دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 6 May 2024

هنوز به شهر ری نرسیده بودیم که اعلان کردند دیگر لازم نیست به بهشت زهرا برویم امام ما بطرف بهشت زهرا حرکت خود را ادامه دادیم و وقتی به آنجا رسیدیم صحنه ی تکان دهنده ای را دیدم…

به گزارش انارما،پس از انتشار فصل اول و فصل دوم خاطرات محمد قنادزاده،اینک فصل سوم خاطرات پیشکسوت عرصه تدریس، محمد قنادزاده منتشر شد.

IMG_7828

در این فصل روایت پیروزی انقلاب در تهران را از زبان کسیکه  در سال های اوج شکل گیری انقلاب اسلامی ایران یعنی بین 1355 تا 1358 در تهران بوده را  میخوانیم.

 

محمد قنادزاده-در عصر روز 21 بهمن سال 1357 از طرف حکومت طاغوت ،حکومت نظامی در تهران برقرار شد و بعد از آن توسط امام (ره) حکومت نظامی لغو شد و این دستور در سرتاسر تهران منتشر شد و مردم تهران همه به خیابان ها آمدند و به راهپیمایی های شبانه و حفر سنگر مشغول شدند و تا صبح در خیابان ها ماندند و همین عامل باعث شکست کودتا بر علیه انقلاب در 22بهمن سال 1357 و پیروزی انقلاب اسلامی ایران در این روز شد.اوج درگیری های خیابانی بین انقلابیون و حکومت ظاغوت در روز های 21 و 22بهمن سال 57 بود.

 

بهشت زهرا توانایی کفن و دفن شهدا را نداشت/برای شهدا قبر میکندیم

 شهدای انقلاب اسلامی در آن روز ها به قدری زیاد بود که کادر بهشت زهرا توانایی کفن و دفن پیکر شهدا را در بهشت زهرا  نداشت و در نیجه از مردم تقاضای کمک کرد وهرکس در این مورد توانایی داشت به طرف بهشت زهرا می رفت.

از کمبود های آن روز های بهشت زهرا صابون و کافور و…بود که من بهمراه دوپسر خاله ام(قاسم فدائیان و دیگری عباس قدیری از نخبگان برجسته اناری و شهردار باسابقه تهران) با تهیه صابون و باقی مواد مورد نیاز  از فیروز آباد شهر ری به طرف بهشت زهرا حرکت کردیم.

هنوز به شهر ری نرسیده بودیم که اعلان کردند  دیگر لازم نیست به بهشت زهرا برویم امام ما بطرف بهشت زهرا حرکت خود را ادامه دادیم و وقتی به آنجا رسیدیم صحنه ی تکان دهنده ای را دیدم که بعد از گذشت سی و چندسال هروقت یادش میکنم بغض گلویم را فرا میگیرد و آن صحنه این بود که وقتی ما رسیدیم به غسالخانه  در زیر شیروانی که حدودا 5متر ارتفاع داشت شهدا را بر روی هم چیده بودند که تا زیر سقف شیروانی رسیده بود و در آنجا ایثارگری در معنای واقعی کلمه به اوج خود رسیده بود.

هرگروه و دسته ای هر کاری در  رابطه با کمک رسانی برای دفن شهدا  میتوانست دریغ نمیکرد و ما سه نفر با هم در قطعه شهدا سه قبر کندیم و این صحنه همه ساله در جشن پیروزی انقلاب در تلویزیون نشان داده میشود که در آن تصویر اینجانب  پشت به دوربین بوده ام.

تجربه اولین راهپیمایی

اولین راهپیمایی  از قیطریه به طرف میدان انقلاب و بلوار آزادی به سمت میدان آزادی در حرکت بود که توسط شهید مفتح اداره میشد و من هم در این راهپیمایی بودم که یکی از برجسته ترین این راهپیمایی ها ،در مسیر راهپیمایی یک ساختمان نیمه ساز وجود داشت که تعدادی از مردم به طبقات بالای آن رفته بودند و از بالا شعار میدادند که تحمل و فرونریختن آن ساختمان با توجه به تعداد بسیار زیاد افرادی که به بالای آن رفته بودند قطعا حکمت و لطف خداوند متعال بود.

گروهی در بالا و گروهی در پایین ساختمان چنان شعار میدادند که لرزه بر تن حکومت پوسیده طاغوت می افتاد و نیروی وصف ناپذیری در انقلابیون ایجاد میشد که اگر تعدادی هم ترس داشتند تبدیل به جرات  و شهامت میشد و از این صحنه ها در نقاط مختلف تهران زیاد مشاهد میشد که در این مجمل نمیگنجد.

این راهپیمایی  تا میدان آزادی (شهیاد)ادامه داشت و اعلان کردند که فردا(17شهریور) در میدان شهدا(ژاله)تظاهرات میباشد که در پی آن گفته شد نروید که کماندوهای حکومت ظاغوت و اسرائیل قصد کشتار مردم را دارند در فردای آنروز 17 شهریور 57 تعداد زیادی از مردم به خاک و خون کشیده و به شهادت رسیدند.

در پایان از تمامی دوستان گرامی که بر بنده لطف داشتند و خاطرات مرا دنبال میکنند کمال تشکر را دارم.

(درود و سلام بر تمامی شهدا از ازل تا ابد)

انارما:منتظر فصل چهارم خاطرات محمد قنادزاده باشید…

دیدگاه کاربران

اصولگرا چهارشنبه 21 می 2014 - 9:11 ق.ظ

واقعا جالب بود /آقای قنادزاده با تمام احترام از جنابعالی تشکر میکنم و خاطراتتان را دنبال میکنم

کارمند اداره... چهارشنبه 21 می 2014 - 9:12 ق.ظ

باسلام به سایت خوب انارما/بنده افتخار شاگردی شما را در دهه 70بمدت دوسال داشته ام
امیدوارم موفق و موید باشید

اناری با تعصب چهارشنبه 21 می 2014 - 9:14 ق.ظ

باسلام لطفا اگر آقای قنادزاده عکس هم از آن دوران دارند منتشر کنید

شاگرد حقیر شما چهارشنبه 21 می 2014 - 7:01 ب.ظ

از خاطرات شما معلم گرامی لذت بردم

ف پنج‌شنبه 22 می 2014 - 3:21 ق.ظ

درود و سلام خدا بر آقای قنادزاده و همه مردان راستین باد

مهدی پنج‌شنبه 22 می 2014 - 6:49 ب.ظ

لذت بردم… ممنون معلم عزیزم

فامیل شنبه 24 می 2014 - 10:04 ق.ظ

بله من آن تکه از فیلمی که آقای قنادزاده در حال کندن هستند را در تلویزیون دیده ام، خیلی جالبه

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی