شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 4 May 2024

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، در اجرای تبصره دوم ماده ۱۰ قانون تمام اراضی متعلق به دولت و منابع طبیعی که توسط زمین‌خواران محاصره شده بود، صبح امروز با حضور استاندار کرمان، فرماندار، شهردار، معاونان استاندار، دادستان کرمان، منابع طبیعی و با حضور نیروی انتظامی تخریب شد. بیش از ۲۷۰ هکتار از این اراضی […]

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، در اجرای تبصره دوم ماده ۱۰ قانون تمام اراضی متعلق به دولت و منابع طبیعی که توسط زمین‌خواران محاصره شده بود، صبح امروز با حضور استاندار کرمان، فرماندار، شهردار، معاونان استاندار، دادستان کرمان، منابع طبیعی و با حضور نیروی انتظامی تخریب شد.

بیش از ۲۷۰ هکتار از این اراضی و مستثنیات حاشیه شهر کرمان در محدوده طاهرآباد، محمدآباد، حسن‌آباد، مستوره و تروده قرار داشتند که در راستای مقابله با حاشیه‌نشینان از مدت‌ها پیش جلوی فعالیت زمین‌خواران و متصرفان گرفته شده است.

از این اراضی تصرف شده بیش از ۷۰ هکتار متعلق به دولت و منابع طبیعی بوده است و مابقی بدون مجوز اقدام به تغییر کاربری از مصارف مزروعی به مسکونی داشتند.

علی سیدی معاون دادستان کرمان در حاشیه این تخریب حصارکشی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: تمام خریداران و فروشندگانی که بدون اطلاع خرید و فروش انجام دادند، می‌توانند شکایات خود را از طریق دستگاه قضا دنبال کنند.

وی تصریح کرد: منازل مسکونی ساخته شده نیز در زمینه تخریب در دستور کار قضایی از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ و محاکم به زودی مجوز آنها صادر می‌شود.

سیدی بیان داشت: این زمین‌ها عموما در مالکیت افراد بوده، اما به هیچ وجه حق و مجوز تغییر کاربری را نداشتند در حال حاضر تخریب اراضی که مربوط به دولت بوده است، صورت می‌گیرد.

استاندار کرمان نیز در حاشیه رفع تصرف غیرقانونی اراضی دولتی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم به منظور برخورد با زمین‌خواری و مبارزه با رشد حاشیه‌نشینان مصوبه‌ای به استان‌ها ابلاغ شد.

علیرضا رزم‌حسینی افزود: افراد سودجو با تصرف اراضی دولتی آنها را به شکل غیرقانونی در تصرف خود درآوردند و به فروش رساندند.

وی با تأکید بر اینکه مردم از خرید اراضی غیرقانونی خودداری کنند، گفت: علاوه بر اینکه به متصرفان اراضی غیرقانونی هشدار داده شده بود با آنها به شدت برخورد می‌شود.

استاندار کرمان تصریح کرد: حضور بیش از ۱۳۰ هزار حاشیه‌نشین غیرمجاز در اطراف کرمان یک معضل بزرگ برای این استان شده است که باید با رشد آن مبارزه و مقابله کرد.

وی بیان داشت: تصرف افراد سودجو و خریدوفروش‌های غیرقانونی سبب رشد حاشیه‌نشینی در کرمان شده است.

ابوالقاسم سیف‌اللهی نیز با اشاره به این تخریب‌ها عنوان کرد: تمام این اراضی غیرمجاز و غیرقانونی هستند که عزم مدیران استانی برای مبارزه با حاشیه‌نشینی جدی است.

شهردار کرمان بیان داشت: رشد عرضی و بی‌ضابطه حاشیه‌نشینان افزایش هزینه‌های خدمت شهری و زشت شدن چهره شهر را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در استان کرمان تمام نهادها و مدیران استان کرمان با پیگیری‌های جدی استاندار کرمان مبنی بر مبارزه با حاشیه‌نشینان اقدامات لازم برای رفع تصرف اراضی و برخورد با سودجویان انجام گرفته است.

سیف‌اللهی سوءاستفاده متصرفان از افراد بی‌بضاعت را یکی از علل مهم رشد حاشیه‌نشینی در کرمان عنوان کرد و گفت: تمرکز فعالیت‌های شهرداری کرمان در دور جدید جلوگیری از گسترش شهر کرمان و مبارزه با حاشیه‌نشینی است.

وی با بیان اینکه هرگونه ساخت‌وساز در محدوده اراضی ملی و منابع طبیعی جرم محسوب می‌شود، تصریح کرد: تفکیک و حصارکشی این اراضی نیز غیرقانونی بوده و امروز تخریب به این منظور انجام می‌شود.

شهردار کرمان اظهار داشت: مالکان باغ‌ها و زمین‌های زراعی نیز باید مطابق قانون در محدوده مالکیت خود اقدام کنند.

وی افزود: شورای تامین استان عزم خود را برای مقابله با سودجویان و زمین‌خواران به ویژه در تصرف اراضی ملی جزم کرده است و طبق قانون دولت اجازه تخریب هرگونه حصارکشی و ساخت‌وسازها را دارد.

سیف‌اللهی بیان داشت: برای حصارکشی زمین‌های کشاورزی نیز بر اساس قانون حدنصابی در حصارکشی‌ها در نظر گرفته می‌شود و زمین‌های زراعی هیچ مجوزی برای حصارکشی ندارند.

محمدجواد کامیاب نیز در حاشیه این تخریب اراضی اظهار داشت: این تخریب به منظور مقابله با متصرفان و زمین‌خواران مناطق حسن‌آباد، طاهرآباد، محمدآباد و مستوره صورت می‌گیرد.

معاون عمرانی استاندار کرمان عنوان کرد: در تخریب امروز استاندار، معاونان استاندار، دادستانی، شهرداری، منابع طبیعی، فرمانداری، امور اراضی، اعضای شورای تامین استان با حمایت نیروی انتظامی حضور دارند.

وی افزود: این اراضی دولتی از متصرفان پس گرفته می‌شود و مطابق قانون با مالکانی که به طور غیرمجاز به حصارکشی زمین‌های زراعتی و تغییر کاربری روی آوردند، برخورد و ساخت‌وسازها تخریب می‌شود.

کامیاب خاطرنشان کرد: بیش از ۲۷۰ هکتار از اراضی به صورت غیرمجاز در تصرف زمین‌خواران بود که در راستای مبارزه با افراد سودجو و مبارزه با رشد حاشیه‌نشینی از شش ماه پیش تخریب اراضی در دستور کار قرار گرفته است.

—————————

گزارش از: فروغ بوستانچی

عکس از: محسن رجب‌پور

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی