چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 8 May 2024

چرا رهبر طی چهار سال پیاپی باید موضوع اقتصادی را سرلوحه اقدامات دولت و مردم قرار دهند؟

 به گزارش انارما به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «پارس»– تا پایان سال ۹۳ کمتر از ۲۴ ساعت باقی‌مانده اما به اندازه دهها سال مطالبه مردمی بر زمین مانده که نمونه مهم آن «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» است که از سوی مقام معظم رهبری در ابتدای سال تأکید شده بود.
نباید فراموش کرد در ساختار جمهوری اسلامی، ولی‌فقیه، استراتژیست اصلی نظام بوده و رهبر انقلاب در رأس نظام تصمیم‌گیری قرار دارند. بنابراین در این جایگاه است که ایشان اولویت‌ها و جهت‌گیری‌های کشور را متناسب با شتاب بالای تحولات و تغییرات تبیین و با شناسایی دقیق تهدیدات موجود کشور، مشخص می‌کنند.

معظم له در پیام ابتدای سال اینگونه می‌فرمایند: «در نگاه به سال ۹۳ آنچه به نظر این حقیر مهم‌تر از همه است، دو مسئله است؛ یک مسئله همین مسئله‌ اقتصاد و دیگری مسئله‌ فرهنگ است. در هر دو عرصه و در هر دو زمینه توقعی که وجود دارد، تلاش مشترکی است میان مسئولان کشور و آحاد مردم. آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آینده مورد انتظار است، بدون مشارکت مردم تحقق‌پذیر نیست. بنابراین علاوه بر مدیریتی که مسئولان باید انجام بدهند، حضور مردم در هر دو عرصه لازم و ضروری است؛ هم عرصه‌ اقتصاد، هم عرصه‌ فرهنگ. بدون حضور مردم کار پیش نخواهد رفت و مقصود تحقق پیدا نخواهد کرد. مردم در گروه‌های گوناگون مردمی با اراده و عزم راسخ ملی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. مسئولان هم برای اینکه بتوانند کار را به‌درستی پیش ببرند، احتیاج به پشتیبانی مردم دارند. آنها هم بایستی با توکل به خدای متعال و با استمداد از توفیقات و تأییدات الهی و کمک مردمی، مجاهدانه وارد میدان عمل بشوند؛ هم در زمینه‌ اقتصاد و هم در زمینه‌ فرهنگ.»

شعاری که پیام واضح و شفافی را به مردم و مسئولان کشور داشت، نخست آنکه کشور در مسائل فرهنگی و اقتصادی با مشکلاتی روبه رو است و دوم آنکه نگاه مسئولان به مدیریت کلان کشور به‌خصوص در حوزه اقتصاد و فرهنگ باید تغییرات اساسی کند.

امروز پس از گذشت ۳۶۳ روز از نخستین روز سال ۹۳ نه تنها این شعارها محقق نشده بلکه می‌توان ثابت کرد که در برخی از حوزه‌های مربوط به این دو بخش هم پسرفت‌هایی داشته‌ایم آن هم در شرایطی که کشور با توجه به تحریم‌ها و محدودیت بین‌المللی نیاز مبرمی به توجه مسئولان در حوزه اقتصاد داشت. از سوی دیگر شبیخون فرهنگی غرب علیه ایران که هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد هم در سال ۹۳ نیازمند توجه جدی کارگزاران نظام و مردم بود که مانند سال‌های گذشته مظلوم واقع شد.

در سال اخیر بحث‌های بسیاری درباره مدیریت جهادی و توجه به اقتصاد مطرح شد و دولت و مجلس گام‌هایی برای بهبود وضع اقتصادی و سامان دادن به شرایطی برداشتند که در سال‌های قبل با بحران روبه رو بود، اما در روزهای پایانی سال به نظر می‌رسد هنوز تا تحقق اهداف شعار سال فاصله داریم که این فاصله ناشی از عدم درک صحیح و ناکارآمدی‌هاست. ناامیدی دشمن از تقابل سیاسی و خیابانی با نظام در سال ۸۸ سبب شد تا دشمن اصلی‌ترین نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی ‌یعنی باور دینی و فرهنگی مردم به این نظام را هدف اصلی خود قرار دهد، از سوی دیگر عوض شدن عرصه نزاع از عرصه نظامی‌ به عرصه اقتصادی سبب شد مقام معظم رهبری این دو حوزه را برای سال ۹۳ مورد توجه قرار دهند. این مسئله زمانی مهم‌تر نمایان شد که کارشناسان رفتار دولت یازدهم در این دو زمینه را ضعیف ارزیابی می‌کنند. این گروه می‌گویند: اگر شعار سال محقق می‌شد شرایط کشور متفاوت از اینکه هست می‌شد.

   سال ۹۰ آغاز حرکت جهادگونه اقتصادی
با ورود به سومین سال از دهه پیشرفت و عدالت و در حالی که کشورمان با تحریم‌های جدی از سوی غرب مواجه بود، رهبر انقلاب نخستین سال از دهه ۹۰ را به عنوان سال جهاد اقتصادی نامگذاری کردند. این نامگذاری به خصوص از آنجا که پس از توطئه‌های بین‌المللی در خصوص اعمال تحریم‌ها علیه ملت و دولت ایران با شکست مواجه شد و بر خلاف تصور غرب و مجامع بین‌الملل نتوانست ایران را از مسیر پیشرفت در زمینه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و …. از گام نهادن در مسیر پیشرفت بازدارد، نامگذاری مدبرانه‌ای به شمار می‌رفت.

از منظر مقام معظم رهبری اگرچه کشورمان در سومین سال از دهه پیشرفت و عدالت«نیازمند فعالیت چشمگیر در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و عرصه انحصاری علمی» بود اما«در عرصه اقتصادی نیازمند فعالیت جهادی» است.

به تعبیر ایشان تحریم‌هایی که از سوی دشمنان ملت ایران علیه ملت ایران زمینه‌سازی و اعمال شد، مقصودی جز ضربه‌زدن بر پیشرفت کشور ما نداشت تا از این طریق حرکت شتابنده ایران در مسیر پیشرفت را با کندی مواجه کرده یا مانع آن شوند.

مقام معظم رهبری در پیامی به مناسبت آغاز سال ۹۰ این سال را«سال جهاد اقتصادی» نامگذاری کردند و از مسئولان کشور اعم از دولت، مجلس، ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با مسائل اقتصادی و نیز ملت ایران خواست تا در عرصه اقتصادی«حرکتی جهادگونه» پیش گرفته تا با«اقدامی جهشی و مجاهدانه به معنای حقیقی کلمه» مظهر پیشرفت و استقرار عدالت را در کشور نهادینه کنیم. (شبکه خبری تحلیلی البرز، ۷/۱/۱۳۹۰، با اندکی تلخیص و تغییر)

 سال ۹۱  سال «تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‏ ایرانى»
مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود سال ۹۱ را به عنوان سال«تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‏ ایرانى» نام نهادند. تأکید رهبر معظم انقلاب بر تداوم جهاد اقتصادی و انتخاب عنوان«تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‏ ایرانى» برای سال ۱۳۹۱گویای توجه معظم له به حوزه اقتصاد در دهه پیشرفت و عدالت است. نامگذاری سال اول دهه پیشرفت و عدالت به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف، سال دوم با عنوان همت مضاعف و کار مضاعف و سال گذشته به نام سال جهاد اقتصادی و امسال نیز به عنوان«تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه ایرانى» و تأکید‌های مکرر ایشان مبنی بر توجه دقیق دولتمردان به حوزه اقتصاد است که لازمه تحقق آن نگاهی جهادگونه و ایثارگرانه است. اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف، کار مضاعف، جهاد اقتصادی و تلاش برای تولید، عناوینی است که مفهوم تلاش، کوشش توأم با ایثارگری و از خودگذشتگی را به ذهن متبادر می‌کند.

   سال ۹۲ سال خلق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود با اشاره به حرکت رو به جلوی ملت ایران در سال ۹۱ به ویژه در مواجهه اقتصادی و سیاسی با جهان استکبار، چشم‌انداز‌ سال ۹۲ را امیدوارانه و همراه با پیشرفت و تحرک و ورزیدگی و حضور جهادی ملت ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی دانستند و تأکید کردند:  با این نگاه، سال ۹۲ را«سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نامگذاری کردند. این امر نشان‌دهنده اهمیت اقتصاد در کنار سیاست در تفکر رهبر انقلاب است و ایشان با اذعان به سختی‌های اقتصادی که در سال ۹۱ بر ملت ایران بار شد، با این نامگذاری درجه اهمیت اقتصاد را در برهه حساس کنونی یادآور شدند. هرچند سال‌های قبل نیز محور شعارهای رهبر معظم انقلاب اقتصاد بود، این سال با عنوان سال«حماسه اقتصادی» در شعار ایشان تجلی می‌یابد. با توجه به این چند سؤال اساسی مطرح می‌شود، اینکه

چرا رهبر طی چهار سال پیاپی باید موضوع اقتصادی را سرلوحه اقدامات دولت و مردم قرار دهند؟

چرا شعار سال ۹۲ حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی کاملاً محقق نشد؟

چرا رهبری اولویت سال ۹۳ را فرهنگ و اقتصاد دانستند؟

چرا باید عزم ملی و روحیه جهادی در مردم و مسئولان احیا می‌شد؟

در ادامه دو تن از منتخبان ملت به این سؤالات پاسخ داده‌اند.

  در سال ۹۳ در حق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی ظلم شد
عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره میزان تلاش قوای سه‌گانه برای پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیان می‌کند:  به اعتقاد بنده در سال ۹۳ نه تنها حق اقتصاد مقاومتی ادا نشد بلکه در حق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی ظلم هم شد و انتظار بود که به بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفابخش اقتصاد کشور توجه جدی شود و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بسیار جامع بود و اگر کشورهای دیگر هم که به سرطان اقتصادی مبتلا هستند این سیاست‌ها را اجرا نمایند، بنده اعتقاد دارم که نجات خواهند یافت.

وی افزود: باید عرض کنم که امسال به برگزاری کنگره، همایش، ستایش و تشریح سپری شد و فرصتی برای اجرایی نمودن این سیاست‌ها نگذاشتیم و مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی فرمودند که شاخص‌های کمی برای سیاست‌ها بگذارید و بر میزان رسیدن به اهداف اعلامی نظارت کنید که متأسفانه تا کنون چنین اقداماتی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان نمود: پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مجلس طرحی تهیه کردیم که در آن طرح به دولت فرصتی دادیم ظرف مدت دو ماه از ابلاغ این قانون نسبت به تنقیه قوانین مزاحم اقتصاد مقاومتی اقدام کند چون یکی از فرمایشات رهبر معظم خطاب به قوه مقننه این بود که قوانین مزاحم و سد راه را حذف کنیم و بهترین جایگاهی که می‌تواند این قوانین را تشخیص دهد خود دستگاه‌های اجرایی هستند اما در پروسه کار مجلس، یک فوریت و دو فوریت، اداره قوانین و کمیسیون‌ها، متأسفانه سال سپری شد و هنور این طرح در صحن مجلس مطرح نشده است.

وی افزود: در سال ۹۳ در ارتباط با اقتصاد مقاومتی آنچنان که شایسته این نسخه شفابخش بود اقدام عملی انجام نگرفت و هر سه قوه در این موضوع همین گونه بودند و فقط در حد کلامی به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداختند.

  دولتمردان بسیار ضعیف عمل کرده‌اند
احمد سالک هم با توجه به میزان تحقق شعار سال ۹۳ عنوان می‌کند: این شعار یعنی اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی چهار کلید‌واژه‌ای است که یک ارتباط قوی ارگانیکی به همراه دارد بنابراین اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده در جهت تحقق قطع وابستگی‌ها شکل نگرفته است و تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی، قطع وابستگی به اقتصاد نفتی و اقتصاد دولتی در این زمینه نبوده است. وی با اشاره به فعالیت رسانه‌های بیگانه اظهار داشت: با توجه به هجمه بسیار سنگین به کشور که از طریق رسانه‌های بیگانه به موضوع فرهنگ دینی بوده است دستگاه‌های نظام در تلاش هستند تا به سمت ایجاد اقتصاد مقاومتی پیش روند. بنابراین دیده می‌شود دستگا‌ه‌ها به سمت و سوی احیای مطالبات مقام معظم رهبری در راستای مسائل فرهنگی شکل گرفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تلاش دستگاه‌های ذیربط افزود: عزم مردم در زمینه تحقق مطالبات رهبری بیشتر از مسئولان بوده است، مدیریت جهادی بستگی به این دارد که عملکرد دستگاه‌ها را در رابطه با مدیریت جهادی مورد توجه قرار بدهیم. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه ما نگرانی از جانب مردم نداریم چون مردم بسیار بابصیرت هستند و جلوتر از مسئولان پیش می‌روند، اظهار کرد: اما در کنار این مسئله دولتمردان باید در جهت تحقق شعار سال در کنار مسئولیت اجرایی نقش حمایتی نیز داشته باشند که تاکنون بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی