.

درخت شاه توت اغلب پررشد‌تر و بلند‌تر از درخت توت سفید است و تا ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا و بیشتر هم می‌تواند بخوبی رشد کرده و میوه بدهد.شاتوت‌ها، گوشتی و خوشمزه هستند و دارای کالری پایینی بوده(در هر 100 گرم، 43 کالری) و سرشار از خواص سلامتی برای بدن هستند.

این نوع توت حاوی منبع خوبی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان بالایی است. میوه ای سرشار از ویتامین C مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونت‌ زا ‌افزایش داده و التهاب را از بین برده و با رادیکال‌های آزاد مضر برای بدن مبارزه می‌ کنند. وجود انواع آنتی ‌اکسیدان ‌های گوناگون در شاتوت،”درجه ظرفیت جذب رادیکال‌ های آزاد” آن را که یک شاخص اندازه‌ گیری تاثیر مواد غذایی در پیشگیری از سرطان‌ است، به رقم 5350 در هر صد گرم رسانده است.

شاتوت‌ها منبع خوبی از آهن هستند که به ندرت در دیگر انواع توت‌ها پیدا می ‌شود.این میوه همچنین سرشار از پتاسیم،‌ منگنز و منیزیم است. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که میزان ضربان قلب و فشار خون را کنترل می ‌کند.

از سوی دیگر شا‌توت به دلیل آن که در گروه میوه‌ های نرم قرار دارد، شستشوی آن سخت و گاهی ناممکن است. بر این اساس بهتر است این میوه زمانی که از درخت چیده می‌ شود و تا حدودی قابلیت شستشو داشته و به دور از آلودگی‌ های محیطی است تهیه، شستشو و میل کنید.

توت ها از بهترین میوه ها هستند که نه تنها طعم بسیار عالی دارند، بلکه حاوی فیتوکمیکال ها هستند که شگفتی می آفرینند و موجب بهبود و تعدیل سلامت می شوند.توت ها دارای فیبر بالا و قند نسبتا پایینی هستند، بنابراین اگر در حد متعادل مصرف شوند، موجب تغییرات شدید انسولین نمی شوند.

بهترین طریقه مصرف توت به صورت طبیعی و خام است، چرا که حرارت دادن و فریز کردن آن، به آنتی اکسیدان های آن آسیب می زند؛ البته بعضی از آنتی اکسیدان ها حتی پس از حرارت دادن و فریز کردن باقی می مانند.با داشتن مواد مغذی مختلف شاتوت به عنوان یک میوه سلامت مطرح است.

اگرچه میوه هایی مثل شاتوت در گستره وسیعی از مناطق جغرافیایی کشور به بار می نشینند، مشکلات موجود در پرورش و برداشت این میوه ها سبب می شود که مقدار آنها برای استفاده در مصارف تولیدی کافی نباشد.

ادامه تصاویر را در زیرمشاهده نمایید.

 

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی