یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 5 May 2024

لزوم خرید کودهای تولید داخل به جای مصرف کودهای خارجی توسط کشاورزان به اقتصاد ملی کمک شایانی خواهد داشت…

download (4)

به گزارش انار ما:

چند سالی است که ملت شریف ایران اسلامی بعلت پافشاری بر موضع عزت و اقتدار و استقلال خود، توسط آمریکاوکشورهای اروپایی تحت شدیدترین تحریم های تاریخی قرار گرفته اند.

یکی از حوزه هایی که تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته است بخش کشاورزی است.انواع کودهای خارجی که قبلا در بازار ایران با قیمت ارزان وبه وفور یافت می شد پس از وضع تحریم، به یکباره کمیاب و یا گران شدند.در این شرایط یک عده افراد سودجو نیز از شرایط بوجود آمده ناشی از تحریم و عدم نظارت دقیق از سویارگانهای مسئول، با راه انداختن شرکتها و یا کارگاه های مختلف اقدام به تولید کودهای نامرغوب با برندهای ایرانی و بعضا خارجی نمودند و یا با واردات نهاده های بی کیفیت بصورت قاچاق، خسارتهای اقتصادی قابل توجهی به جامعه وارد ساختند.این نابسامانی باعث شد اعتماد کشاورزان محترم نسبت به تولیدات داخلی از بین برود.اما در این بین شرکتهایی هم بودند که با نگاه به آینده، با تولید کالاهای داخلی با کیفیت، اعتماد عمومی را جلب نموده و کیفیت محصول خود را تضمین نموده اند.

در چند سال اخیر به برکت حضور شرکتهای دانش بنیان، متخصصین ایرانی توانسته اند انواع کودهای مورد نیاز کشاورزان را با کیفیت بالا تولید نموده و به بازار عرضه نمایند که بعضی از این شرکتها، اقلام تولیدی را حتی به کشورهای اروپایی صادر نموده و یا در حال رایزنی برای صدور محصولات خود به اروپا هستند.این امر باعث افتخار ملت ایران است که در شرایط تحریم، متخصصین داخلی توانسته اند کشور را از ورود بعضی از اقلام وارداتی بی نیاز نمایند و حتی به صادرات محصولات خود نیز بپردازند.

اما با همه این اقدامات هنوز شرکتهای داخلی نتوانسته اند اعتماد از دست رفته کشاورزان را به دست بیاورند.در شرایط فعلی بنظر میرسد پیگیری سه موضوع از ضروریات به شمار میرود تا مشکلات و نابسامانی های قبلی را جبران نماید.

اولا اینکه شرکتهای داخلی تولید کننده کود، کیفیت تولیدات خود را در رقابت با کالاهای خارجی افزایش دهند و بتوانند محصولات جایگزین مناسبی با کالاهای خارجی تولید نمایند.

ثانیا اینکه نهادهای دولتی مسئول که وظیفه نظارت بر نهاده های کشاورزی از قبیل کود را بعهده دارند بطور جدی وارد میدان شوند وموجبات ارتقاء کیفیت کودهای داخلی را فراهم آورند تا اعتماد کشاورزان به کودهایمرغوب داخلی بیشترجلب شود.

ثالثا کشاورزان محترم نیز در انتخاب کود دقت نمایند تا از محصولات با کیفیت داخلی استفاده نمایند و تا حد امکان از خرید کودهای خارجی خودداری نمایند تا این عمل بتواند در شرایط اقتصاد مقاومتی به اقتصاد ملی کمک کند و چرخهای کارخانه های داخلی بچرخد و پاسخی مناسب به تحریم های کشورهای استعمارگر باشد که هر چه ما را تحریم کنید ما مقاومتر خواهیم شد.

همان گونه که کشاورزان محترم استحضار دارند مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اناربعنوان یکی از نهادهای مسئول نظارت بر کنترل کیفیت کود، در ۴ سال گذشته اقدام به نمونه برداری و تجزیه انواع کودهای موجود در بازار نموده و نتایج تجزیه کودها را نیز بصورت شفاف در معرض دید کشاورزان محترم قرار داده تا این قشر زحمتکش بتوانند کودهایی را که کیفیت مناسب دارند خریداری نمایند و شرکتهایی را که کود تولیدی آنها بی کیفیت بوده هم به کشاورزان معرفی گردیده و هم با اخطار کتبی از فروش محصولاتشان در شهرستان جلوگیری بعمل آمده است.

از سوی دیگر از کلیه فروشندگان کود، تعهدنامه محضری دریافت شده تا قبل از خرید هر نوع کود، ابتدا زیر نظر مدیریت جهاد کشاورزی نمونه برداری و تجزیه کود انجام شود و در صورتی که کیفیت کود بالا بود، اقدام به خرید و فروش کود نمایند.و اگر نمونه کودی از هر نمایندگی فروش کود در شهرستان برداشته شود و پس از تجزیه مشخص شود که کیفیت آن پایین است، مجوز فروش کود فروشندگی مذکور ابطال و به کشاورزان در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

نکته حائز اهمیت این است که در تجزیه کودهای داخلی مشخص گردید کودهای تولیدی برخی ازشرکتهای داخلی بسیار با کیفیت است و توان رقابت با محصولات خارجی را دارد و درصد بعضی از عناصر موجود در کودها بالاتر از میزان ذکر شده بر روی بسته بندی ها نیزبوده است.و این موضوع نوید بهبود کیفیت کودهای داخلی پس از نظارت های جهاد کشاورزی را می دهد.

البته این انتظار وجود دارد تا سایر ادارات و ارگانها از قبیل اداره محترم صنعت معدن تجارت، اداره محترم تعزیرات و… در این راه با مدیریت جهاد کشاورزی همکاری لازم را داشته باشند و نظارت دقیق بر عوامل تولید و فروش نهاده های کشاورزی را اعمال نمایند.

از تمام کشاورزان محترم نیز خواهشمندیم در این زمینه به هشدارهای مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان توجه کامل داشته باشند و از شرکتهایی که کود آنها توسط این مدیریت نمونه برداری و تجزیه شده است خریداری داشته باشند تا زمینه هر گونه سوء استفاده توسط افراد متخلف از بین برود.

ضمنا جا دارد از تمام ارگانها و افرادی که در انجام این وظیفه، با مدیریت جهاد کشاورزی همکاری نموده اند از جمله فرمانداری محترم انار، فرماندهی محترم نیروی انتظامی و دادگستری محترم شهرستان و مجمع امور صنفی شهرستان تقدیر و تشکر نمائیم.

یادداشت از  واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان انار

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

امیر پنج‌شنبه 8 اکتبر 2015 - 10:18 ق.ظ

به شرطی که تقلبی نباشه و کشاورز رو بیچاره نکنه.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی