دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 6 May 2024

وی در پایان به بحث استفاده از انواع مختلف سموم اشاره کرد و گفت:دو نوع سم که خاصیت های بسیار متفاوتی دارند سموم ( کنفیدور-آکتارا)و سم (کنسالت-صابون مایع)…

به گزارش انارما،جلسه هم اندیشی برای کنترل  آفات محصولات کشاورزی صبح یکشنبه  با حضور کشاورزان شهرستان و همچنین دکتر عباس زاده استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان  در تالار ملائکه برگزار شد.

IMG_8620

سم پاشی کارشناسی شده بسیار مهم است/بازه زمانی آبیاری تغییر نکند

در این جلسه دکتر عباس زاده به مباحث مختلفی پیرامون حفظ و کنترل محصول از آفات اشاره کرد و بر این نکته تاکید کرد که با توجه به نزدیک شدن به فصل شیوع آفات علی الخصوص آفت پسیل از سم پاشی های بدون کارشناسی جلوگیری شود ،چرا که در بسیاری از موارد مشاهده شده فرد با تکیه بر تجربه خود و بدون اطلاع از شرایط فعلی محصولش خودسرانه نوع خاصی از سم را برای از بین بردن آفات استفاده کرده که نتایج زیان باری  برایش به همراه داشته است.

وی در قسمتی از صحبت هایش با اشاره به نقش گونه های  گیاهی در زمین  پسته گفت :وجود گونه های متنوع گیاهی در یک زمین  پسته لازم است ،چرا که از بین بردن این مورد موجب میشود تا تعادل سیستمیک که بین درخت پسته و گیاه برقرار شده از بین برود و درخت پسته که به وجود آن گیاه عادت کرده بود دچار اختلال شود.

وی افزود:البته باید بررسی شود که چه نوع گیاهانی در زمین کاشت شود که با شرایط آبیاری درخت پسته هماهنگ باشد.

عباس زاده در خصوص شرایط آبیاری افزود:گیاه وقتی به شرایط و بازه زمانی خاصی در آبیاری عادت کرد  نباید این تعادل و بازه زمانی را برهم زد و مثلا اگر هر 45روز یکبار آبیاری میشود نباید به یکباره این بازه زمانی را   30روزه و یا بیش از 45 روز یعنی 50 روز کرد.

نقش بسیار مهم کارت ها و نوار های زرد و آبی

 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در ادامه به نقش بسیاری مفید و مهم کارت ها و نوارهای زرد و آبی جذب حشره اشاره کرد و خاطر نشان کرد:یکی از عوامل مکانیکی موثر در کاهش جمعیت آفات در چهار چوب مبارزه تلفیقی ،استفاده از تله ها ی رنگی چسبنده می باشد که یکی از ایمن ترین و  کم هزینه ترین روشهای مبارزه با آفات  است که ازکارت ها  به تعداد محدود میتوان برای شکار انبوه آفات استفاده کرد.

سموم کنفیدور و کنسالت خاصیت های متفاوتی دارند

وی در پایان به بحث استفاده از انواع مختلف سموم اشاره کرد و گفت:دو نوع سم  که خاصیت های بسیار متفاوتی دارند سموم ( کنفیدور-آکتارا)و  سم (کنسالت-صابون مایع) است که بسیاری از کشاورزان از این تفاوت ها مطلع نیستند و در بسیاری از سم پاشی ها  دچار اشتباه میشوند.

عباس زاده افزود:سموم  کنفیدور و آکتارا سیستمیک هستند یعنی اگر روی یک شاخه پاشیده شوند روی کل درخت تاثیر میگذارند و نیازی به پاشیدن روی تمامی درخت نیست اما در مقابل سم کنسالت خاصیت تماسی دارد یعنی برای تاثیر ، باید تمام درخت خیس شود و اگر ما در استفاده از این سم تنها قسمتی از درخت را خیس کنیم نباید انتظار داشته باشیم طرف دیگر هم آفت زدایی شود.

در ادامه این جلسه مهندس گرجی دقایقی پشت تریبون رفت و عنوان کرد:یکی از اهداف مهم ما مدیریت غیر شیمایی آفات کشاورزی است .

وی برا اجرایی بودن این طرح تاکید کرد و گفت:سال گذشته 10هکتار باغ را بدون یکبار سمپاشی در زمنیه کنترل آفات مختلف مدیریت کردیم.

گرجی در پایان تصریح کرد:با توجه به شرایط آلودگی های فراوان ناشی از سموم شیمیایی در منطقه، نیاز مبرم به بکار گیری این فرایند احساس میشود.

IMG_8648

در ادامه  بسیاری از کشاورزان بر سر مسائل زیر اعتراض داشتند:

_پایین بودن کیفیت سموم و در دسترس نبودن سموم اصلی و معتبر

_گرانی بی رویه قیمت سم

_فراوان بودن مراکر فروش سم در سطح شهرستان و نبود نظارت بر این مراکز

 

IMG_8659 - Copy

IMG_8655

IMG_8649

IMG_8625

IMG_8624

 

دیدگاه کاربران

کارگر دوشنبه 19 می 2014 - 7:47 ق.ظ

ما که ی قصب زمین پسته نداریم ولی اینایی هم که دارن تا دوسال دیگه باید برن سرفلکه کارگری

موتورچی دوشنبه 19 می 2014 - 8:14 ق.ظ

ممنون.استفاده کردیم

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی