جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024

به گزارش انارما، میانگین بارندگی در کشور سالانه حدود ۲۴۰ میلیمتر است که در استان کرمان این میزان  ۱۴۵ میلیمتر است و در منطقه انار بسیار پایین تر از میانگین در کرمان یعنی حدود ۶۰میلیمتر بارندگی سالیانه است و در کل انار در منطقه گرم و خشک  قرار دارد و مشکلات فراوانی را در بخش […]

وضعیت آب در انار

به گزارش انارما، میانگین بارندگی در کشور سالانه حدود ۲۴۰ میلیمتر است که در استان کرمان این میزان  ۱۴۵ میلیمتر است و در منطقه انار بسیار پایین تر از میانگین در کرمان یعنی حدود ۶۰میلیمتر بارندگی سالیانه است و در کل انار در منطقه گرم و خشک  قرار دارد و مشکلات فراوانی را در بخش تامین آب دارد.

باتوجه به بالا بودن میزان تبخیر آب در این منطقه و خشکسالی های مداومی که در سال های اخیر در منطقه انار رخ داده است و برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی باعث شده سطح آب کاهش یابد  و زمین حدود یک متر نشست پیدا کند و همچنین این افت سطح آب و نشست زمین باعث شده تا آب آشامیدنی به لایه های زیرین آب های شور نزدیک تر شود و این امر در سال های اخیر  موجب بالارفتن ECآب در منطقه انار شده است .

ECآب در دریای خزر حدود ۱۶تا۱۸هزار است  در حالیکه این میزان در منطقه آنار بین ۱۲تا۳۰هزار است که همین امر به تنهایی کیفیت آب نامطلوبی را در منطقه انار ایجاد کرده است و باعث شده که محصولات کشاورزی زیان های فراوانی را ببیند.

لازم بذکر است ECآب ، عبارت است از میزان انتقال الکتریسیته توسط آب و یک فرمولی است برای سنجش میزان شوری و نمک آب استفاده میشود.یکی از راه­ های ساده تعیین غلظت املاح محلول درآب، اندازه گیری هدایت الکتریکی است. آب مقطر یا آب خالص تقریباً هادی جریان الکتریسیته نیست ولی اگر در آب نمک های محلول وجود ‌داشته ‌باشد آب را هادی جریان ‌الکتریسیته می کند، ‌هر چه مقدار املاح حل شده در آب بیشتر باشد قابلیت هدایت الکتریکی نیز افزایش می یابد و EC آب بالاتر میرود.

بعبارتی دیگر آب انار از آب دریای خزر شور تر است.

در آب شرب ECمناسب زیر ۲هزار است و مشکلات فراوانی که برای تامین آب در این منطقه وجود دارد چاره ای جز انتقال آب حوضه به حوضه نیست که البته این طرح با مشکلات و سختی های فراوانی تاکنون  همراه بوده  که مصوبه دولت است که ظرف ۵سال آب از بهشت آباد چهارمحال و بختیاری برای مصرف شرب به استان کرمان انتقال داده شود که در اولین منطقه در استان کرمان به شمالی ترین شهر این استان یعنی انار انتقال داده میشود.

الیته با مشکلات کارشناسی این سرح و کمبود بودجه های دولتی و عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این طرح بعید میرسد این طرح به این زودی ها بتواند چاره ای برای آب انار باشد.

چاره چیست؟( صرفه جویی و حفظ منابع آبی موجود و روی آوردن به بخش صنعت)

آبیاری قطره ای تجربه ای عبرت انگیز برای کشاورزان اناری: شاید در چندین سال قبل هنگامیکه اولین استخرها برای آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی انار بکار گرفته شد کمتر کسی فکر میکرد این طرح با مشکل روبه رو شود حال بعد از گذشت  چندسال از شروع این طرح، کارشناسان به این نتیجه رسیده اند با توجه به بالا بودن ECآب انار که موجب رسوب گذاری در لوله های آبیاری قطره ای و بسته شدن سوراخ های روی لوله ها میبشود این طرح در انار جواب نمیدهد.

به همین دلیل آبیاری زیر سطحی را در انار پیشنهاد دادند…

 

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی