دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 6 May 2024

وبلاگ سنگرهای خاکی: این روزها مسولان اقتصادی دولت یازدهم دم از کاهش تورم می زنند و میگویند نرخ تورم در حال کاهش است، اما چیزی که عیان است این است که جیب مردم عدم کاهش تورم را به خوبی نشان می‌دهد!!! امروز نیز اگر به جیب مردم رجوع کنیم متوجه واقعیت موضوع خواهیم شد، مسلما دولت در […]

وبلاگ سنگرهای خاکی:

این روزها مسولان اقتصادی دولت یازدهم دم از کاهش تورم می زنند و میگویند نرخ تورم در حال کاهش است، اما چیزی که عیان است این است که جیب مردم عدم کاهش تورم را به خوبی نشان می‌دهد!!! امروز نیز اگر به جیب مردم رجوع کنیم متوجه واقعیت موضوع خواهیم شد، مسلما دولت در کاهش تورم موفق عمل نکرده و برای یافتن واقعیت می‌توان به سوپرمارکت محله سر زد و نیاز به کار تحقیقاتی آنچنانی نیست.

دیروز ( ۱۴ دی ۹۳ ) تیم اقتصادی دکتر حسن روحانی در جلسه ” همایش اقتصاد ایران ” در سالن اجلاس سران به بحث و گفتگو نشستند تا چاره ای بیندیشند برای وضع تقریبا نابسامان اقتصادی ایران.

اما نکته قابل توجه این روزهای سخنان دکتر روجانی حمله به منتقدان دولتش می باشد و ایشان به جای ارائه راهکارهایی برای بهبود شرایط اقتصاد کشور صرفاً به تکرار وعده‌های پیشین و فرافکنی در این زمینه پرداخته ، آنهم درست زمانی که خبرگزاری های غربی از موافقت ایران با انتقال مواد غنی شده خود به کشوری ثالث خبر داده اند.

نگاهی ولو از سر اجمال به گفتمان اقتصاد سیاسی دولت و جریان‌های نزدیک به آن در ۲سال گذشته، آشکارا به ما می‌گوید این گفتمان «تحریم‌پایه» بوده است. در واقع دولت – و به دنبال آن جریان اصلاح‌طلب – تقریبا تمام مبارزات سیاسی و پروژه‌های رسانه‌ای خود را بر پایه مفهوم تحریم بنا کرده است و هنوز هم، هر زمان که کار به رویارویی با رقبا می‌رسد، نخستین مفهومی که به میان بحث می‌دوانند مفهوم تحریم است.

رییس جمهور در بخشی از سخنانش ضمن «متوهم» خواندن افرادی که در سیاست خارجی صحبت از «اصول و آرمان ها» می کنند گفت: «منافع مشترک اساس بحث سیاست خارجی است و اصول و آرمان در سیاست خارجی بحث نمی شود.»
 
وی در ادامه تصریح کرد: « آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست بلکه به قلب و اراده ما وصل است؛ اگر از آن طرف ما شفافیت بیشتری نشان دهیم و فلان غنی سازی که به آن نیاز نداریم متوقف کنیم یعنی آرمان ما رفت؟»
 
 
حال بهتر است سخنان دکتر روجانی را با نگاهی دقیق تر بررسی نمود!
 
۱٫ با گذشت یک سال ونیم از آغاز مذاکرات هسته ای و همچنین برنامه تنش زدایی و کدخدا منشی دکتر روحانی، اما نتیجه آن دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران بر خلاف توافق ژنو و هم چنین افت قیمت نفت، در حالی که افکار عمومی انتظار دارد رییس جمهور صادقانه درباره علل ناکامی دیپلماسی «تنش زدایی» و «اعتمادسازی» سخن بگوید، آقای روحانی بار دیگر ترجیح داد با برجسته کردن مباحث غیر اصلی، این بار سخن از تضاد آرمانها و منافع ملی به میان آورد تا اولا افکار عمومی به جای توجه به علل ناکامی های دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی سرگرم مباحث دیگر شود و ثانیا منتقدان دولت ضمن بازی در زمین طراحی شده از سوی رییس جمهور،  افراد «متوهمی» معرفی شوند که هیچ توجهی به منافع ملی ندارند و فقط به دنبال آرمانخواهی و پایبندی به اصول در دیپلماسی هستند!
 
۲٫ از سوی دیگر بعید است آقای روحانی اطلاع نداشته باشد که از قضا چند دستگاه سانتریفیوژ در حال چرخش در کشور و بسیاری دیگر از توانمندی های نظام جمهوری اسلامی طی ۳ دهه اخیر نیز بیش از آنکه «آرمان» جمهوری اسلامی باشد، نتیجه «آرمانخواهی ها» و «پایبندی مردم و رهبری» به «اصول» بوده است، در غیر این صورت اگر قرار بود روند مذاکرات هسته ای کشور در سال ۸۲ تا ۸۴ به ریاست دکتر حسن روحانی در سالهای بعد نیز ادامه دار شود، سال ۹۲ زمانی که ایشان سکان مدیریت کشور را برعهده گرفتند نه دیگر خبری از ده ها سانتریفیوژ در حال چرخش بود و نه غنی سازی ۲۰% وجود داشت که بر مبنای این داشته ها، آقایان ظریف، عراقچی، روانچی و بعیدی نژاد، در آذر ماه ۹۲ بتوانند بر سر تسلیم آن با ۱+۵ مذاکره و چانه زنی کنند  تا بر مبنای «منافع ملی» توافق ژنو منعقد شود و طبق ادعای آقای روحانی «در توافق ژنو قدرتهای بزرگ جهان تسلیم ایران شوند!»
 
اما باید به این نکته هم توجه داشت که متاسفانه رئیس‌جمهور حقوقدان، فرق رفراندم تقنینی و رفراندم اساسی را نمی‌داند!آقای رئیس جمهور طی سخنانی در اولین کنفرانس اقتصاد ایران می گوید “خوب است بعد از ۳۶ سال یک بار هم که شده این اصل قانون اساسی را اجرا کنیم و برای مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای آنکه قانونی در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه را مستقیم به آرای مردم و همه‌پرسی بگذاریم” این اظهار نظر رئیس جمهور محترم در حالی است که مراجعه به رفراندم در دو جای قانون اساسی آمده است که دو نوع متفاوت با یکدیگر است.

حسین شریعتمداری ( مدیر مسول روزنامه کیهان ) در توضیح این مفهوم در قانون اساسی افزود: نوع اول، رفراندم تقنینی است که موضوع اصل ۵۹ قانون اساسی است. این نوع از رفراندم اِعمال قوه مقننه است و از طریق مجلس صورت می‌پذیرد. با این توضیح که اصل ۵۹ تصریح می‌کند در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی اجتماعی و فرهنگی می توان اِعمال قوه مقننه را از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم انجام داد و همین اصل تاکید دارد درخواست مراجعه به آرای عمومی (رفراندم تقنینی) باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد. بنابراین بر خلاف آنچه رئیس جمهور محترم اعلام کرده‌اند، با این نوع از رفراندم نمی توان مجلس را دور زد.

اما نوع دیگر رفراندم یعنی رفراندم قانون اساسی در اصل ۱۷۷ آمده و موضوع آن، فقط تجدید نظر یا بازنگری در قانون اساسی است. این رفراندوم است که منوط به فرمان رهبری است و اجرای آن از مجلس نمی گذرد. بنابراین باید گفت اگر منظور آقای رئیس جمهور، همانگونه که اعلام کرده اند، مسائل فرهنگی و اجتماعی و… است که راهکار آن باز هم از مجلس می گذرد. درباره نوع دوم نیز بعید است منظور آقای رئیس جمهور تغییر قانون اساسی باشد که موضوع اصل ۱۷۷ است و به تصویب مجلس نیازی ندارد. اگرچه آن نیز مقدمات خاص خود را دارد و منوط به فرمان رهبری است.

 *****

در ضمن باید به این نکته نیز توجه نمود که در دولت یازدهم از آغاز به کار واژه تحریم و مشتقات آن جایگاهی بسیار ویژه دارد. دولت حسن روحانی نه فقط می‌خواهد از طریق مقدم داشتن لغو تحریم بر حفظ هر نوع سرمایه استراتژیکی مانند برنامه غنی‌سازی و مانند آن، مذاکرات خود با کشورهای غربی را به سرانجام برساند بلکه تصور می‌کند اینجا نقطه‌ای است که می‌تواند حریفان سیاسی خود را هم‌ گیر بیندازد، دچار تنگنا کند و هر مبارزه سیاسی یا رسانه‌ای را از آنها ببرد.

و نیز طبق روای همیشه دولت تدبیر و امید! جای خالی اقتصاد مقاومتی نیز از دیگر نکات قابل تامل در این همایش بود.

دیدگاه کاربران

علی سه‌شنبه 6 ژانویه 2015 - 10:50 ق.ظ

بابا شما هم دلواپس شدید. ای ول

علی رضا مهدی زاده سه‌شنبه 6 ژانویه 2015 - 1:39 ب.ظ

ما خون هایی را که جوانان این وطن داده اند اعم از دفاع مقدس و شهدای هسته ای را فراموش نمی کنیم، و مثل شما بیخیال نیستیم

شما اسمش را بگذارید ” دلواپس”

علی سه‌شنبه 6 ژانویه 2015 - 5:07 ب.ظ

گذشتن از خون شهدا خیانت است ما هم نمی گذریم خاطرتون جمع باشه سر اصول هم معامله نمی کنیم ولی از کسانی که اقتصاد مملکت را به این روز انداختند نمی گذریم. ۲۰ میلیون جوان آماده ازدواج می دانید یعنی چه؟ یعنی…

علی رضا مهدی زاده سه‌شنبه 6 ژانویه 2015 - 7:31 ب.ظ

شدیــــــــــــــــــــــدا موافقم

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی