یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 19 May 2024

حاج حسین بلوچی متولد سال ۱۳۰۱ شمسی شخصی اصلی خانواده ای است پرجمعیت که با وجود گستردگی و پراکندگی اعضای این خانواده همچنان روابط صمیمی و صله رحم در بین آنها پابرجاست. خبرنگار انارما در شبی که پدر ،پسر ، نوه ،نتیجه و نبیره این خانواده در خانه پدربزرگ(حاج حسین بلوچی) دور هم جمع شده […]

IMG_9579 - Copy - Copy
حاج حسین بلوچی متولد سال ۱۳۰۱ شمسی شخصی اصلی خانواده ای است پرجمعیت که با وجود گستردگی و پراکندگی اعضای این خانواده همچنان روابط صمیمی و صله رحم در بین آنها پابرجاست.

خبرنگار انارما در شبی که پدر ،پسر ، نوه ،نتیجه و نبیره این خانواده در خانه پدربزرگ(حاج حسین بلوچی) دور هم جمع شده بودند مصاحبه ای به شرح ذیل با اعضای این خانواده انجام داده است؟

پنج نسل این خانواده که در عکس دور هم جمع شده اند به ترتیب سن که هر یک فرزند نفر قبلی خود هستند عبارت اند از :

_ حاج حسین بلوچی(متولد سال ۱۳۰۱ شمسی)۹۱ سال )/ تعداد فرزندان به تفکیک جنسیت:۴ پسر/۴دختر

_ حاج اکبر بلوچی(متولد سال۱۳۲۴ شمسی)۶۹سال/ تعداد فرزندان به تفکیک جنسیت:۲پسر/ ۵دختر

_ علی اکبر بلوچی(متولد ۱۳۴۹شمسی)۴۴سال / تعدا فرزندان به تفکیک جنسیت:۲پسر / ۱دختر

_ زهیر بلوچی (متولد سال ۱۳۷۰ شمسی) ۲۳سال/ تعداد فرزندان به تفکیک جنسیت: ۱پسر

_مهدی بلوچی (متولد سال ۱۳۹۲شمسی)۱سال

IMG_9578

وضعیت حمل و نقل در گذشته:

حاج حسین بلوچی: شاید در زمان حال به یک نفر بگویی که قدیم با پای پیاده برای زیارت عتبات عالیات و حتی مکه مکرمه میرفتند باور نکند و با لبخند مسخره ات کند اما این یک حقیقت است که در زمان قدیم هیچ یک از وسایل حمل و نقل پیشرفته نبود و مردم برای طی مسافت های طولانی نیز با پای پیاده عزیمت میکردند و مثلا خود من برای اینکه از انار به یزد بروم بیش از ۴روز در راه بودم. یک روز از انار تا شمش، روز بعد از شمش تا مهدی آباد بهادران ، روز بعد از مهدی آباد تا گردکوه و در آخر یک روز طول می کشید تا از گردکوه تا سریزد بروم.

IMG_9569

کاهش زاد و ولد در زمان حال و مقایسه با زمان گذشته:

حاج اکبر بلوچی: بله این یک موضوع بسیار جدی و مهم است .چرا که همانگونه در خانواده ما می بینید از پدر من تا نتیجه ام جمعیت خانواده مان کم کم سیر نزولی طی کرده است و من از این موضوع ناراحتم و دوست دارم فرزندانم همانند پدرم چندین فرزند داشته باشند. شرایط کنونی کشور به گونه ای است که نیاز به افزایش جمعیت و پررنگ بودن نسل آینده کشور واجب و جدی است. به نظر من پدر و مادری که میگوید من یک فرزند را بهتر میتوانم تربیت کنم تا چند فرزند ، در اشتباه است چرا که وقتی پدر و مادر یک فرزند داشته باشند کودک تنهایی های خود را با سرگرمی هایی همچون کامپیوتر و با گوشه گیری سپری میکند و این مسئله بر آینده فرزند تاثیرات منفی میگذارد اما وقتی تعداد اولاد زیاد باشند فرزندان در کنارهم و با هم رشد و نمو پیدا میکنند.

حاج حسین بلوچی: بنده از زمان قدیم فرزند زیاد را دوست داشته ام و داماد بزرگ من نیز ۹فرزند دارد و در کل از اینکه خانواده ای پرجمعیت دارم بسیار خرسندم .خطاب به جوانان بگویم که اگر بهانه آنها برای کم بودن اعضای خانواده مسائل اقتصادی است در زمان قدیم مشکلات معیشتی بسیار جدی تر از اکنون بود و با همه این مشقت های اقتصادی خانواده های پرجمعیت ، گرم و صمیمی تر بود.

گسترش ارتباطات در زمان حال:

حاج حسین بلوچی:من زیاد در این کارها وارد نیستم اما بعضی وقت ها بیشتر جوانان را می بینم که مدام سرشان داخل گوشی موبایلشان هست و به نوعی معتاد آن شده اند. جوانان در زمان حال بیشتر گوشه گیر شدند و در خودشان هستند.از دیگر مضرات وسایل ارتباطی حال ایسنت که شب نشینی ها را مختل کرده است و مردم کمتر دورهم جمع میشوند.دیگر شب نشینی ها و نشستن پای کرسی ها فراموش شده است.

وضعیت اقتصادی گذشته و حال/ اسراف و ناشکری

حاج حسین بلوچی: حدود ۷۰سال پیش ، سالی بود که به آن می گفتند سال “۵تومنی” که در آن سال ، گندم بسیار گران شده بود و اصلا در دسترس نبود و مردم از فرط گرسنگی تنه تلخ میوه ، دانه بوداده پمبه و حتی ریشه های یونجه را در میاوردند و با ولع میخوردند. این را گفتم که بدانید سختی های اقتصادی زمان حال در مقایسه با گذشته هیچ نیست و اکنون در فراوانی نعمت به سر میبریم است. د قریم من به همراه سایر دوستانم برزگر بودیم و در سال کمتر پیش می آمد که غذای خوب میخوردیم و مداوم در حال کار و تلاش بودیم.

حاج اکبر بلوچی: چه بگویم از اینکه متاسفانه در زمان حال مردم یک سره می نالند و ناشکری میکنند . مردم وقتی که قحطی یک کالا می آید بجای اینکه آنهایی که آن کالا را دارند با اطرافیان و همسایگان خود تقسیم کنند تا مشکل رفع شود چندبرار آن کالا را میخرند و در خانه خود احتکار میکنند. در مصارف بسیاری از خواراکی ها و پوشاک اسراف می کنند و به دست خودشان مشکل اقتصادی برای خودشان بوجود می آورند.

IMG_9575

رمز سلامیتی و طول عمر با عزت حاج حسین بلوچی از زبان خودش:

در طول عمرم همیشه سعی کردم بندگی خداوند را تمام و کمال به جای آورم و در برنامه غذایی خود بیشتر غذاها و فرآورده های محلی استفاده میکنم و کمتر برنج و نوشیدنی های گازدار استفاده میکنم .

IMG_9580

 

 

دیدگاه کاربران

فرزند تراباد جمعه 12 دسامبر 2014 - 3:54 ب.ظ

پدر بزرگ منه برا سلامتیش صلوات بفرست

همشهری جمعه 12 دسامبر 2014 - 7:33 ب.ظ

سلام
انشاالله که ما جوانان قدر پیر زن ها و پیرمرد هایی مانند حاج حسین بلوچی رو بدونیم و از تجربیات گذشته آنها درس بگیریم. برای سلامتی تمامی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها صلوات

علیرضا شنبه 13 دسامبر 2014 - 10:15 ق.ظ

ایشالا سایه ش همیشه بالا سر خانوادش باشه.انار به دعای همین پیر ها پابرجاست.

عشق حسین شنبه 13 دسامبر 2014 - 6:42 ب.ظ

انشاا… خدا نگرشان دارد

یحیی یکشنبه 25 ژوئن 2017 - 10:04 ب.ظ

ماشاالله

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی