شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 4 May 2024

بوتیا:، ۲۷ مهر ماه سال‌جاری طرح سئوال از شهردار کرمان توسط چهار عضو شورای اسلامی شهر کرمان یعنی سعید گیلانی، زهرا لری، رویا دیوان‌بیگی و صدیقه زاهدی از مجموع ۱۵ عضو شورا کلید خورد. با وجود اعلام آمادگی شهردار کرمان برای پاسخگویی به این سئوالات اما به خواست بعضی از اعضای شورای شهر کرمان شفاف‌سازی […]

شورای شهر

بوتیا:، ۲۷ مهر ماه سال‌جاری طرح سئوال از شهردار کرمان توسط چهار عضو شورای اسلامی شهر کرمان یعنی سعید گیلانی، زهرا لری، رویا دیوان‌بیگی و صدیقه زاهدی از مجموع ۱۵ عضو شورا کلید خورد.

با وجود اعلام آمادگی شهردار کرمان برای پاسخگویی به این سئوالات اما به خواست بعضی از اعضای شورای شهر کرمان شفاف‌سازی شهردار کرمان به جلسه فوق‌العاده شورا موکول شد.

این در حالی‌ است که جلسه فوق‌العاده شورای اسلامی شهر کرمان شنبه ۱۰ آبان ماه جاری برگزار شد و شهردار کرمان درباره برخی از سئوالات مطرح شده شفاف‌سازی کرد.

شفاف‌سازی شهردار کرمان درباره برخی پروژه‌های شهرداری کرمان در جلسه فوق‌العاده شورای اسلامی شهر کرمان با توجه به کمبود وقت نیمه‌تمام ماند و قرار شد یک جلسه دیگر هم برای شفاف‌سازی شهردار کرمان برگزار شود.

و شامگاه شنبه دومین جلسه فوق‌العاده شورای اسلامی شهر کرمان با موضوع شفاف‌سازی شهردار کرمان برگزار شد، جلسه‌ای که به علت درگیری لفظی منجر به ترک جلسه شورای شهر توسط برخی اعضا شد.

اعلام رسمیت شورای شهر با حضور ۱۳ عضو

جلسه فوق‌العاده شورای اسلامی شهر کرمان با قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط ایرانمنش یکی از اعضای شورا آغاز شد و سپس حجت‌الاسلام ربانی یکی دیگر از اعضای شورا به بیان روایتی از امام حسین (ع) پرداخت و اظهار کرد: سیدالشهدا (ع) می‌فرماید «اگر دین ندارید، حداقل آزادمرد باشید».

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان هم رسمیت جلسه فوق‌العاده شورا را با حضور ۱۳ نفر از اعضای شورا اعلام کرد و گفت: پاسخ شهردار کرمان به سئوالات چهار عضو شورای اسلامی شهر کرمان در این جلسه ادامه می‌یابد.

فتح‌الله مویدی تعامل شهردار کرمان پاسخ به سئوالات را قابل تقدیر خواند و سقف جلسه فوق‌العاده شورای اسلامی شهر کرمان را ۲ ساعت اعلام کرد هر چند که باز هم سقف جلسه رعایت نشد و جلسه مذکور بیش از سه ساعت ادامه یافت.

علی‌اکبر مشرفی و ماه‌بانو معصوم‌زاده هم با تاخیر به جلسه فوق‌العاده شورای شهر کرمان آمدند و به این ترتیب همه اعضای شورای شهر در این نشست حضور داشتند.

تکرار سئوالات مربوط به پروژه سیتی‌سنتر وکیل

سعید گیلانی عضو شورای اسلامی شهر کرمان و از سئوال‌کنندگان از شهردار کرمان به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: تذکر آیین‌نامه‌ای می‌دهم که معاونان شهردار نمی‌توانند صحبت کنند و فقط شهردار باید پاسخگو باشد.

وی پروژه سیتی‌سنتر وکیل کرمان را باز مطرح کرد و ادامه داد: پروانه سیتی‌سنتر وکیل به ما ارائه نشد.

این عضو شورای شهر کرمان سئوالاتی را درباره نحوه نظارت و پرداخت عوارض مربوط به پروژه سیتی‌سنتر مطرح کرد.

شعرخوانی شهردار کرمان در وصف سید و سالار شهیدان

این در حالی‌ است که شهردار کرمان سخنان خود را با خواندن اشعاری زیبا و دلنشین از زنده‌یاد حجت‌الاسلام جعفری با موضوع سید و سالار شهیدان آغاز کرد.

عقل می‌گفت که حسینا تو در کرب و بلایی/عشق آهسته به من گفت که نی در دل مایی/طایر عقل کجا بر سر کوی تو زند پر/که تو فانی زخودی گشتی و باقی به خدایی/راهبت قبله خود ساخت که ره یافت به جانان/جان فدای تو که هم قبله و هم قبله نمایی/عارفان هر چه بگشتند در آفاق و در انفس/ خوشتر از تربت پاک تو ندیدند شفایی/ گاه محراب نماز تو شود گودی مقتل/گاه بر منبر نی جامعه را راهنمایی/زیر خنجر، سر نی، طشت طلا، ‌مطبخ خولی/نشنیدیم جز از حق زگلوی تو ندایی/سزد ای نیزه که بر کنگره عرش بنازی/که تو معراج سر خامس اصحاب کسایی/سر بلند است هر آن سر که بلند است سر نی/بر سر نی نبود منزل هر بی سر و پایی/تن ناپاک چه حاصل که به سر تاج جواهر/سر پر عشق و فضیلت چه زیان بر سر نایی.

ابوالقاسم سیف‌اللهی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری همواره نصب‌العین مدیران بوده است و باید نصب‌العین همگی باشد.

وی تصریح کرد: مردم همان‌ طور که از اعضای شورای شهر درباره شهرداری سئوال می‌کنند از ما هم درباره برخی اقدامات اعضای شورای شهر سئوال می‌پرسند.

انجام ۱۸۰۰ میلیارد تومان پروژه مشارکتی در کرمان

شهردار کرمان عنوان کرد: در شهر کرمان افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه مشارکتی داریم که در شورای سوم و شهرداری ۶ ساله بنده کلید خورده است.

سیف‌اللهی افزود: حرکت بسیار خوبی در شهرداری کرمان روی داده است و حتی مقام سوم جذب سرمایه‌گذار را در بین استان‌ها به خود اختصاص دادیم.

وی درباره پروژه سیتی‌سنتر گفت: این پروژه از مدت‌ها قبل آغاز شده است و اینکه گیلانی درباره این پروژه و پروژه‌های مشابه آن مانند پروژه فتحعلیشاهی و گود خشت‌مال‌ها سخن می‌گوید، حدس می‌زنم به نوعی این پروژه‌ها را با پروژه‌‌های خودشان مانند مجموعه اباصالح‌المهدی یا پروژه الماس جنوب‌شرق مقایسه می‌کند در حالی که پروژه‌های مدنظر گیلانی با پروژه مشارکتی شهرداری تفاوت دارد.

گیلانی خواستار پروانه پروژه سیتی‌سنتر کرمان شد و شهردار کرمان عنوان کرد: اگر این اعتماد بین شورای شهر کرمان و شهردار کرمان نیست، می‌گویم پرونده را از شهرداری منطقه بردارند و بیاورند.

سیف‌اللهی این بار هم با مستندات زیادی به جلسه فوق‌العاده شورای اسلامی شهر کرمان آمده بود که اسناد را یکی را پس از دیگری ارائه می‌کرد.

گیلانی با اشاره به پروژه مشارکتی سیتی‌سنتر وکیل شهردار کرمان را متهم به فرار از پرداخت عوارض در این پروژه عنوان کرد و گفت: با کدام مجوز ۱۶ میلیارد تومان سرمایه را به طور شخصی با فردی وارد مزایده شده‌اید.

وی با اشاره به اینکه من خودم انبوه‌ساز هستم، تاکید کرد: شهردار کرمان با یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه مردم شهر کرمان را با شخص خاص وارد مذاکره کرده است.

در همین حال رئیس شورای شهر کرمان خطاب به گیلانی گفت: آن چه واقعیت است باید گفته شود.

شهردار کرمان عنوان کرد: هر فعلی در زمان و مکان خودش باید بررسی شود و برای پروژه سیتی‌سنتر وکیل چند نوبت فراخوان روزنامه‌ای داده شد و در کمیته سرمایه‌گذاری شهرداری مذاکره شد و این پروژه اثرگذاری خوبی در منطقه داشته است.

سیف‌اللهی تصریح کرد: آن چه در پروژه‌های مشارکتی شهرداری کرمان اتفاق افتاده بر اساس قانون و زیر نظر شورای اسلامی سوم شهر کرمان صورت گرفته است.

وی خطاب به گیلانی گفت: شما به وجود رشا و ارتشا در شورای سوم شهر کرمان اشاره کردید اما چنین چیزی وجود نداشته است.

شهردار کرمان ۳۵ سند درباره پروژه وکیل را نشان داد و تصریح کرد: پروژه‌های مشارکتی شهرداری کرمان با سایر پروژه‌های سرمایه‌گذاری تفاوت دارد.

در حالی که گیلانی آیین‌نامه نحوه واگذاری املاک به شرکت‌ها و موسسات و شرایط فسخ قراردادها را نشان داد و اقدامات شهرداری کرمان در پروژه‌های مشارکتی شهرداری کرمان را مغایر با مفاد این آیین‌نامه خواند و شهردار کرمان در پاسخ به وی اظهار کرد: این آیین‌نامه‌ای که به آن استناد کردید مربوط به آیین‌نامه نحوه واگذاری املاک است و ربطی به پروژه‌های مشارکتی ندارد.

سیف‌اللهی تصریح کرد: بحث سرمایه‌گذاری مشارکتی در قانون شهرداری‌ها وجود ندارد و در شهرداری کلانشهرها و شهرداری مراکز استان‌ها یک دستورالعمل از سوی وزارت کشور موجود است که ۲,۵ سال قبل ارسال شده و نحوه مشارکت را مشخص کرده است.

وی همچنین در پاسخ به گیلانی که درباره عدم فراخوان برای پروژه‌های مشارکتی سئوال پرسید، تصریح کرد: در پروژه‌های مشارکتی فراخوان می‌دهیم و برای همه پروژه‌های مشارکتی شهرداری کرمان فراخوان‌های روزنامه‌ای داده است و حتی برخی از فراخوان‌ها تا پنج مرتبه هم تکرار شده است.

اعتراض شهردار کرمان به اطلاعات ناقص عضو شورا

گیلانی باز هم به بحث یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه مردم شهر کرمان اشاره کرد که در این هنگام مویدی رئیس شورای شهر کرمان با اشاره به حضور خبرنگاران در جلسه و انعکاس مطالب مطرح شده در رسانه‌ها خطاب به گیلانی تصریح کرد: اینکه می‌گویید یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه مردم را شهرداری به باد داده است این طور نیست.

همچنین گیلانی تصویر مربوط به یک زمین در بلوار پرستار کرمان را نشان داد و افزود: این زمین واگذار شده است و هر متر آن ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.

اما شهردار کرمان در این هنگام سخن گیلانی را قطع کرد و گفت: شما اطلاعات ندارید و حرف‌های اشتباهی را می‌گویید.

سیف‌اللهی تصریح کرد: پارک مادر شهر کرمان برای ۳۰ سال به شهرداری اجاره داده شده است و قرار بود این اتفاق در زمان شهرداری جلال‌مآب روی دهد.

وی یادآور شد: طرح و نقشه این پارک مشخص است و شهربازی سرپوشیده در این مکان باید ساخته شود و طرح به‌ صورت قرارداد BOT است و این قرارداد پرنفع‌ترین قراردادها برای شهرداری و مجموعه‌های دولتی است.

با توجه به اینکه برخی سئوالات و پروژه‌های مطرح شده در این نشست خارج از سئوالات مکتوب ارائه شده به رئیس شورای اسلامی شهر کرمان بود، بعضی از اعضای شورا نسبت به این امر تذکر دادند.

انتقاد رئیس شورای شهر کرمان به عملکرد شورای چهارم

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان هم که در دوره سوم شورا هم حضور داشته است به دفاع از عملکرد شورای سوم پرداخت و عنوان کرد: مراحل قانونی برای مصوبات شورای اسلامی شهر کرمان در دوره قبل طی شده و شهردار موظف بوده است مصوبات شورا را اجرا کند.

مویدی خطاب به گیلانی ادامه داد: شما به عنوان یک مهندس طی یک سال گذشته چند طرح به شورای شهر ارائه کردید و یا اینکه شورای چهارم چند سرمایه‌گذار تاکنون جذب کرده است، شما دوره قبل شورای شهر کرمان که من هم عضو آن بوده‌ام را زیر سئوال می‌برید، این صحبت‌هایی که می‌کنید، غیرواقعی است.

گیلانی پس از سخنان مویدی اظهار کرد: شما با صحبت‌های‌تان هر چه ما ریسیده بودیم را پنبه کردید.

مویدی در پاسخ به این عضو شورا گفت: من حاضرم از تمام پروژه‌ها دفاع کنم و هیچ چیزی را پنبه نکردم.

گیلانی با اشاره به اینکه امکان رانت وجود دارد، خواستار حضور ذی‌حساب برای بررسی پروژه‌ها شد.

منصوری یکی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان به این سخن گیلانی اعتراض کرد و گفت: حسابرسی کامل صورت گرفته است و شما اطلاعات‌تان را کامل کنید.

حجت‌الاسلام ربانی هم به گیلانی گفت: شما از چارچوب سئوالات خارج می‌شوید و من نمی‌دانم از چه موضوعی بیم دارید که سئوالات متفرقه را مطرح می‌کنید.

یک سانت زمین در پارک شورا واگذار نشده است

شهردار کرمان با اشاره به صحبت گیلانی مبنی بر اینکه زمینی در پارک شورا واگذار شده است، اظهار کرد: در زمان استانداری رئوفی‌نژاد در کرمان چهار هکتار زمین تبدیل به پارک شورا شد و در یک ضلع آن ساختمان استانداری و در ضلع دیگر هم ساختمان شهرداری احداث می‌شود و حتی یک سانت زمین در پارک شورا واگذار نشده است.

شورایی که حتی یک قرارداد مشارکتی هم ندارد

گیلانی نسبت به عدم ارائه پرونده‌ها به وی هم اعتراض کرد که شهردار کرمان گفت: شما کدام پرونده را خواستید و ما آن را ارائه نکردیم و ما هیچ موضوع محرمانه‌ای را نداریم.

سیف‌اللهی همچنین به این موضوع اشاره کرد که در شورای چهارم شهر کرمان حتی یک قرارداد مشارکتی سرمایه‌گذاری نداریم.

کدام شهردار نخستین پروژه مشارکتی را در کرمان اجرا کرد؟

وی در ادامه سخنان خود درباره پروژه سام‌اکسون شفاف‌سازی کرد که یکی از پروژه‌هایی مورد سئوال چهار عضو شورای اسلامی شهر کرمان بود.

شهردار کرمان ۱۷ سند مرتبط با پروژه سام‌اکسون را ارائه کرد و ادامه داد: قرارداد این پروژه به سال ۷۷ برمی‌گردد و در آن زمان صابری شهردار کرمان بوده و این پروژه قبل از تشکیل شوراهای اسلامی شهر کلید خورده است و صابری نخستین شهرداری است که پروژه‌های مشارکتی در کرمان را آغاز کرد.

سیف‌اللهی با تاکید بر اینکه برای پیش‌فروش مجموعه سام‌اکسون ممنوعیت پیش‌فروش نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: به دستگاه‌های مختلفی از جمله اداره کل اطلاعات، اداره کل بازرسی، صدا و سیما و حتی نشریات اعلام کرده‌ام که برای پیش‌فروش باید از شهرداری استعلام گرفته شود.

شفاف‌سازی درباره یک پرونده جنجالی

اما پروژه الماس جنوب‌شرق به عنوان پروژه‌ای که سعید گیلانی عضو شورای شهر کرمان قبل از ورود به شورا مالکیت آن را بر عهده داشته است و هم‌اکنون مالکیت این پروژه بر عهده همسر وی است، یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که شهردار کرمان درباره آن اقدام به شفاف‌سازی کرد اما ادامه بحث در مورد این پروژه نیمه‌تمام ماند.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه نمی‌خواستم به پروژه الماس جنوب‌شرق ورود کنم، ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای شهرداری مهم است اما به گفته آقای گیلانی شهرداری باید حواسش جمع باشد که کلاه سرش نرود.

سیف‌اللهی تصریح کرد: برای نخستین پروژه گیلانی با عنوان اباصالح‌المهدی چند بار پاسخگوی دستگاه‌های مربوطه بودیم چراکه اعتقاد داریم باید از سرمایه‌گذار دفاع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای پروژه ۱۷ طبقه الماس جنوب شرق گیلانی در خیابان شهید بهشتی هم اعتقاد داشتیم ساختمان بلندمرتبه کلاس شهر را بالا می‌برد و حتی از این پروژه هم دفاع کردیم.

سرمایه‌گذاری در کرمان نباید ضربه بخورد

شهردار کرمان تاکید کرد: خیلی‌ها یقه من را می‌گیرند که چرا مماشات می‌کنی و آرام جلو می‌روی اما اگر سیف‌اللهی و اعضای شورای شهر کرمان نباشند مهم نیست و اصل سرمایه‌گذاری در کرمان نباید ضربه بخورد.

وی یادآور شد: در شهر کرمان پروژه‌های مشارکتی خارجی را از صفر آغاز کردیم چراکه چنین پروژه‌هایی را نداشتیم و به طور نمونه برای پروژه گودال خشت‌مال‌ها با حدود ۱۰ قاضی و اعضای شورای شهر نشست برگزار کردیم و پروژه در جلوی دوربین ارائه شد.

در این هنگام ۲ نفر با در دست داشتن تعدادی کارتن وارد جلسه شورای اسلامی شهر کرمان شدند و اسناد حسابرسی‌های شهرداری را اراده کردند، این اسناد از گاوصندوق شورای شهر کرمان به جلسه شورا رسید.

صحبت‌های شهردار کرمان درباره تخلفات پروژه الماس جنوب‌شرق

اما شهردار کرمان به ارائه اسناد مربوط به پروژه الماس جنوب‌شرق پرداخت و با توجه به اینکه نام سعید گیلانی عضو شورای اسلامی شهر کرمان به عنوان مالک این پروژه در اسناد ذکر شده بود به این نکته اشاره کرد که گیلانی در آن زمان هنوز عضو شورای شهر نبوده است.

سیف‌اللهی به افشای برخی از تخلفات صورت گرفته در پروژه الماس جنوب‌شرق پرداخت و اظهار کرد: این ساختمان دربی از سمت خیابان شریعتی ندارد و درب آن از خیابان ابن‌سینا بوده است.

وی با اشاره به ساخت و ساز مغایر با نقشه‌های اجرایی در پروژه الماس جنوب‌شرق ادامه داد: این موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ روال قانونی را طی می‌کند.

پروژه الماس جنوب‌شرق پروانه ندارد

شهردار کرمان سپس به ارائه مستنداتی از ناظران پروژه الماس جنوب‌شرق پرداخت و عنوان کرد: رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمان و مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان طی نامه‌های متعدد نسبت به ساخت و ساز مغایر با نقشه‌های اجرایی و تغییر اسکلت فلزی به اسکلت بتنی در پروژه الماس جنوب‌شرق هشدار داده‌اند و خواستار جلوگیری از ادامه کار در این پروژه بوده‌اند.

سیف‌اللهی همچنین تصویر یکی از نامه‌های سازمان نظام مهندسی استان کرمان را نشان داد و تصریح کرد: بر اساس این نامه پروژه الماس جنوب‌شرق بدون اخذ پروانه ساختمان و قبل از بررسی هرگونه نقشه اجرایی در این سازمان در حال اجراست.

وی افزود: مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با توجه به تخلفات صورت گرفته در پروژه الماس جنوب‌شرق خواستار توقف اجرای این پروژه بوده و مکاتبات بسیاری را با معاون عمرانی استاندار کرمان، مدیرکل امور شهری و شوراها و دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی کرمان انجام داده است.

سیف‌اللهی با تاکید بر اینکه پروژه الماس جنوب‌شرق تاییدیه نظام مهندسی را ندارد، عکسی را نشان داد که در آن برخی تخلفات صورت گرفته در سازه پروژه الماس جنوب‌شرق نشان داده شد.

اما کمال جوانمرد عضو شورای شهر کرمان از شهردار کرمان پرسید چرا پلیس ساختمان در زمینه پروژه الماس جنوب‌شرق ورود نکرده است که سیف‌اللهی پاسخ داد: پلیس ساختمان ورود کرد و حتی نیروهای ما کتک هم خوردند و صورتجلسه پلیس ۱۱۰ در این مورد وجود دارد.

سخنان شهردار کرمان که به این جا رسید، گیلانی خطاب به وی گفت: خیلی دارید، تند می‌روید.

شهردار کرمان گفت: شعری را که امشب در ابتدای سخنانم خواندم درباره آزادگی بود و بحث محرم و امام حسین (ع) مطرح شد و من چیزی غیر از واقعیت نگفتم.

مجادله عضو شورای شهر و شهردار کرمان

گیلانی به شهردار گفت: شما نتوانستی پروژه را تعطیل کنی.

در این هنگام درگیری لفظی بین بعضی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان در گرفت و مویدی برای برقراری آرامش در جلسه تلاش کرد.

شهردار کرمان هم خطاب به این عضو شورا اظهار کرد: در شورای قبلی یک نفر، بساز و بفروشی در این شهر نداشته است که ما بخواهیم درگیر باشیم.

اما زمانی که شهردار کرمان مستندات مربوط به حکم دادستان کرمان برای تعطیل پروژه الماس جنوب‌شرق را ارائه کرد و قصد داشت در مورد این اسناد توضیح دهد، گیلانی گفت: شما با حکم غیرقانونی دادستان کرمان با هدف ایجاد اختلاف در شورا اقدام به این کار کردید.

گیلانی به این موضوع اشاره کرد که در کمیسیون ماده ۱۰۰ برای پروژه الماس جنوب‌شرق حکم صادر شده است که حجت‌الاسلام ربانی در پاسخ به وی گفت: در کمیسیون ماده ۱۰۰ خودت امضا کرده‌ای.

وی افزود: شهردار کرمان غیرقانونی عمل کرده است.

جمعی از اعضای شورای شهر کرمان جلسه را ترک کردند

در این هنگام منصوری عضو شورای شهر کرمان با اشاره به اینکه این جلسه با توجه به مجادلات صورت گرفته دیگر قابل تحمل نیست از جای خود بلند شد و جلسه را ترک کرد و ربانی دیگر عضو شورای شهر کرمان هم جلسه را ترک کرد.

با توجه به خروج تعدادی از اعضای شورای شهر کرمان از محل برگزاری جلسه شفاف‌سازی شهردار کرمان درباره پروژه الماس جنوب‌شرق نیمه‌تمام ماند.

بعضی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان از ساختمان شورا خارج شدند اما در نهایت جلسه‌ای با حضور ۱۱ عضو شورا و بدون حضور شهردار کرمان برگزار شد و با اعلام خاتمه مذاکرات درباره سئوالات مطرح شده قرار شد پرونده‌های مربوط به چند پروژه در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به روزهای پرحاشیه شورای چهارم شهر کرمان به ویژه در سال دوم فعالیت از ۲ آبستراکسیون برای انتخاب رئیس شورای شهر و روسای کمیسیون‌ها تا طرح سئوال از شهردار کرمان توسط چهار عضو شورا باید منتظر ماند دید آیا این شورا همچنان حاشیه‌ساز می‌ماند.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی