دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 6 May 2024

سه اطلاعیه مهم واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان انار در خصوص “زمان مبارزه علیه پروانه میوه خوار پسته،مبارزه علیه آفت سنک پسته ومبارزه با آفت سوسک سر شاخه خوار پسته به شرح ذیل است: …

میوه خوار

به گزارش انارما، سه اطلاعیه مهم واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان انار در خصوص “زمان مبارزه علیه پروانه میوه خوار پسته،مبارزه علیه آفت سنک پسته ومبارزه با آفت سوسک سر شاخه خوار پسته به شرح ذیل است:

اطلاعیه (۱)  اعلام زمان مبارزه علیه پروانه میوه خوار پسته

میوه خوار

باغداران محترم شهرستان انار

بهترین زمان برای مبارزه با آفت میوه خوار پسته زمانی است که دو سوم گلبرگها ریزش نموده و بیش از ۷۰ درصد دانه ها ارزنو شده باشند.با توجه به سموم مجاز کشور، سم زیر توصیه میگردد:

متاسیستوکس به میزان ۵/۱ لیتر در هزار لیترآب

در صورت عدم دسترسی به سم متاسیستوکس از سم زولون ۵/۲لیتر به همراه روغن ولک ۵/۲لیتر در هزار لیتر آب فقط برای سال جاری می توان استفاده نمود.

به تاخیر انداختن مبارزه از این زمان به بعد علاوه بر وارد شدن خسارت آفت ، تاثیر سموم را نیز کاهش می دهد. بدیهی است در صورت عدم مبارزه مناسب، لاروها پس از خسارت به میوه ها به سمت پوستکهای درختان و خاک حرکت نموده ودر آنجا مستقر خواهند شد.

توجه

باغات قدیمی و مسن بیشتر در معرض آلودگی هستند.


اطلاعیه(۲)  اعلام زمان مبارزه علیه آفت سنک پسته

سنک

 باغداران محترم شهرستان انار

با توجه به مشاهده آفت سنک در بعضی باغات این منطقه، لازم است پس از اطمینان

از حضور جمعیت قابل توجه آفت در باغات ویا مشاهده اولین علائم خسارت نسبت به

مبارزه با روش زیر اقدام نمایید:

فنیتروتیون۵/۱– ۲ لیتر به همراه۵/۲لیتر روغن ولک در هزار لیتر آب

توجه:

اختلاط سم و روغن در بیرون از تانکر انجام و سپس به تانکر اضافه شود.

سمپاشی حتما در هوای خنک و آرام صورت گیرد.


اطلاعیه(۳)  اعلام زمان مبارزه با آفت سوسک سر شاخه خوار پسته

سوسکو۲

باغداران محترم شهرستان انار

آفت سوسک سرشاخه خوار(سوسکو) یکی از آفات مهم درختان پسته می باشد. که درصورت عدم مبارزه به موقع، خسارت قابل توجهی به باغات پسته وارد می آورد. پس از مشورت با کارشناسان کشاورزی واجد شرایط درخصوص زمان اوج پرواز نسبت به مبارزه شیمیایی به روش زیر اقدام شود:

فنیتروتیون ۵/۲لیتر به همراه ۵/۲      لیتر صابون مایع و یا ریکا ۱۰-۷ لیتر نفت در هزار لیتر آب

نحوه اختلاط: ابتدا مایع ظرفشویی  یا صابون مایع را داخل ظرفی ریخته و به تدریج نفت به آن اضافه شده و هم زده شود تا به خوبی مخلوط شوند. سپس سم اضافه گردد و بعد از حل شدن سم در آب مخلوط به تانکر منتقل شود. درمدت زمان سمپاشی مخلوط درون تانکر هر ۱۰ دقیقه یک بار توسط همزن مکانیکی یا فشار پاشش سم توسط سرلانس همزده شود و سمپاشی در هوای خنک و آرام انجام گیرد. بعد از عملیات سمپاشی تانکر، شیلنگ ها و… به خوبی شستشو شوند.

توجه : اختلاط در این سمپاشی بسیار مهم بوده و در صورت عدم اجرای دقیق آن سمپاشی موثر نخواهد بود. ضرورت دارد با استفاده از روش تله گذاری در زمان مناسب، نسبت به تکمیل مبارزه اقدام شود، مجددا تاکید می گردد مبارزه شیمیایی به تنهایی کافی نبوده و موفقیت نهایی منوط به انجام مبارزه مکانیکی می باشد.درصورتیکه سوسک ها هنوز کانال ورودی عمیقی بیشتراز یک سانتی متر ایجاد نکرده اند از اختلاط نفت و صابون یا ریکا با فنیتروتیون اجتناب نمایید.

سوسکو

 

ستاد شبکه مراقبت و پیش آگاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان انار

واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان انار

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

نام و نام خانوادگي دوشنبه 4 آوریل 2016 - 7:33 ب.ظ

یعنی واقعا این جوری اطلاع رسانی میکنن؟ از میزان خسارت سرمازدگی چرا هیچ مطلبی نذاشتی؟مطالب سایت اصلا کامل نیست و این اطلاع رسانی نیست. یه کم به فکر باش لطفا.

سردبیر دوشنبه 4 آوریل 2016 - 11:16 ب.ظ

با عرض سلام
از روز یکشنبه تاکنون انارما مکررا پیگیر اطلاع رسانی رسمی از میزان خسارت سرمازدگی از طریق مسئولان شهرستان بوده است اما مسئولین با این استدلال که هنوز در حال بررسی و بازدید از مناطق مختلف شهرستان هستیم از بیان آماری رسمی از خسارت سرمازدگی امتناع کرده اند. با این در روز های آینده خبر رسمی در این خصوص منتشر خواهد شد

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی