یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 5 May 2024

مترین انتطار این بود که بعد از گفتگوهای فرسایشی و طاقت فرسای هسته ای در لوزان لا اقل بیانیه ای خوانده شود که برای طرفین متوازن باشد اما نه تنها چنین نبود که حتی متن توافقی که ظریف و موگرینی خواندند نیز با هم فرق می کرد و البته اوباما و کری نیز گزارش صد در صد متفاوتی دادند.

image221165

به گزارش انارما به نقل از راه دانا، هشت روز تمام لوزان در سوئیس زیر تیزبین ترین دوربین ها و نگاه های مجازی و حقیقی رسانه های سراسر دنیا قرار داشت.

 

مذاکرات شبانه روزی که تا سپیده دم ادامه داشت و دو روز نیز در وقت اضافه و خارج از ضرب الاجلی که طرفین مقرر کرده بودند پیش می رفت. گمانه زنی ها بر انتشار و اعلام متن توافق نامه بود که با تخفیف طرفین قرار شد بیانیه مطبوعاتی غیر الزام آور منتشر شود.

 

سر انجام انتظارها به سر رسید و آقای ظریف از طرف ایران و فدریکا موگیرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از طرف ۵+۱ پشت تریبون دانشگاه پلی تکنیک لوزان رفتند تا یکی بیانیه فارسی را بخواند و دیگر متن انگلیسی را…

 

خواندن دو بیانیه متفاوت از سوی ظریف و موگرینی پس از ۸ روز مذاکره/ تفاوت در برداشتن مرحله ای تحریم ها

 

کمترین انتطار این بود که بعد از این همه گفتگوهای فرسایشی و طاقت فرسا لا اقل بیانیه ای خوانده شود که برای طرفین متوازن باشد اما نه تنها چنین نبود که حتی متن توافقی که دو نفر خواندند هم با هم فرق می کرد و البته اوباما و کری نیز گزارش متفاوتی دادند.

 

 

در حالی که قرار بود تحریمها در مقابل امتیازهایی که ایران می دهد یکجا برداشته شود اما موگیرینی صراحتا از برداشتن گام به گام تحریم ها حرف زد در حالی که در صحبتهای ظریف چیزی با این مضمون نبود…

 

وزیر امور خارجه ایران پس این کنفرانس مشترک و متفاوت باز هم در جمع خبرنگاران از مفاد توافق نامه گفت… مفادی که بر اساس آن به قول اقای ظریف و البته متنی که دقایقی بعد در فیسبوکش هم گذاشت

اولا: دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه غنی‌سازی ایران ۱۰ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از ۵۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی‌شده در سطح ۳/۶۷ درصد ادامه خواهند داد

 

ثانیا: تأسیسات هسته‌ای فردو  با هزار سانتریفیوژش تعطیل و به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شد

 

ثالثا: راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقا یافته و روزآمد خواهد شد و در بازطراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به‌میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

اما  ظریف اعلام کرد که در مقابل این امتیازها پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یک‌جانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و خودرو سازی فوراً لغو خواهند شد.

در چارچوب راه‌حل‌های به دست آمده؛ برای بازگشت پذیری متقابل تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک در صورت نقض تعهدات از سوی هر یک از طرفها سازوکار لازم پیش‌بینی شده است.

 

 

بروز تناقض ها در سخنان ظریف، کری و اوباما

 

اولین و مهمترین تناقض در بیانیه موگرینی و ظریف در برداشتن یکجا و یا گام به گام تحریم ها بود.

 

ضمن اینکه اوج تناقض ها با گزارش هایی که رئیس جمهور و وزیر خارجه ایالات متحده دادند مشخص شد. تناقض هایی در مورد رآکتور اراک و برداشتن تحریمها و زمان بندی های ۱۰ ساله و ۱۵ ساله برای ایران در حالی که طریف از هیچ زمانی سخن نگفت.

 

اعلام زمانبندی های ۱۰، ۱۵ و ۲۵ ساله از سوی جان کری و اوباما برخلاف سخنان ظریف

 

در حالی که ظریف هیچ سخنی از زمانبندی ها به صورت روشن به میان نیاورد اما کری روی زمانها به روشنی صراحت داشت.

 

جان کری گفت: نکته دیگر که بسیار صریح است باید بگویم که برخی اقدامات ۱۰ ساله و برخی ۱۵ساله و برخی ۲۵ساله هستند و اقدامات شفاف‌ساز هیچ‌گاه منقضی نمی‌شوند و در نهایت پارامترهایی که رسیدیم اطمینان می‌دهد تمام مواد شکافت پذیر کاهش می‌یابند. وی گفت: فقط در نطنز غنی‌سازی صورت می‌گیرد و دست‌کم برای ۱۵ سال آینده ذخیره اورانیوم غنی‌شده ۳۰۰ کیلوگرم خواهد بود.

 

اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در باره زمانبندی ها حرف زد و گفت:  ایران دیگر در تأسیسات فردو برای ۱۰ سال آینده اورانیوم غنی‌سازی نخواهد کرد و بخش عمده‌ای از اورانیوم ایران خنثی خواهد شد.

 

ظریف: آب سنگین اراک باقی می ماند/ کری: تاسیسات آب سنگین اراک نخواهد ماند

 

همچنین همانطور که گفته شد ظریف وزیر خارجه ایران با صراحت هر چه تمام تر اعلام کرد که رآکتور اراک آب سنگین باقی خواهد ماند… اما جان کری سخنان دیگری را به زبان راند.

 

وزیر خارجه آمریکا در باره رآکتور اراک گفت:

“رآکتور اراک نیز دوباره طراحی خواهد شد و پلوتونیوم در آن تولید نمی‌شود و اراک تنها به راکتوری تبدیل می‌شود که فقط به فعالیت‌های پژوهشی و پزشکی تبدیل می‌شود و تمام سوخت اراک به خارج می‌رود و از ساخت تأسیسات آب سنگین برای ۱۵ سال آینده خودداری کند و مورد بازبینی‌های منظم و جامع قرار بگیرد.

 

ظریف به هیچ عنوان توضیح نداد که چرا در باره  توقف تأسیسات آب سنگین برای ۱۵ سال و انتقال تمام سوخت به خارج از کشور که جان کری به آن اشاره کرد حرفی نزده است.

 

ظریف: تحریمها همزمان لغو می شود/ کری و اوباما: برداشتن تحریم ها بر اساس راستی آزمایی و با زمانبندی مرحله ای

 

اما در مورد تحریمها، وزیر خارجه ایران بر اساس خطوط قرمز نظام صراحتا اعلام کرد که قطعنامه ها و تحریم ها به صورت یک جا و همزمان برداشته خواهد شد.

 

اما واقعیت این است که بر اساس متن بیانیه برداشته شدن تحریم ها بر اساس تأیید آژانس و با جدول زمانبندی نا معلوم خواهد بود نه به صورت یک جا و همزمان. چیزی که هم وزیر خارجه و هم رئیس جمهور آمریکا به آن تأکید کردند.

 

کری وزیر خارجه آمریکا در این رابطه گفت: در خصوص تحریم‌ها لغو آنها مرحله‌ای خواهد بود و ما فکر می‌کنیم مقداری فرصت نیاز داریم و تحریم‌ها به مذاکرات چند ماه آینده بستگی دارد و برداشته شدن تحریم‌ها زمان بندی دارد.

 

اوباما در این رابطه گفت: جامعه جهانی به‌ازای اقدامات ایران تعهد کرده که برخی از تحریم‌ها علیه ایران حذف کند و این مرحله به مرحله خواهد بود البته بازگشت پذیر خواهد بود و اگر ایران تخطی کند تحریم‌ها باز خواهد گشت. تحریم‌های دیگر از جمله حمایت از تروریسم و موشک‌های بالستیک و حقوق بشر همچنان باقی خواهند ماند.

 

 

اظهارات آزار دهنده اوباما در کنفرانس خبری

 

به گزارش مرصاد اظهاراتی مثل دست رسی بی سابقه برای بازرسی از ایران و البته مطرح بودن هر گزینه ای از جمله گزینه نظامی برای ایران حتی در صورت توافق نیز از سخنان آزار دهنده اوباما بود.

 

بر اساس این گزارش به نظر می رسد با توجه به هماهنگی بیشتر سخنان موگیلینی، جان کری و اوباما باید اینگونه تحلیل کرد که تمام تعهدات ایران نقد و تمام تعهدات غرب نسیه، بر اساس راستی آزمایی و با زمان بندی نا معلوم است.

 

همچنین می توان اعلام کرد که یک توافق دو مرحله ای تفسیر پذیر را با پوشش یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده ایم و الزام آور است چرا که اگر حتی امروز ایران نخواهد به هرکدام از بندهای اعلام شده عمل کند تبلیغات جهانی برای فریب افکار عمومی در اختیار غرب خواهد بود.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی