جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 10 May 2024

اظهارات متناقض مسئولین دولتی برای شانه خالی کردن از عواقب چنین اتفاقی در حالی است که بسیاری از کارشناسانی که تا چندی پیش از موافقان دولت و اجرای برجام بودند امروز نسبت به عملکرد و کارشکنی های آمریکا اعتراض داشته و آن را مغایر با روح برجام می‌دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انارما؛ به نقل از راه دانا؛ همزمان با اقدام جدید دادگاه آمریکا پیرامون برداشت غیر قانونی ۲ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران و اهدای آن به خانواده های آمریکایی های کشته شده در حملات سال ۱۹۸۳ در بیروت بعد از تأیید دیوان عالی آمریکا، مسئولین دولتی در اقداماتی متناقض به دنبال تطهیر وجه خود و آمریکا هستند.

در همین راستا اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، توپ این اقدام خصمانه آمریکا را به زمین دولت قبل انداخت و بدون در نظر گرفتن ۳ سال مذاکره دولت یازدهم با آمریکا، دولت دهم را مسبب برداشت این مبلغ عنوان کرد.

وی در این خصوص مدعی شد: مصادره ۲میلیارد منابع ایران توسط آمریکا نتیجه بی‌تدبیری دولت قبل است و دولت قبل نباید اجازه می‌داد این اموال مصادره شود؛ جهانگیری به این موضوع اشاره‌ای نکرد که اعتماد سازی ایارن و آمریکا در دوران مذاکرات که همواره مسئولین بر آن تأکید داشتند چه شده‌است.

عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در ارزیابی حکم دیوان عالی امریکا که برداشت ۲ میلیارد دلاری از دارایی های مسدود شده ایران راتایید کرده، گفت: این اقدام دقیقا خلاف قواعد حقوق بین الملل است و به تعبیری می توان آن را یک راهزنی بین المللی دانست.

وی که آمریکا را مسبب اصلی این اتفاق ناخوشایند می دانست گفت: این مبلغ متعلق به بانک مرکزی است و از مصونیت بین المللی برخوردار است. ما تصمیم دادگاه آمریکا را به رسمیت نمی شناسیم چرا که به شیوه کاملا غیر حقوقی و خلاف قوانین بین المللی دارایی های ایران را مصادره کرده و در حقیقت به سرقت برده اند؛ ما دولت آمریکا را مسئول جبران این خسارت می دانیم.

سیف، رئیس بانک مرکزی نیز که انتقادات وسیعی به کارشکنی های آمریکایی ها در اجرای برجام داشت، بعد از آنکه برخی از مسئولان دولتی از صحبت های وی گلایه کردند در چرخشی عجیب مدعی شد که بی احتیاطی دولت قبل موجب توقیف دارایی های ایران شده است.

اظهارات متناقض مسئولین دولتی برای شانه خالی کردن از عواقب چنین اتفاقی در حالی است که بسیاری از کارشناسانی که تا چندی پیش از موافقان دولت و اجرای برجام بودند امروز نسبت به عملکرد و کارشکنی های آمریکا اعتراض داشته و آن را مغایر با روح برجام می‌دانند.

در شرایطی که ایران برای اعتماد سازی متقابل بسیاری از اقدامات را حتی به صورت داوطلبانه انجام داده و سطح فعالیت های هسته ای خود را کاهش چشمگیری داده است، این برخورد از سوی آمریکا قطعا مهر تأیید دیگری است که نشان می‌دهد آمریکا برای مذاکره قابل اعتماده نیست.

انتهای پیام/ط

chanal

دیدگاه کاربران

قطره دوشنبه 25 آوریل 2016 - 12:04 ب.ظ

باسلام وبا درود اتفاق افتاده دیروز حل مشکل شادی آور وغنود
با خدا وبامحبت بهترش ساخته به ا امروز خوشگوار چون اب رود
الله واعلم بالصواب ….نظر این بنده را گو تو جواب ..چون زخار و گل عرق اید گلاب
درد بی درمان شود خوب با گلاب ……منکه که دورم از حساب وازکتاب
نقل من خوب است وعقل معطل زاب ……خود رو گم کرده همش درد وهمش رنج و عذاب باتشکر نیاز مند به دعا وراهنمائی شما کار بران وسر دبیر محترم هستم
بامحبت دریغ نفرمائید …والسلام

نام و نام خانوادگي دوشنبه 25 آوریل 2016 - 12:59 ب.ظ

نفوس بد زدن خوب نیست

نام و نام خانوادگي دوشنبه 25 آوریل 2016 - 3:38 ب.ظ

دولت شجاعت پذیرش اشباه از دست دادن ۲ میلیارد دلار را داشته باشد… چرا چشم و گوشمان را بسته اییم

نام و نام خانوادگي دوشنبه 25 آوریل 2016 - 3:39 ب.ظ

۲میلیااااارد دلار از جیب ایرانمون رفت میگی نفوس بد.هه

مهرداد دوشنبه 25 آوریل 2016 - 3:43 ب.ظ

بابا راست میگن خب همش تقصیر دولت قبله.اصلا سبد کالا هم باعث و بانیش تقصیر دولت قبله دیگه…تشکیل این دولت هم تقصیر دولت قبله.ااصلا همش تقصیر دولت قبله…دووولت قبل!

مالک دوشنبه 25 آوریل 2016 - 6:50 ب.ظ

چه کسی آمریکا را کدخدا جا زد؟

قاسم دوشنبه 25 آوریل 2016 - 6:53 ب.ظ

جهانگیری می‌گوید پولی که این روزها دادگاه آمریکا رأی به مصادره آن داده است با بی‌تدبیری دولت قبل سپرده‌گذاری شده ولی عراقچی تصریح می‌کند این پول سال ۲۰۰۳ یعنی بین سال‌های ۸۱ و ۸۲ و زمان دولت اصلاحات سپرده‌گذاری شده است.

مالک دوشنبه 25 آوریل 2016 - 9:23 ب.ظ

سلام خوب کد خدا دیگه حق داره مال ملت را بخوره جناب روحانی

نام و نام خانوادگي دوشنبه 25 آوریل 2016 - 11:51 ب.ظ

با۴۵تومن پول چکارکه به سرمان نیاورد

علیرضا سه‌شنبه 26 آوریل 2016 - 4:48 ب.ظ

به قول اقای شریعت مداری سوراخهای نان سنگک هم تقصیر دولت قبله ازفردا دولتیا راه میافتن در نانوایی سنگکیا که سوراخها رو با بتن پرکنن…

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی