شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 4 May 2024

افزایش ضریب جینی به رقم ۳۹۹/ ۰ در سال ۹۳ بالاترین رکورد شکاف طبقاتی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود و میانگین ضریب جینی در دولت دهم ۳۸۳/ ۰ بود که در ۲ سال اخیر و با روی کار آمدن دولت روحانی به ۳۹۷/ ۰ افزایش یافته است.

eshraf.ir-fdd-roubini-iran-economy1

به گزارش پایگاهاطلاع رسانی انارما  به نقل از مشزق؛ بانک مرکزی در گزارش جدید خود نوشته است: در سال ۱۳۹۳ ، علی رغم کاهش نرخ تورم و افزایش ارزش واقعی دستمزدها، ضریب جینی افزایش یافت و از رقم ۳۹۵/ ۰ به ۳۹۹/ ۰ رسید .

مقایسه میزان افزایش ضریب جینی در سال ۱۳۹۳ با سال ۱۳۹۲ نشان دهنده افزایش کمتر ضریب در سال ۱۳۹۳ است.

کاهش رشد قیمت ها در افزایش محدود ضریب جینی موثر بوده است.

در این سال سهم دو دهک آخر (پولدارترین‌ها) از کل درآمد خانوار به ۴۷٫۳ درصد رسید که در مقایسه با رقم ۴۶٫۹ درصدی سال قبل، نشان‌دهنده ۴/ ۰ درصد افزایش است.

بانک مرکزی: در دولت یازدهم فقرا فقیرتر و پولدارها پولدارتر شدند

بر اساس گزارش بانک مرکزی، مقایسه سهم ۴۰ درصد خانوارهای پایین و متوسط نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۳  خانوارهای پایین درآمدی با کاهش سهم بیشتری در مقایسه با ۴۰ درصد خانوارهای متوسط درآمدی روبه رو بوده اند.

نسبت هزینه دهک آخر (پولدارترین) به دهک اول (کم‌درآمدترین) به ۱۴٫۳ برابر رسید که در مقایسه با نسبت به ۱۳٫۸ برابری سال ۹۲ نشان‌دهنده افزایش نابرابری است.

* ضریب جینی

ضریب جینی از شاخص های مهم اندازه گیری نابرابری توزیع درآمد است. اندازه این شاخص بین صفر (معرف جامعه‌ای با برابری کامل توزیع درآمد) و یک (نمایانگر عدم برابری توزیع درآمد در جامعه) تغییر می‌کند.

ضریب جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبه توزیع ثروت در میان مردم است. بالا بودن این ضریب در یک کشور به عنوان شاخصی از بالا بودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی در این کشور در نظر گرفته می‌شود.

بانک مرکزی: در دولت یازدهم فقرا فقیرتر و پولدارها پولدارتر شدند

* عدم تحقق وعده بانک مرکزی

حدودا یک سال پیش که بانک مرکزی آمار ضریب جینی سال ۱۳۹۲ را اعلام کرد و از افزایش این شاخص خبر داد، در واکنش به برداشت‌های رسانه‌ای درباره افزایش شکاف درآمدی در دولت یازدهم، آن را مربوط به عملکرد دولت قبل دانست و وعده داد که با سیاست‌های کابینه تدبیر و امید، «افزایش ضریب جینی در سال ۱۳۹۳ متوقف و تا حدی تعدیل گردد.»

بانک مرکزی: در دولت یازدهم فقرا فقیرتر و پولدارها پولدارتر شدند

اما بر خلاف وعده بانک مرکزی، در سال ۱۳۹۳ نه تنها افزایش ضریب جینی متوقف نشده، بلکه بدتر هم شده و از ۳۹۵/ ۰ در سال ۱۳۹۲ به ۳۹۹/ ۰ در سال ۱۳۹۳ افزایش یافته است.

همچنین در سال گذشته نسبت هزینه دهک آخر (پولدارترین) نسبت به دهک اول (کم‌درآمدترین) به ۱۴٫۳ برابر رسید که در مقایسه با نسبت ۱۳٫۸ برابری سال ۱۳۹۲، نشان‌دهنده افزایش نابرابری است.

افزایش ضریب جینی به رقم ۳۹۹/ ۰ در سال ۹۳ بالاترین رکورد شکاف طبقاتی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. میانگین ضریب جینی در دولت دهم ۳۸۳/ ۰ بود که در ۲ سال اخیر و با روی کار آمدن دولت روحانی به ۳۹۷/ ۰ افزایش یافته است.

این آمار نشان می‌دهد سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم موجب پولدارتر شدن پولدارها و فقیرتر شدن فقرا شده است.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

م - ا سه‌شنبه 23 فوریه 2016 - 12:19 ق.ظ

دولت تدبیر و امید جناب روحانی دولتی واپس گرا و برون گرا است که به شدت به دول غربی وابسته و از توجه به ظرفیتهای درونی غافل شده است و مسلم است که نظام سرمایه داری ما نیز بجای اسلامی بودن به نظام سرمایه داری غرب نزدیک میشود ، آبرو و عزت و اقتدار و قدرت ملت فدای برداشتن تحریمها شد که آنهم هنوز نافرجام است ، جناب روحانی در مقابل غربی ها از خود بیخود شده و قافیه را باخته است

شهروند سه‌شنبه 23 فوریه 2016 - 12:07 ب.ظ

۳۷سال به عقیده شمااونجوری بوده حالا۸سال هم ببینیم آخرش آقای روحانی چه کارخواهدکردضمن اینکه من به شخصه طول این مدت طویل ازنظراقتصادی همش دغدغه داشته وراحت زندگی نکردم.آخه چندسال مگرعمرمی کنم که۳۰سالش راازنظراقتصادی راحت نبودم

نام و نام خانوادگی سه‌شنبه 23 فوریه 2016 - 1:06 ب.ظ

هر چی بد بشه از دولت احمدی نژاد بدتر نیست که از دلش اختلاس های میلیاردی بیرون زد

..... سه‌شنبه 23 فوریه 2016 - 1:23 ب.ظ

هرچی هست ازدولت گذشته خیلی بهتره چراانقددوستدارین این دولت وخراب کنین؟؟؟مگه هشت سال دولت شمانبودچه خاکی به سرمون زدمردم به این دولت رای دادن چون نیخواستن بدترازایناسرشون بیاد

رسول سه‌شنبه 23 فوریه 2016 - 2:12 ب.ظ

دوست عزیز ما نفت بشکه ای ۱۰۰وخورده مون اختلاس شد حالا ک با این وضع نفت خیلی هم خوبه

نام و نام خانوادگی سه‌شنبه 23 فوریه 2016 - 5:31 ب.ظ

آقای شهروند که سی سال راحت نبودی انصاف هم خوب چیزست گمانم سی سال در ایران نبودی

RSR چهارشنبه 24 فوریه 2016 - 9:17 ق.ظ

در کدام دولت نشدن؟
در ضمن این نمودار دقت کنین اعداد تنها ۰٫۰۱ درصد باهم تفاوت دارن ولی شکل نمودار چقدر اختلاف داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باز هم محمود بازی دارین در میارین؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!

خسته از وطن شنبه 27 فوریه 2016 - 9:42 ق.ظ

دولت روحانی بیسته

نام و نام خانوادگی سه‌شنبه 1 مارس 2016 - 8:55 ق.ظ

خلاصه ازدولت های قبل خیلی بهتر وکاربلدتراست بی انصافی نکنید

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی